شنبه 18 مرداد 1393-10:39

نبود اخلاق حرفه ای، متغیر بحرانی مطبوعات کشور

گزارش+عکس+حاشیه نگاری مازندنومه از مراسم جشن روز خبرنگار-بابلسر: 17 مردادماه 1393


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر روز جمعه همایش تجلیل از خبرنگاران استان مازندران با حضور معاون فرهنگی و مطبوعاتی وزیر ارشاد در سالن همایش متل بانک ملی شهرستان بابلسر برگزار شد.

در این مراسم سید کریم سجادی –فرماندار بابلسر- خیرمقدم گفت و عباسعلی ابراهیمی-مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران-  اظهار داشت: در ابتدای سال 237 برنامه با رویکردهای مختلف فرهنگی در استان تنظیم شد.

وی با بیان اینکه با عنایت استاندار مازندران و نمایندگان مردم در مجلس، برنامه‌ریزی شد تا اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در استان حضور پیدا کنند، افزود: چالش‌‌ها و مشکلات بر سر راه فرهنگ استان و حتی کشور را توانستیم مورد نقد قرار دهیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه 483 اثر به دبیرخانه جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی مازندران ارسال شد، گفت: برای نخستین بار این جشنواره توسط داوران مازندرانی داوری شد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی مازندران در روزهای اخیر و بازدید معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از این نمایشگاه، یادآور شد: این نمایشگاه مورد استقبال مسئولان ارشد استان و همچنین نمایندگان مردم در مجلس قرار گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه رئیس جمهوری سه نوید را به اصحاب رسانه اعلام کردند، افزود: آیین‌نامه شفاف‌سازی اطلاعات، عملیاتی کردن بیمه تکمیلی خبرنگاران و آموزش تخصصی رایگان خبرنگاران نویدی است که رئیس جمهور به اصحاب رسانه داده است.

ابراهیمی در ادامه به بخشی هایی از مطالبات خبرنگاران و اصحاب رسانه در مازندران اشاره کرد و گفت: به یمن حضور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در بازدید از نمایشگاه مطبوعات مازندران، معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری مازندران اعتبار 50 میلیون تومانی برای تجهیز مجتمع فرهنگی اداره کل ارشاد مازندران تخصیص داد.

*قانون جامع رسانه باید تدوین شود

سیدرمضان شجاعی-نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی- در جشن روز خبرنگار با بیان اینکه رسانه امروز پایه های قدرت و ثروت یک جامعه را خواهد ساخت افزود: کارکرد رسانه ارزش بالایی دارد.

وی با اشاره به رقابتی بودن فضای بین رسانه ها در دنیای امروز گفت: انتخاب حق مخاطب و بیننده است و اوست که از بین هزاران شبکه و سایت یکی را انتخاب می کند.

شجاعی با بیان اینکه اعتقاد دارم خبرنگاری جزو سخت ترین و پرخطرترین مشاغل است، افزود: اما از حیث مزایا و درآمد جزو کم ارزش ترین شعل ها است.

وی گفت:اگر بخواهیم رسانه به معنای واقعی فرهنگ ساز شود نیاز به ایجاد بستر مناسب داریم، در حالی که بی قانونی در بخش هایی از سایت های مجازی و مطبوعات موج می زند.

این عضو کمیسیون فرهنگی ابراز داشت: ما بدمان نمی آید که در فضای بی قانونی به نفع خود و جناح خود بهره برداری سیاسی کنیم، اما آنچه مشکل ساز خواهد بود بی تفاوتی هاست.

وی افراط و تفریط را آفت بزرگ رسانه ها عنوان کرد و افزود: کار رسانه باید شناخت مخاطب و افکار عمومی باشد، چرا که افراطی گری و تفریط، مخاطرات زیادی را به همراه خواهد داشت.

شجاعی ابراز داشت: هر کس نمی تواند مسئولیت یک رسانه را به عهده گیرد و ما بارها در دولت قبل نیز این فریاد را زدیم که قانون جامع رسانه باید تدوین شود.

وی با تاکید بر اینکه تخلفات رسانه های مکتوب و مجازی با هم متفاوت هستند و نمی شود که هر دوی اینها از یک قانون تبعیت کنند، افزود:همه دولت ها دوست دارند که با همین وضع کار پیش برود اما باید بدانید که در بی قانونی این مطبوعات و رسانه ها هستند که ضرر خواهند کرد.

شجاعی نگاه خبرنگار به دست یک مدیر و مسئول برای تامین معاش خود را از آفت های بزرگ عرصه رسانه عنوان کرد و گفت: اگر یک خبرنگار برای پیشبرد امور خود نیازمند مساعدت یک مدیر دستگاه باشد، قطعا نمی تواند وظیفه و رسالت خود را به درستی انجام دهد.

