دوشنبه 6 مرداد 1393-0:33

84 درصد کاهش غرقی ها/یونسی: طرح ها بهتر شده، اما رضایت بخش نیست

گزارش+عکس از جلسه ستاد اجرایی طرح های ساماندهی دریا/ معاون سیاسی استاندار از خانواده هایی که عزیزان شان را در دریا از دست داده اند، عذرخواهی کرد.


 

مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمداسماعیل بخشی سورکی: روز یک شنبه جلسه ستاد اجرایی طرح های ساماندهی دریای استان مازندران به میزبانی شهرستان محمود آباد برگزار شد.

در این دیدار سیف ا... فرزانه -فرماندار محمود آباد- با بیان اینکه اگر قرار باشد کشاورزی در استان از بین نرود باید زیرساخت های سواحل و دریا را ساماندهی کنیم، افزود:متاسفانه زیر ساخت ها در استان مازندران ضعیف است.

وی به گزارشی از جلسات طرح های سامان دهی در شهرستان محمودآباد اشاره کرد و گفت:تعداد 19 جلسه در این خصوص تشکیل شده است که 14 طرح دریا اجرا و 45 نقطه کور هم شناسایی شده است.

نماینده دولت تدبیر و امید در محمودآباد از به کارگیری 118 ناجی غریق که 41 نفر آنها را مردان و 71 نفر را نیز خانم ها تشکیل می دهند خبر داد و ابراز داشت: برگزاری سه دوره کلاس ناجی غریق، صدور بهره برداری موقت، برگزاری نمایشگاه کتاب و اطلاع رسانی از جمله فعالیت های ما در ستاد سامان دهی طرح های ساحلی بوده است.

وی به نجات بیش از 230 تن از هموطنان در سواحل این شهرستان اشاره کرد و گفت: 83 نفر از مصدومان نیز به بیمارستان انتقال داده شدند.

*84 درصد کاهش غرقی داشتیم

علی شادمان-مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مازندران- در این جلسه با بیان اینکه در خرداد و تیرماه سال گذشته تعداد غرق شدگان جمعا 85 نفر بوده است، افزود:امسال تا پایان تیرماه تنها 15 نفر غرق شدند که 84 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی تصریح کرد:همین تعداد غریق نیز زیاد است و باید مشخص شود که چه عواملی باعث این تلفات شده است.

*حجاب زنان بهتر از مردان است

در ادامه این جلسه چند تن از فرمانداران و مسئولان اجرایی طرح های سالمسازی شهرستان های ساحلی نظرات خود را در خصوص طرح های سالمسازی شهرستان های تابعه بیان کردند.

ارسطو قادری فرماندار میاندورود: در سال های قبل طرح ها به صورت متروکه رها شده بود اما امسال شش طرح در سواحل میاندورود در حال اجرا است. طول مسیر ساحل ما در حدود نه کیلومتر است که فضاهای آزاد برای ورود به مناطق ممنوعه شنا در طول این مسیر بسته شده است. طرحی هم به سرمایه گذاری واگذار شده است که برخی از دستگاه ها مشکلاتی در روند اجرای کار به وجود آورده اند که امیدواریم این مشکل حل شود.

-هادی خنجری فرماندار نور: امسال با توجه به تمرکز استان و پیگیری های انجام شده دغدغه مسئولان شهرستانی هم بیشتر شده است. شهرستان را به پنج منطقه تقسیم و اداره هر بخش را به دستگاهی واگذار کردیم تا مدیریت و نظارت بر طرح ها بیشتر شود. به ناجیان غریق گفته ایم که اگر در منطقه مورد حفاظت شما غریق نداشته باشیم حقوق سه برابری به عنوان پاداش به شما اهدا خواهد شد و اعتقاد داریم اینکار هم ایجاد انگیزه خواهد کرد و هم تلاش ناجیان غریق را بیشتر می کند. مشکل ما در خصوص استفاده از جت اسکی رانان خانم همواره پابرجاست و با توجه به اینکه بیشترین آمار نجات یافتگان از این طریق بوده است لازم است تا یگان ویژه انتظامی و دریابانی در این خصوص همکاری لازم را بیان دارند.

