دوشنبه 20 مرداد 1393-7:49

کمال علیپور:

نماینده مردم هستم، باید حرف بزنم

چهره به چهره با نماینده اصولگرای قائم شهر: در مورد یارانه ها دولت اشتباه کرده است/جریان پایداری وجود ندارد، دو سه نفر هستند/ آن قدر کار انتخاباتی بلدم که این طوری نیایم کار انتخاباتی انجام بدهم.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، سردبیر+ رضا شریعتی: کمال علیپور -نماینده شهرستان قائمشهر،جویبار، سیمرغ و سوادکوه از چهره های اصولگرای مجلس است که اظهار نظرهای جنجالی وی در بزنگاه ها، از انتقاد تغییر فرماندارشهرستان قائم شهر و سوادکوه شمالی گرفته تا مذاکرات هسته ای و انتقاد از استاندار، بارها سر و صدا ایجاد کرد. او در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی مازندران، از غرفه مازندنومه بازدید کرد و به سوالات ما جواب داد.

* مازندنومه: به نظر می‌رسد بعد از تشکیل دولت چون نامزد مورد علاقه طیف فکری شما رای نیاورد، برخی از موضع‌گیری های تان اگر  نگوییم که احساسی  است، از عدالت و انصاف به دور است. بعد از چندماه به نظر نمی‌ رسد عملکرد به گونه‌ای باشد که نقدهای این چنینی کنیم. انتقاد از عملکرد تیم با تدبیر هسته ای که مورد حمایت رهبری است را به دور از انصاف می‌دانیم و معتقدیم باید به تیم دولت مهلت بدهیم بعد لب به انتقاد باز کنیم. در مورد استان هم همین نظر را داریم. نظر شما چیست؟

ابتدا خبرنگاران زحمات زیادی را متحمل می شوند. البته شما را نمی دانم اما خبرنگاران در مسئله خبر به دور از مسئله حاشیه ای، خبر را منتشر کرده و سعی می کنند اطلاع رسانی به موقع کنند.

هرچند مجلس و دولت باید بیشتر توجه کنند و به وعده های عملیاتی نشده در مقابل خبرنگاران نظیر مسکن مهر و توجه ویژه به سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاران داشته باشند. من فکر می کنم خیلی حق مطلب برای خبرنگاران ادا نمی شود.

در مورد سوال تان هم تکذیب نمی کنم اما می توانم دفاع کنم.  باید تعریفی از ناظر داشته باشید. شما اگر تعریفی از ناظر داشته باشید نه این مطالب را در سایت خود انتشار می دادید  و نه از آن استفاده می کردید. مثلا شما ناظر ساختمانی کار را به دست مجری رییس جمهور دادید. وقتی در بنایی یک آجر  کج گذاشته می شود نباید بگوییم ببینم چقدر کج می رود بعد اقدام کنیم. تعریف ناظر این نیست، تعریف ناظر یعنی حضور به موقع . چوب لای چرخ گذاشتن تعریف ناظر نمی شود و یک خیانت است. 

شاید حامی دولت نباشم اما من نماینده مردم هستم و باید حرف ها را به موقع بیان کنم. اگر کسی در فتنه سال 88  جانش را برای ولایت  می داد مهم بود، امروز مهم نیست. امروز کشور در آرامش است به قول امیر المومنین در زمان جنگ صدای طبل که می آید مرد از نامرد شناخته می شود. همه در چارچوب قانون بوده و ناشی از بی قانونی نیست. این دولت برآمده از افکار عمومی مردم است من  هم وظیفه حمایت دارم چراکه دولت تنفیذ رهبری  را دارد.