وی ادامه داد: رسانه ها باید مطالبه گر حقوق مردم باشند تا کمک حال دولت شوند، چرا که اگر رسانه و قلم تعطیل شود فرهنگ عمومی یک جامعه تعطیل خواهد بود و مسئولان هم در غیاب رسانه ممکن است از مسیر خدمت منحرف شوند.

این عضور کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ایجاد فضای نقد منصفانه نیازمند حمایت است، افزود:استان مازندران یک پتانسیل بالای فرهنگی دارد که وضعیت فعلی استفاده از همه این ظرفیت ها نیست.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم حمایت های لازم رقابت رسانه ای در استان کمتر دیده می شود، ابراز داشت: تعداد روزنامه ها و نشریات هم در استان محدود است و این امر فضای رقابتی را از بین خواهد برد.

شجاعی حمایت مادی و معنوی از رسانه و ایجاد زمینه ای برای رسانه ها و مطبوعات شهرستانی در تدوین قانون جامع رسانه ها را به عنوان دو مطالبه اصلی خود از معاون فرهنگی وزیر ارشاد عنوان کرد و گفت:پیش بینی می شود تا با تدوین این قانون اتفاقات خوبی در عرصه رسانه ای استان رخ دهد.

*مشکل همچنان باقی است

رضا برمکی –مدیرعامل خانه مطبوعات مازندران-نیز در این مراسم با بیان برخی مطالبات خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص بیمه خبرنگاران کارها پیگیری شده است، اما مسئولان بیمه می گویند که دولت به صندوق حمایت از خبرنگاران بدهکار است و به همین دلیل این مشکل همچنان باقی است.

وی از معاون فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد که به منظور مساعدت به همکاران خبرنگار، هماهنگی های لازم برای استفاده از امکانات تفریحی در استان های زیارتی و سیاحتی به صورت نیم بها، صورت پذیرد.

برمکی همچنین با اشاره به نرخ بالای تورم در چند سال اخیر درخواست کرد که وام های بدون بهره ای به مدیران مسئول و بدنه مطبوعات استان تزریق شود تا اندکی از مشکلات خبرنگاران مرتفع شود.

*140 سایت خبری داریم

عباس رمدانی نیز که به عنوان نماینده رسانه های مجازی استان سخن می گفت اظهار داشت:بیش از 140 سایت خبری و تخصصی در استان داریم که امیدواریم با تشکیل انجمن صنفی رسانه های مجازی، بتوانیم شرایط مناسب تری برای خدمات رسانی به این قشر فراهم آوریم.

*بین انتقاد و تخریب تفکیک شود

ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران-نیز در این مراسم با بیان اینکه مسئولیت خطیر خبرنگاری بر هیچ کس پوشیده نیست، اظهار داشت: اعتقاد داریم اگر قلم و صاحب انديشه در صدر باشد، مسير ترقي و تعالي آن جامعه هموار خواهد شد.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در مازندران در بخش دیگری از سخنان خود مطالبات دولت و مسئولان را از رسانه ها در راستای خدمت رسانی بیشتر به مردم برشمرد و گفت: رعایت اخلاق در حوزه فعالیت خبر و حفظ حریم خصوصی افراد و عدم ورود به این این حوزه از مطالبات جدی ما است.

استاندار مازندران با بیان اینکه حاکمیت و دولت نیز وظیفه حفظ حرمت و آبروی صاحبان قلم را برعهده خواهد داشت، افزود: رعایت انصاف و عدالت از دیگر مطالبات جدی ما است و اعتقاد داریم که باید تفکیکی بین انتقاد و تخریب انجام شود.

وی ادامه داد: رویکرد دولت تدبیر و امید تعامل با رسانه ها است و در این راستا به دنبال اعمال سلیقه سیاسی یکسویه نیستیم.

استاندار مازندران گفت: باید از امنیتی شدن محیط رسانه و خبر پرهیز کرد، چرا که عرصه نقد نیازمند حمایت است.

وی از نبود رسانه های تولید محور و جریان ساز در استان انتقاد کرد و اظهار داشت: مقالات کاربردی و تحلیلی در رسانه های مکتوب و مجازی بسیار کم است و باید برنامه ریزی شود تا این نقصیه برطرف شود.

فلاح جلودار به لزوم وجود آموزش های تخصصی و علمی در عرصه خبر و رسالت خبرنگاری اشاره کرد و گفت: نیاز است تا با ورود دانشگاهیان و صاحبان اندیشه در این عرصه به ایجاد بستر مناسب برای توسعه استان کمک کنیم.