-سید امیر حسینی جو فرماندار عباس آباد: موضوع وحدت رویه باید مد نظر قرار گیرد. تدبیری اندیشیده شود تا حرف فرمانداران در حوزه شهرستان خود، فصل الخطاب باشد نه اینکه هر دستگاهی بخش نامه خود را اجرا کند و ما نقش ناظم را داشته باشیم. از صدا و سیمای کشور درخواست می کنیم تا وضعیت شهرستان های استان مازندران را برای مردم تشریح کند تا مردم با آگاهی کامل از وظعیت سواحل مازندران اقدام به شنا کردن کنند. در بحث عفاف و حجاب ما شاهد این موضوعیم که خانم بیشتر این موضوع را رعایت می کنند اما آقایان با هر نوع حجابی و در هر جایی که دلشان می خواهد شنا می کنند.

-ناصر زندی فرماندار چالوس: حضور نیروی انتظامی باید در سواحل بیشتر شود. شاید ناجیان غریق به اندازه نیروی انتظامی نقش بازدارنده نداشته باشند.

-حسن تقوی رییس پلیس اطلاعات عمومی انتظامی استان مازندران: مجوز استفاده از جت اسکی ها باید از سوی دریابانی صادر شود. اگر افراد مجوز داشته باشند محدودیتی در نوع استفاده وجود ندارد مگر اینکه مکان مورد استفده مورد تایید ما نباشد. فرمانداران در شهرستان ها زمان استفاده از جت اسکی ها را مشخص کنند. 850 نفر روزانه در طرح خدمت رسانی می کنند که قرار است تعداد 200 نفر در چهار روز تعطیلات به این افراد اضافه شوند. فرماندهان انتظامی شهرستان فرمانده یگان دریابانی هستند و همه مسئولیت ها به عهده فرماندهان انتظامی شهرستان ها است.

در ادامه این جلسه هاشم زاده مدیرکل حقوقی بازرسی و عملکرد استانداری، محمدی مدیرکل دفتر شهری، قمی اویلی فرماندار نوشهر، سروری فرماندار رامسر و تعدادی دیگر از اعضای جلسه نظرات و پیشنهادهای خودرا مطرح کردند.

* اگر خطا از جانب ما بوده است خداوند از ما بگذرد

علیرضا یونسی-معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران-در این جلسه اظهار داشت: ما در کشوری زندگی می کنیم که اعتقاد به مبانی اسلام در آن ملاک عمل است.

وی افزود:وضعیت طرح ها نسبت به سال های قبل بهتر است اما کماکان رضایت بخش نیست.

یونسی با عذرخواهی از خانواده هایی که عزیزان شان را از دست داده اند، افزود: واقعا باید تلاش کرد تا این حوادث اتفاق نیفتد و بنده خود را در قابل حتی یک غرق شده، مسئول می دانم و امیدوارم که اگر خطا از جانب ما بوده است خداوند از ما بگذرد.

وی با تاکید بر اینکه باید با شناسایی ضعف ها آسب ها را به حداقل رساند، افزود:می توان با نظارت بیشتر و سرکشی های مستمر زمینه انجام این مهم را فراهم ساخت چرا که در دور دوم سفر ما با خیل عظیم گردشگران مواجهه خواهیم بود.

معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران با بیان اینکه فرمانداران متولیان اصلی اجرای طرح های سالمسازی هستند، افزود: همه دستگاه های دیگر تحت امر آنها هستند.

وی با تاکید بر اینکه در چند روز آینده با انبوه مسافران مواجهه خواهیم شد، گفت:از فردا حقوق تیرماه همه ناجیان غریق به مبلغ 800 هزار تومان به حساب آنها واریز خواهد شد.

یونسی به تلاش وزارت کشور و مجموعه مدیران استان در راستای سامان دهی سواحل اشاره کرد و گفت:با تصویب هیات دولت 26 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های ساماندهی سواحل در استان های شمالی تخصیص یافت که 18 میلیارد تومان آن سهم مازندران است.

این مسئول با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در خصوص امر گردشگری ایجاد نشدن زمینه های لازم برای سودآوری اقتصادی است، افزود:همه باید تلاش کنند تا با اقبال مردم به هزینه کردن در این مناطق به اقتصاد شهرستان و استان کمک کنیم.

وی ادامه داد:برخی شهرستان ها در این خصوص تجربیات خوبی دارند که نیاز است مجموعه ای از این تجربیات جمع آوری و در اختیار دیگر فرمانداران قرار داده شود تا در بهره برداری از ساحل بتوان شاهد نوعی تنوع بخشی و جذب سرمایه گردشگر بود.

یونسی همچنین از تشکیل جلسه ای با حضور نمایندگان کشورهای موفق در ارائه طرح های ساحلی دراستان مازندران خبر داد و گفت: امیدواریم با استقاده از این تجربیات بتوانیم تحولی در امر توسعه سواحل و گردشگری ساحل ایجاد کنیم.