شنبه 28 تير 1393-15:1

دودانگه؛ قربانی جریان های خاص

 مدیریت اداری و سیاسی بخش دودانگه قربانی بازی های سیاسی کانون های قدرت و به خصوص نماینده های مجلس شده که برخلاف اصل تفکیک قوا در انتخاب مدیران بخش و محلی مداخله می کنند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، حسین برزگر ولیک چالی: بخش دودانگه یکی از بخش های شش گانه شهرستان ساری است که دارای 56 آبادی و مرکز آن شهر فریم(محمدآباد قلقل سابق) است.

این بخش در یک ناحیه جغرافیایی کوهستانی معتدل قرار دارد و کشاورزی و دامداری درآمد اصلی ساکنان این بخش را تشکیل می دهد.

بر اساس سر شماری سال 1390 مرکز آمار ایران حدود 8700 نفر جمعیت در این بخش گزارش شده است. نگاهی به سیمای آبادانی این بخش نشان می دهد که متاسفانه طی سال های اخیر با پیشرفت، توسعه و بالندگی و تغییر در سیمای بخش مواجه نشده است.

دودانگه در مقایسه با بخش چهاردانگه کمترین امکانات و فرصت ها را از حیث شغلی، سرمایه گذاری و ضریب توسعه یافتگی دارد. این در حالی است که در سه دوره با اعتماد قاطبه دودانگه ای ها، منتخب مردم شهرستان ساری از اهالی این دیار بوده است.

هر ساله از تعداد جمعیت ثابت و مقیم دودانگه کاسته می شود. واحدهای صنعتی در بخش موجودیت و موضوعیت ندارند. تنها واحد تولیدی وابسته به بخش منابع طبیعی(شرکت چوب فریم) که پیشتر افزون بر 1200 پرسنل را در اختیار داشت اینکه مشمول خصوصی سازی شده و به یک واحد راکد و نیمه فعال با کمتر از یک چهارم پرسنل تقلیل یافته است.

از حیث گردشگری و خدمات به مسافران و میهمانان امکانات ناچیز و حداقل است. از جهت زیر ساختها، منابع محدود و ناکافی است. از جهت کشاورزی مشکلات همچنان پا برجاست. سد خاکی فریم صحرا که با صرف هزینه بالا احداث شد، بلا استفاده و به چراگاه دام تبدیل شده است! و بسیاری از مشکلات دیگر فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و......که در این مقال نمی گنجد.

این موضوع بهانه شد که مدیریت اداری و سیاسی بخش هم قربانی بازی های سیاسی کانون های قدرت و به خصوص نماینده های مجلس شود که برخلاف اصل تفکیک قوا (در این دوره مشهودتر) در انتخاب مدیران بخش و محلی نیز مداخله می کنند. کسی هم جوابگو نیست.

راقم سطور در این خصوص تذکراتی را به مسئولان سیاسی شهرستان و استان داده و حتی گزینه هایی از خیل جوانان تحصیل کرده، علاقه مند و با برنامه معرفی شده بود، اما گویا اراده ای دیگر نسخه ای دیگر را تجویز می کند.

بخشدار سابق که از کارکنان صدا و سیمای مرکز مازندران بود به محل کارش بازگشت و در حال حاضر معاون سیاسی فرمانداری ساری، سرپرست بخشداری است. طی این مدت فعالیت ها راکد شده است و حتی اعضای شورای روستاها می گویند ما نمی توانیم سرپرست بخشداری را ملاقات کنیم، چه برسد به مردم عادی!

ماه ها اصرار استانداری بر گزینه ای از پرسنل وزارت کشور بوده است که موضوع تعیین بخشدار را به تاخیر انداخت. اگرچه بر این باور بوده وهستیم که گزینه های مطرح شده در همان اوایل می توانستند با کمک و حمایت مسئولان و با توجه به انرژی و انگیزه و برنامه موثرتر واقع شوند. با این حال اخباری این روزها مبنی بر استفاده از تجربیات مدیران اسبق به گوش می رسد.

نمی دانم چه کسی یا کسانی این تصمیم را گرفته اند. علی الظاهر او هم باید از وزارت کشور مجوز بگیرد تا این پست را بپذیرد! ظاهرا چند ماه باید صبر کرد تا مجوز وزارت کشور برای نیروهای غیر وزارت کشوری صادر شود!

به نظر می رسد که تاخیر در انتخاب بخشدار جدید برای بخش دودانگه نگران کننده و خطرناک بوده و امیدوار هستیم که فرد شایسته، علاقه مند، با برنامه، کارآمد، پاسخگو و جوان و با انرژی انتخاب شود.

بلاتکلیف بودن بخشدار جدید دودانگه در چند ماه اخیر به هیچ عنوان به سود مردم منطقه نبوده و بدون شک با تداوم این روند آسیب های جبران ناپذیری به توسعه یافتگی بخش وارد می شود.

متاسفانه عده ای به نام دودانگه  با حضور در مناصب و مسئولیت های سیاسی تنها گفتار درمانی می کنند و الفاظ شیرین دارند اما خروجی از عملکرد تاثیر برانگیز و به عبارتی با مدارک و اسناد مثبته را از خود برجای نگذاشته اند.

دودانگه قربانی نام و نشان های و جریان های خاص شده است. مظلومیت و محرومیت آن همچنان کاسته نشده است. امید که در دولت تدبیر و امید دودانگه احیا شود و جایگاه خود را باز یابد.