وی با طرح این پرسش که علت عقب ماندگی استان مازندران در طی 35 سال گذشته چیست، افزود:رسانه ها به این سوال پاسخ دهند و ما دبیرخانه ای برای پیگیری این موضوع در معاونت سیاسی استانداری تشکیل خواهیم داد تا با جدیت این موضوع دنبال شود.

نماینده دولت تدبیر و امید در مازندران با اشاره به مشکلاتی که در امر بیمه خبرنگاران وجود دارد افزود: به هر نحو ممکن اعتبار این امر تهیه خواهد شد و ما هر اندازه که به لحاظ قانونی توان داشته باشیم، از خبرنگاران حمایت خواهیم کرد.

* وظیفه دولت بیمه کردن خبرنگاران نیست

حسین انتظامی-معاون فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- در این روز اظهار داشت: بسیاری از مواردی که مطرح شد قابلیت اجرایی دارد و ما قول همکاری و پیگیری در این زمینه را خواهیم داد.

وی با بیان اینکه مشکل مطبوعات محلی و استانی این است که جایگاه خود را ترک کرده اند، افزود: با تغییر الگوی مصرف، رسانه های محلی کارکرد خود را از دست داده اند.

این مسئول با بیان اینکه امروز رسانه های بین المللی، محلی، اجتماعی و مجازی در حال فعالیت اند، ادامه داد:مشکل این است که رسانه های محلی دوست دارند به سمت رسانه های ملی حرکت کنند که با اینکار جایگاه خود را از دست می دهند، چرا که خود آنها در عرصه منطقه ای و محلی جایگاه رفیعی دارند.

انتظامی ابراز داشت:باید با مشوق هایی که به رسانه های محلی اعطا می شود آنها بمانند و کار خود را انجام دهند.

این مسئول گفت: اگر دولت از سر ترحم یا یک اقدام بگوید که من خبرنگاران را بیمه می کنم مغایر استقلال حرفه ای رسانه ای است و مطابق قانون 46 نظارت بر مطبوعات وظیفه دولت بیمه کردن خبرنگاران نیست.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دولت با توجه به اینکه رسانه ها کمک کار آنها در امر خدمت رسانی به مردم هستند، وظیفه حمایتی دارد، ولی بیمه کردن همکاران خبرنگار بر عهده مدیرات مسئول نشریات است.

وی با بیان اینکه تمام حق بیمه ای که مدیران مسئول پرداخت می کنند به آنها بازگردانده می شود، افزود:از سال بعد رسانه هایی که اینکار را انجام نمی دهند از میزان یارانه آنها کم می شود.

انتظامی با بیان اینکه خبرنگاران باید از مسئولیت خبر و خبرنگاری خود مواظبت کنند، ابراز داشت:اکثر بزرگان ارتباطات کشور معتقدند که متغیر بحرانی ما در عرصه مطبوعات کشور نبود اخلاق حرفه ای است.

وی ضبط و پخش صدا بدون اجازه افراد و درج عبارات توهین آمیز در نوشتن را از مصادیق اخلاق غیرحرفه ای در عرصه خبر دانست و گفت: متاسفانه در بخشی از همکاران ما این مشکل وجود دارد.

انتظامی با بیان اینکه برای پایش صنف، خود ما مسئول هستیم، افزود: با تشکیل قانون نظام صنفی رسانه ای اولا پروانه فعالیت افراد را خود صنف صادر می کند و ثانیا خود صنف هم مسئول رسیدگی به تخلفات حرفه ای می شود.

وی گفت: توجه به مبانی اخلاق حرفه ای برای ما یک ضرورت است و موارد غیر اخلاقی از خود همکاران مورد نقد قرار می گیرد و خود خبرنگارن باید کاری کنند که این افراد منزوی شوند.

*حاشیه ها

* ردیف اول صندلی ها مخصوص میهمانان و ردیف های بعدی در قبضه خبرنگاران رامسر بود که از خود به عنوان مظلوم ترین خبرنگاران استان یاد می کردند.

*تفکیک جنسیتی نیز از همان ابتدا در محل برگزاری مراسم اعمال و محل نشستن خانم ها و آقایان تفکیک شد!

*ساعت 5.05 دقیقه دکتر انتظامی-معاون فرهنگی و مطبوعاتی وزیرارشاد- و دکتر یونسی-معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران- با هیات همراه وارد سالن شدند.البته یونسی راس ساعت 4:30 به سالن آمد و پیگیر مشکلات احتمالی برنامه شد.

*در ساعت 5.10 دقیقه مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط دکر احمدی -یکی از اعضای شورای شهر ساری- آغاز و پس از آن سرود جمهوری اسلامی و صلوات خاصه پخش شد.

