يکشنبه 22 تير 1393-2:18

عشق چیز باشکوهی است!

گزارش + عکس مازندنومه از مراسم بزرگداشت استاد میرعبدالله سیار کاوردی، شاعر، نویسنده و منتقد برجسته مازندرانی


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: شنبه شب، بزرگداشت استاد میر عبدالله سیار کاوردی -نویسنده، شاعر و ادیب مازندرانی- با حضور اهالی فرهنگ و اندیشه در هتل عرب ساری برگزار شد.

در این مراسم، تعدادی از اهالی فرهنگ در ستایش استاد سیار، به شعرخوانی پرداختند و برخی نیز سخنرانی کردند.

محمود جوادیان -شاعر و پژوهشگر قائم شهری- در سخنانی اظهار داشت: استاد سیار، انسانی چند سویه است و واژه چند سویه را در مقابل واژه جامع‌الاطراف به کار بردم. او شاعر، پژوهشگر و منتقد است و بالاتر از همه اینها، انسانی شریف، نجیب و نمونه است.

وی ادامه داد: به نظرم وجه انسانی استاد بالاتر از همه رشته‌هایی است که تخصص دارد.

طالبی از شاگردان استاد سیار گفت: آشنایی‌ام با ایشان از روزگار شاگردی‌ام است. آن روزها این سرو سرافراز همچنان در پهنه ادبیات مازندران می‌درخشید.

اسدالله عمادی -شاعر، داستان نویس و پژوهشگر ساروی- هم در این مراسم اظهار داشت: از کودکی با سیار بزرگ ‌شدم. افراد زیادی به زندگی ما وارد می شوند، افرادی که فراموش می شوند، افرادی که تاثیر چندانی بر زندگی ما ندارند و انسان هایی که بسیار تاثیرگذار هستند.

وی ادامه داد: از دلایل ارتباط تنگاتنگ من و سیار دلبستگی ما به ادبیات بود. هر دو جان در سودای دلداده ای داشتیم که ما را به هم نزدیک می کرد.

عمادی ادامه داد: پایداری و جان سختی از ویژگی های سیار است که باعث علاقه مندی ام به او شده است.

این شاعر برجسته یادآور شد: دوستی با سیار برای من همیشه مانند رسیدن به دریای آرام بوده است.

وی با بیان اینکه ما حلقه واسط بین دو نسل از پدران و فرزندان خود هستیم، گفت: به دلیل شتاب حیرت انگیز تکنولوژی، بین نسل پدران و فرزندان ما فاصله به وجود آمده است. این تفاوت نسل ها وظیفه ای بر دوش ما گذاشته است.

گفتنی است استاد سیار به دلیل بیماری نتوانست در این مراسم سخنرانی کند، اما جملات کوتاهی را به حاضران تقدیم کرد. او با اشاره به اینکه نمی توانم صحبت کنم، گفت: از استادانی که درباره من سخن گفته و من را مورد لطف قرار دادند تشکر می کنم.

وی با خواندن این بیت شعر « ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید/ هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند»، اظهار داشت: من چیزی نیستم و خودم را کوچک ترین فرد این جمع می دانم.

سیار با بیان اینکه خوشحال هستم چنین محافلی تشکیل می شود و استادان گرامی سخنان خود را عرضه می کنند، ادامه داد: در مقابل همه شما سر تعظیم فرود می آورم و امیدوارم همیشه جوان بمانید و پیر نشوید.

* تیتر خبر نام فیلمی از هنری، کینگ، محصول 1955 آمریکا