شنبه 25 مرداد 1393-15:23

همه راه ها به رامسر ختم می شود

نگاه صنعتی به گردشگری سلامت

گزارش نشست مطبوعاتی+عکس+ اعلام برنامه های کنفرانس گردشگری سلامت در رامسر


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: دلاور بزرگ‌نیا امروز در نشست خبری نخستین کنفرانس گردشگری سلامت در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، اظهار داشت: استان با یک اتفاق ساده در گردشگری سلامت ورود پیدا کرد که امروز به رویداد خیلی بزرگ تبدیل شده است.

وی ادامه داد: خون تازه‌ای در مباحث گردشگری در این اداره کل هم ایجاد شد.

بزرگ‌نیا با اشاره به مسائل مربوط برگزاری این کنفرانس، گفت: نگاه سنتی به طبیعت‌گردی به سمت گردشگری با نگاه تندرستی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه نگاه من در حوزه پزشکی در مازندران خوش‌بینانه نبود، افزود: این کنفرانس نگاه‌ها را به هم نزدیک کرد و نسبت به ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی استان آگاه کرد.

این مسئول یادآور شد: همه این اقدامات و برنامه‌ها، بدون حضور رسانه و آگاهی‌رسانی‌ها شدنی نیست و در کنار همه نقدها و سخن‌ها باید متحد در کنار همدیگر قرار گیریم که نگاه‌های نو را به سمت مازندران جذب کند.

وی با بیان اینکه فرصتی پیدا شده تا فقط به ظرفیت‌های استانی تکیه نکنیم، گفت: این رویداد باید در رسانه‌های ملی و فراملی هم گسترش یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه سفر سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهور برای حضور در این اجلاس، قطعی است، تصریح کرد: زمینه را فراهم می‌کنیم تا نشست خبری با اصحاب رسانه استان برگزار شود.

* در رامسر چه خبر است؟

وی درباره جزئیات این کنفرانس گفت: مهمانان کنفرانس از فردا وارد استان می‌شوند و در مجموعه هتل بزرگ رامسر اقامت می‌کنند.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه برای آشنایی مهمانان کنفرانس با ظرفیت‌های گردشگری و قابل سرمایه‌گذاری، تور چند ساعته برگزار می‌کنیم، افزود: ساعت 10 صبح روز 27 مرداد مراسم افتتاحیه برگزار می‌شود که جزو ویترین برنامه‌های این کنفرانس است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه پیش‌بینی شده که دبیر کنفرانس، استاندار مازندران، دبیرکل همکاری‌های اقتصادی اکو، معاون رئیس‌جمهور، رئیس اتاق بازرگانی ایران و وزیر بهداشت و درمان در مراسم افتتاحیه سخنرانی کنند و سپس آیین گشایش نمایشگاه برگزار می‌شود.

بزرگ‌نیا یادآورشد: دو پنل علمی در روز 27 مرداد و در روز 28 مرداد چهار پنل علمی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در روز 29 مرداد که روز پایانی کنفرانس است مهمانان را از غرب مازندران به شرق استان هدایت می‌کنیم تا از بیمارستان‌ها و امکانات درمانی هم بازدید شود.

این مسئول درباره مقالات ارسالی به نخستین کنفرانس گردشگری سلامت، گفت: 74 مقاله در این کنفرانس پذیرفته شد و بیشتر مقالات مربوط به کشور خودمان است.

وی تصریح کرد: روسای کمیته‌های سلامت کشورهای عضو اکو، رایزن‌های گردشگری، سفرای این کشورها و ... در نخستین کنفرانس گردشگری سلامت حضور دارند.

بزرگ‌نیا با تاکید بر اینکه نیازمند ترمیم روابط با رسانه‌ها هستیم، افزود: در حرفه‌ای شدن نگاه‌ها به رسانه در استان بی‌سهم نبودم.

*گردشگری سلامت را جدی بگیریم

در ادامه این نشست علی احسانی -معاون برنامه ریزی استاندار مازندران- اظهار داشت: نگاه‌ها به صنعت گردشگری در استان به صنعت نوین گردشگری تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت می تواند در توسعه استان موثر باشد، گفت: می خواهیم شرایط اقتصادی در استان با شرایطی که در برگزاری این کنفرانس ایجاد کردیم به صنعت پایدار دست یابیم، چراکه اگر شاخه ای از اقتصاد پایدار باشد در درازمدت هم سطح رفاه مردم پایدار می شود و شکننده نخواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار مازندران خاطرنشان کرد: فرودگاه‌های مازندران شدت پرواز ندارند که تاثیر اقتصادی داشته باشند و با برگزاری این کنفرانس در بخش توسعه فرودگاه‌ها ورود پیدا کردیم که کمکی به ما در دیگر حوزه های زیرساختی است.

احسانی با اشاره به اینکه باید این صنعت را در استان جدی بگیریم، ادامه داد: گردشگری سلامت باعث می شود تا از کنار بعضی موضوعات مثل آلودگی دریا به سادگی رد نشویم.

وی با بیان اینکه گردشگری به ضریب اشتغال کمک می کند، گفت: در کنار برگزاری این کنفرانس، رشد بخش اقتصادی را هم مورد نظر داریم.

احسانی با بیان اینکه به بهانه این کنفرانس، فرودگاه را ارتقا می‌دهیم، تصریح کرد: در زیرساخت‌های دولتی ضعیف هستیم و باید زیرساخت‌های دولتی را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه شورای راهبردی در استان برای گردشگری تشکیل می‌دهیم، افزود: اگر انتقال پیام ما در گردشگری نامناسب باشد هزینه های آن را استان باید بپردازد.

*در گردشگری سلامت، نگاه صنعتی و توریسمی نداشتیم

قاسم جان‌بابایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در سخنانی گفت: در گردشگری سلامت، نگاه صنعتی و توریسمی نداشتیم و در کشور هم این نگاه اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه شناختی از حوزه گردشگری نداشت، گفت: در دنیا سلامت و گردشگری در کنار هم قرار گرفته‌اند.

این مسئول با اشاره به اینکه در کشور از نظر بهداشتی و پزشکی پیشرفت‌های خوبی در کشور داشتیم و مشکلات مردم در داخل کشور حل می‌شود، ادامه داد: معضل سلامت کشور این است که نگاه بنگاه اقتصادی به مسائل سلامتی نداریم و نگاه صرف سلامتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: چون نگاه‌ها به گردشگر سلامت نگاه مدیریتی است برای همین موفق نبودیم.

وی ادامه داد: با وجود امکانات و تجهیزاتی که در سیستم بهداشت و درمان داریم اما گاهی مردم ناراضی هستند و اگر نگاه ما در سلامت به سمت صنعت برود و مدیران این حوزه نگاه اقتصادی داشته باشند رضایت مردم کامل‌تر می‌شود.

جان‌بابایی یادآورشد: این نقیصه را در بهداشت و درمان می‌بینیم و این کنفرانس گردشگری سلامت فرصتی خواهد بود تا به این بخش توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه مازندران ظرفیت‌های به نسبت قابل قبولی دارد که باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: مازندران بیشترین تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص و بالغ بر سه هزار تخت بیمارستانی دارد و از استان‌هایی هستیم که تخت بیمارستانی کافی داریم.

جان‌بابایی با اشاره به اینکه در این کنفرانس شش پنل با بحث گردشگری و جغرافیای مازندران و تاثیر آن بر موضوع سلامت داریم، افزود: در کنار این کنفرانس، نمایشگاهی با 70 غرفه برگزار می‌کنیم.