* مراسم با ورود گروه موسیقی محلی(سرنا و دهل، به همراه دودکردن اسپند) از انتهای سالن همایش آغاز شد.

*ساعت 5.25 دقیقه استاندار مازندران به همراه جمعی از مدیران کل در مراسم حضور یافت.

*بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان، فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد، شجاعی نماینده مردم ساری و میاندورود، نیاز آذری –نماینده مردم بابل و بعضی دیگر از مسئولان محلی و شهرستانی و استانی در مراسم حضور داشتند.

* حجت الاسلام طلابیان -امام جمعه شهرستان بابلسر- به دلیل بیماری و کسالت و مقداد نجف نژاد -نماینده بابلسر نیز به جهت شرکت در جلسه ای در تهران- در مراسم حضور نداشتند.

* بعد از مراسم ابتدایی، کلیپی از فعالیت های اهالی مطبوعات و در ادامه بعد از مقدمه های مجریان، کلیپ معرفی شهرستان بابلسر پخش شد .

* مجریان مراسم رحمان قدمی و عباس مهدی بودند که از ابتدا بر کوتاهی سخنرانی میهمانان تاکید کردند.

*مسابقه پیامکی در ابتدای این مراسم تعیین شده بود که خبرنگاران باید اولین نشریه ای که در مازندران چاپ و منتشر شده بود را پیامک می کردند. در پایان قرار شد خانه مطبوعات با کسانی که برنده شدند تماس گرفته و به 50 نفر هدیه دهد.

*نوازنده کیبورد مراسم نیز از هنرمندان روشندل بودند که مجری برنامه به طنز گفت: ایشان که نابینا هستند، این گونه می نوازند اگر بینا بودند کولاک می کردند.

* برنامه اجرای موسیقی محلی توسط برادران محمدی(گروه تبری) اجرا شد. این گروه بعد از این اجرا، برای اجرای برنامه به کشور ترکمنستان عزیمت کرد.

*چند عکاس کوچک دختر و پسر نیز در مراسم عکسبرداری می کردند که استاندار مازندران با هدیه نقدی آنها را تشویق کرد.

*در یکی از کلیپ ها بعضی از خبرنگاران مشکلات خود را از پشت دوربین با معاون فرهنگی و مطبوعاتی وزیر ارشاد مطرح کردند.

*در نمایش طنزی که به مناسبت روز خبرنگار نوشته و اجرا شده بود، به خوبی بسیاری از مشکلات حوزه رسانه و مدیریت استان انعکاس یافته بود که با استقبال خبرنگاران مواجهه شد. 

مراسم به دلیل تعدد سخنرانان به حدی فشرده شد که در هنگام اعطای جوایز کار با سرعت هر چه تمام تر دنبال می شد و مهلت حرف زدن و یا اظهار نظر برای نفرات برتر وجود نداشت. * بیانیه هیات داوران نیز خوانده نشد و یکی از بخش های جذاب برنامه که اجرای مسابقه زنده بود نیز لغو شد.

*کلثوم فلاحی خبرنگار مازندنومه جایزه خود را به ساخت بیمارستان کودکان سرطانی ماهک و حسن قمی -خبرنگار غرب استانی- نیز جایزه خود را برای کمک به مردم غزه اعطا کرد.خانواده مرحوم اسفندیار زرکوب که به همراه خانواده مرحوم جابر معافی مورد تجلیل قرار گرفته بودند، هدیه خود را به بیماران کلیوی اهدا کردند.

* در بخش های پایانی مراسم اصغری قاجار -خبرنگار دوران جنگ- با سر و صدا خواستار بیان مشکلات خود شد که در نهایت روی سن رفت و مشکلات خود را مطرح کرد. فیاضی نیز سه میلیون تومان برای کمک به هزینه های درمان او اختصاص داد. اصغری قاجار سال گذشته نیز در مراسم روز خبرنگار سروصدا ایجاد کرده بود.

*قاجار با طعنه به خبرنگاران گفت:آینده شما یکی مثل من است که در زمان استاندار قبلی مرا حصر کردند تا حرف از مشکلاتم نزنم و اکنون با چهار بچه، دو سال است که اجاره خانه ام را پرداخت نکردم .

* خانم رقیه توسلی و آقای حسین احمدی زن و شوهری بودند که هر دو حایز رتبه برتر در بخش تیتر شده بودند. آن ها با هم روی سن رفته و جایزه خود را دریافت کردند و مورد تشویق خبرنگاران قرار گرفتند.

*مراسم در ساعت 9 به پایان رسید و خبرنگاران در رستوران میزبان بابلسر به ضیافت شام پذیرایی شدند.