مگر من در جایی گفتم که از دولت حمایت نمی کنم  یا عنوان کرده ام که باید چوب لای چرخ دولت بگذاریم؟  یا گفته ام این دولت توانایی کار ندارد؟ امضا جمع کنیم تا استیضاح شود؟  اینها مواردی است که اگر نماینده مجلس انجام دهد می گوییم فرصت نداده است. آنچه در قیامت از من سوال می کنند از شما سوال نمی کنند«لا یکلف الله نفسا الا وسعها». اولین چیزی که در آن دنیا بعد از مسائل شخصی از من سوال می کنند این است که وقتم را چطور گذراندم. از شما هم می پرسند به عنوان خبرنگار آیا خبری که منتشر کردی درست بود یا نه؟ من ناظری هستم که رصد می کنم و می گویم آقای رییس جمهور در فردو نباید این اتفاق بیفتد. مردم به من رای دادند که گلوی آنها باشم. این که همه رسانه ها گفتند آقا مطلع بود، آقا چشمهایش ماییم ما نماینده مجلسیم؛ ما هم گفتیم اگر بیست درصد غنی سازی به سه ونیم درصد کاهش یابد به قهقرا رفتیم. مفهوم آن این نیست که ما با دولت مشکل داشته باشیم.
مگر غیر از این است که احمدی نژاد را دولت اصولگرا قبول داشتند و من تنها کسی بودم که بیشترین انتقاد را از دولت داشتم؟

*مازندنومه: آیا آمار دارید در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد بیشتر انتقاد کردید یا دولت کنونی؟

بله. آمار دارم. آن دوره بیشتر بود. در دولت قبلی آنجا چهار نطق داشتم اما در دولت روحانی دو نطق.

* مازندنومه: چندماه بعد از استقرار دولت یازدهم شما دو،سه بار حملات تند داشتید. اما در اواخر دولت احمدی نژاد شما اظهارنظر کردید. جنس نطق ها چطور بود؟ کجا تندتر بود؟

نطق های من در دولت احمدی نژاد تندتر بود. من به  آقای احمدی نژاد گفتم وزیر کابینه ات در حال خوشگذرانی است! کارگر فولاد ما 100هزار تومان حقوق می گرفت. در مورد بودجه هم من مخالف بودجه احمدی نژاد بودم در مورد این دولتم مخالف بودم، حاضر هستم با ناظران مناظره کنم.

در مورد یارانه ها دولت اشتباه کرده است. ما به دولت گفتیم 11 هزار میلیارد تنخواه اختصاص بده تا تورم کم شود اما دولت 63 هزار میلیارد پول آورده است. همین دولتی که گفته من دولت راستگویان  هستم، اعلام کرده که مجلس  گفته 63 هزار میلیارد اختصاص بدهید و ما از اینها انتقاد داریم.

سخنان من در آرشیو رسانه ها موجود است و می توانید به نطق من مراجعه کنید که گفتم آقای دولت 11 هزار میلیارد تنخواه اختصاص بده و قیمت بنزین  هم بیشتر از 400 تومان نشود. دولت این کار را کرده اما نیاید بگوید کار مجلس بود، این لایحه خود دولت بود ضمن اینکه مجلس دوهزار میلیارد از 65 هزارمیلیارد را کاهش داد.

ما یک وظیفه داریم بحث نظارت است که از تذکر شفاهی ،طرح سوال  تا استیضاح می تواند باشد.

وقتی می گویم مدیران استانی 5 سال است در پروژه راه سوادکوه خوابیده اند تمام عاقلان در جلسه می دانند من چه می گویم. وقتی می گویم 5 سال یعنی من چهار سال گذشته را هم محاسبه کرده ام به اضافه  این یک سال دولت آقای روحانی.

*مازندنومه:پیگیری هم کردید؟

من پیگیری کردم؟! پدر پروژه رو در آوردم! من از نیکزاد -وزیرسابق راه- طرح سوال کردم. او را به کمیسیون آوردم. معلوم است شما سایت ها را نمی بینید!

آقای نیکزاد گفت تا پایان سال 94 پروژه را تمام می کنیم. گفتم تو که تا پایان سال 94 نیستی، گفت نه بودجه های ما تا پایان 94 هست چون تحریم بودیم پول نداشتیم اختصاص بدیم. آقای آخوندی آمد و گفت تا پایان 93.

 اگر من این حرف را در نطقم نمی گفتم نمی آمد حرفی بزند و  و سه چهار بار معاون بفرستد و زنگ بزند تا از نزدیک در روند پروژه قرار گیرد. اعضای کمیسیون عمران را که آوردم با معاون وزیر آقای دکتر نوزاد آمدیم داشتیم می رفتیم خانه. گفتم من به بازدید تونلی که ظرف 5 ماه، بیست متر پیشرفت داشته نمی آیم.

در زمان آقای نیکزاد به او زنگ زدم گفتم شبکه 5 را روشن کن این تونل که آقای دکتر قالیباف شروع کرده -تونل نیایش -ظرف 18 ماه تمام شده است، تو چطور یه تونل 18 کیلومتری را ظرف سالها نتوانستی به پایان برسانی؟ گفت پول داشتند و فلان داشتند من را با چه کسی مقایسه می کنی؟ پاسخ دادم قالیباف تونل کیلومتری احداث کرده اما تو 500 متر هم  احداث نکردی، ولی رسانه ای نکردم.

یک جاهایی ما تذکر می دهیم، نطق می کنیم، زنگ می زنیم کارمان این است. هرکس وظیفه دارد به دولت کمک کند .من به عنوان نماینده ملت باید ارزیابی کنم.

*مازندنومه: تعریف شما از ناظر را می پذیرم و قبول دارم. اما ما هم ناظریم. ناظر بر عملکرد مسئولان که چه می کنند و ناظر بر افکار عمومی که چه می خواهند. البته ما ناظر حکمی  نیستیم.

کار شما با کار ما زمین تا آسمان فرق دارد. کار شما به این دلیل سخت و زیان آور است که  باید بروید و از دل مسائل، درست ترین خبر را استخراج کنید و در عین حال مهم ترین دغدغه ها را به گوش مسئولان برسانید. شما بروید فلان روستا  و کاستی ها را ببینید و به اطلاع نماینده برسانید. من می گویم باید فلان روستا بروم. شما باید بهترین موضوع را تیتر کنید که به اطلاع مردم برسانید تا به قول رهبری امید در کشور ایجاد شود. پس کار من با کار شما فرق دارد شما علاوه بر آن که باید مطلب درست انتشار دهید باید نگرانی دغدغه مردم را داشته باشید. من سردبیر هفته نامه سامان در تهران بودم. به همکارانم می گفتم شما حق ندارید حرف مدیر را تفسیر کنید، شما در تفسیر نیستید، باید بروید حرف مدیر را بشنوید بعد تفسیر کنید.شما که حرف من را نشنیدی.

*مازندنومه: ما بر اساس آمار و گزارش ها و اظهارنظرهای شما که  در رسانه ها و سایت خود شما موجود است و نه در خلا، تجزیه و تحلیل می کنیم. بحث این نیست. برخی مدیران (منظورم شما نیستید)اگر چیزی به نفع شان است می گویند این رسانه قوی است اما چیزی که به نفع شان نیست و نقدشان است، می گویند این رسانه ضعیف و از خودش مطلب در آورده است. شما دلسوز هستید ولی علت این که این شائبه ایجاد شده که مثلا در موقع تغییر فرماندار سوادکوه و قائم شهر حرف می زنید، موقع مطالبات و منفعت خاص حوزه انتخابیه که می رسد  حرف هایی در آن زمان مطرح می شود که در حالت عادی گفته نمی شود و این سوء تعبیر سیاسی می شود. یا شما می گویید من زنگ می زنم به وزیر، به نظر می رسد رسانه ای کردن این مسئله، چیزی جز آن نیست که رای جمع کنید. معنای این داد زدن چیست وقتی وزیر قبول می کند و توضیح می دهد مساله را؟

البته بعد از داد ما گفت "باشه" یعنی وقتی ما حرفمان را زدیم

*مازندنومه: وزیر جرات ندارد به حرف نماینده مجلس بگوید نه. 

من می گویم فلان کار، می گوید چشم، تا یکی دو ماه می گوید، ولی وقتی عملی نمی بینید چه کار کنم؟ قوی تر انجام می دهم. اول تعامل، دوم تعامل، سوم تعامل، بعد مبنا ورود و نظارت قوی تر است. چشم ها رو گفتند، ولی انجام نمی شود. چرا کار یک وزیر به استیضاح کشیده می شود؟ برای اینکه آنقدر چشم ها را گفته  و کار انجام نشده  تا نماینده احساس می کند در چهارچوب وظایف کاری اش لنگ مانده است. اینها اهرم مجلس است. اگر من  در روز معارفه می گویم این فرماندار را معاوضه نکنید، بیایم و قبل از معارفه بگویم یک فرماندار دارد کار می کند؟ شاید اصلا نخواهند تغییرش دهند. من وقتی به عنوان نماینده از عملکرد یک فرماندار راضی بودم می گویم مخالف هستم او برود، مخالف آمدن این یکی نبودم. حمایت ما از این فرماندار دلیل نمی شود بگویم آن نیاید.

*مازندنومه:به نظر می رسد بخشی از نظرات شما با توجه به مشکلات بودجه ای کشور برای کسب محبوبیت است. وقتی کفگیر ته دیگ است، داد زدن چه معنا دارد؟ کسب محبوبیت را تایید می کنید؟

 من اصلا دنبال اینها نیستم. من علیپور آن قدر کار انتخاباتی بلدم که این طوری نیایم کار انتخاباتی انجام بدهم. من در دو سال و چند ماهی که عضو مجلس هستم به 365 روستا رفتم. چه کسی یین کار را انجام داده است؟ اما از این موضوع استفاده رسانه ای و تبلیغاتی نکردم.

 همیشه گفتم خداوند به من فرصتی داده است تا از این فرصت برای خدمت به مردم استفاده کنم. اگر صادقانه کار انجام بدهم خدا می داند شما کجا باید بروی. آیا این درست است که من بگویم وقتی رییس جمهور می گوید پروژه آب را راه اندازی میکنم می خواهد رای بیاورد و این سخنان را می گوید؟ یا وزیر راه می گوید جاده سوادکوه اولویت من است، بگوییم می خواهد برای دولت رای بگیرد؟ این تفکر اشتباه است.

 وظیفه دولت این است که بیاید و داد بزند و بگوید که این مشکل را حل می کنم. اگر دیدی یک رییس جمهور دارد ماه آخر روبان می برد  و در مراسم افتتاح پروژه ها حضور می یابد، مشخص است که دارد کار انتخاباتی انجام می دهد. اما برای رییس جمهوری که سه سال از خدمتش مانده است بگذارید کارش را بکند. من که از سه سال پیش حرف می زنم دو سال مانده به انتخابات حرف نزنم کی حرف بزنم؟ من نماینده مردم هستم باید حرف بزنم.


*مازندنومه: اما مواضع شما با مواضع تندروهای جبهه پایداری در مجلس همخوانی و هم پوشانی دارد.

 اصلا اینطور نیست. من در جریان اصولگرایی مجلس بوده و افتخار هم می کنم جزو این جریان هستم.

*مازندنومه: جریان اصولگرایی تان مورد تایید است. درباره عضویت در جبهه پایداری بگویید؟

نه، جریان پایداری وجود ندارد، دو سه نفر هستند. ما در جریان اصولگرایی هستیم و من خودم یک ایده پرداز این جریان هستم و خیلی از دوستان و اصولگرایان که یک نطقی دارند می آیند پیش من و می گویم الان وقت مناسبی برای این نطق نیست. نگاه ما در جریان اصولگرایی که بیش از 100 نفریم این است که به دولت کمک کنیم در عین حال چشم های مان باز باشد. مگر احمدی نژاد آخر اصولگرایی نبود؟ مگر نگفتیم تو این ایرادات را داری و از دایره اصولگرایی خارج شدی؟

*مازندنومه:پس عضویت در جبهه پایداری را تکذیب می کنید؟

 نه، نه، این طوری نگویید که تکذیب می کنیم، ما جریان تفکر اصولگرایی داریم.

*مازندنومه:جبهه پایداری طرد شده و منفی بی نهایت طیف اصولگرایی است.

جریان اصولگرایی یک مثبت هم دارد، جبهه پایداری جزو این صد نفر است ولی تعدادشان مشخص نیست. یک جریان اصولگرایی هست در مجلس، ما جزو این دسته ایم.

*مازندنومه: این جبهه جلوی علی لاریجانی رییس اصولگرای مجلس هم می ایستند.

  قانون اساسی به نماینده اختیار داده حرف بزند. مگر آقای قاضی پور اصلاح طلب نیست؟ علیه خودشان حرف زد و به رییس مجلس گفت شما چرا نمی گذارید وزیر استیضاح شود؟ شما چه حقی دارید؟ حالا باید بگویم او عضو جبهه پایداریست؟ نه این طور نیست.

*مازندنومه: قبول دارم قاضی پور زیاد در مجلس حرف می زند، اما ما او را اصلاح طلب نمی دانیم