پنجشنبه 30 مرداد 1393-10:52

نشاط و آرامش ، ارمغان دولت به مردم

دولت از كار ظاهر سازي و پوپوليستي گريزان است

در جلسه شورای اداری استانداری مازندران مطرح شد: دولت تورم 45 درصدي را به 24 درصد رساند و اين رقم در مازندران 21 درصد است/ بهترين استان كشور به لحاظ تعامل بر اساس منطق و قانون هستيم/قرار نيست دولت ظاهر سازانه و مردم فريبانه عمل كند


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: پيش از ظهر امروز جلسه شوراي اداري استان مازندران با حضور مصطفی پورمحمدي-وزير دادگستري- در سالن همايش استانداري برگزار شد.

در اين جلسه ربيع فلاح جلودار-استاندار مازندران- با اشاره به آغاز هفته دولت و گراميداشت ياد شهيدان رجايي و باهنر اظهار داشت: هفته دولت نماد گزارش دهي به مردم به عنوان ولي نعمتان انقلاب است.

وي با بيان اينكه دولت خود را در در معرض آزمايش و امتحان قرار داده است، افزود: برجستگي فعاليت هاي دولت در اين هفته آشكار مي شود.

استاندار مازندران رويكرد دولت را ايجاد نشاط و آرامش در جامعه دانست و گفت: اصل همراهي، اتفاق و ايجاد نشاط بزرگترين وديعه دولت است كه در ابعاد مختلف اين امر در حال پيگيري است.

وي با بيان اينكه دولت در راستاي بهبود وضعيت معيشت مردم از هيچ كوششي دريغ نكرده است، افزود: دولت تورم 45 درصدي را به 24 درصد رساند و اين رقم در استان ما 21 درصد است.

مقام عالي دولت تدبير و اميد در مازندران تقديم لايحه حمايت از توليد توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي را يكي از رويكردهاي دولت در راستاي هدايت سرمايه به سمت توليد عنوان كرد و گفت:اجراي نظام جامع سلامت در دستور كار دولت است كه تا قبل از اجراي اين طرح 90 درصد هزينه ها توسط مردم انجام مي شد، اما در حال حاضر در مازندران اين مقدار به كمتر از 7.5 درصد رسيده است.

وي استان مازندران را با بيش از سه ميليون نفر جمعيت ثابت يكي از استان هاي مهم كشور دانست و تاكيد كرد: ايجاد فضاي همدلي و بهره گيري از تمام توان و ظرفيت ها در دستور كار مجموعه مديران استان بوده است.

استاندار مازندران به بازنگري سند چشم انداز مازندران در آغاز تصدي گري سمت خود اشاره كرد و گفت: سند چشم انداز تدوين شده در قبل، محوري نبود اما با بازنگري در اين طرح نقشه راه و طراحي بر اساس اقدامات جديد تدوين شده است.

فلاح جلودار يكي از مسائل اصلي استان را تامين آب عنوان كرد و ابراز داشت: از شش ميليارد متر مكعب آب كمتر از 10 درصد كنترل و مهار مي شود كه البته با شروع دولت تصميمات خوبي در اين زمينه اتخاذ شده است و يكي از سدهاي استان در امسال آب گيري می شود و سد هراز نيز در حال احداث است.

وي توجه به ذخاير نفت و گاز استان را به عنوان يكي از ظرفيت هاي مازندران مطرح كرد و گفت: در اين زمينه هم اقدامات خوبي انجام شده است كه در حال پيگيري هستيم.

استاندار مازندران با بيان اينكه مردم و مسئولان بدانند كه وضع تغيير كاربري ها به اين شكل نخواهد ماند افزود: زمين متعلق به نسل هاي آينده است و نبايد به گونه اي عمل كرد كه در آينده مورد سرزنش واقع شويم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به قانون برنامه پنج ساله توسعه اشاره كرد و گفت: از هشت درصد رشد اقتصادي در برنامه، 2.5 درصد سهم بهره وري بوده است اما متاسفانه توجه جدي به اين امر نشده است.

نماينده عالي دولت تدبير و اميد در مازندران با اشاره به موج سوم سفرهاي تابستاني به مازندران اظهار داشت: نبود زير ساخت هاي گردشگري و توسعه، متناسب با استان و جمعيتي كه به استان سرازير مي شود نيست .

وي ادامه داد: علي رغم تمام مشكلات، تمهيداتي انديشيده شده است كه تعريض جاده فيروزكوه در منطقه سوادكوه تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد و جاده هراز نيز طبق برنامه ريزي و زمان بندي در پايان سال بعد به اتمام خواهد رسيد.

استاندار مازندران با بيان اينكه بيش از 340 كيلومتر خط ساحلي در مازندران داريم، افزود: بايد امكانات اوليه مورد نياز مردم براي استفاده از دريا فراهم شود تا با انجام اين كار تعدادغريق هاي ما كه امسال 49 نفر بوده است، كاهش يابد.

ربيع فلاح از افتتاح 541 طرح در هفته دولت با اعتباري بالغ بر 1058 ميليارد تومان خبر داد و گفت: تا پايان امسال نيز 50 درصد طرح هاي نيمه تمام دولت قبل به اتمام خواهد رسيد.

وي همچنين به برگزاري كنفرانس گردشگري سلامت با حضور بيش از 9 كشور عضو اكو اشاره كرد و گفت:بيش از 30 بيمارستان در مازندران امكان جذب بيماران كشورهاي منظقه را دارند كه رايزني هاي لازم در اين خصوص با دو كشور افغانستان و قرقيزستان انجام شده است.

استاندار مازندران از اجراي طرح سرشماري كشاورزي در استان در آبنده نزديك خبر داد و گفت: ظرفيتت كشاورزي استان بيش از 250 تا 300 برابر وضع موجود است كه قابل دستيابي است.

*بهترين استان كشور به لحاظ تعامل بر اساس منطق و قانون هستيم

حجت الاسلام محمدعلي تقوي فرد –مديركل دادگستري استان مازندران- نيز در اين جلسه با بيان اينكه مسئول كسي است كه به ديگران بدهكار است، افزود:اگر در يك بخشي از دولت كوتاهي انجام شود، مسئولان و مجموعه مديريت استان بدهكار مي شود.

وي با تاكيد بر اينكه "نمي دانيم" و "نمي توانيم" نبايد در رفتار و عملكرد ما ورود پيدا كند افزود: ما كمبود قانون و كار كارشناسي در كشور نداريم، بنابر اين همه قسمت ها بايد به روز شود و اگر انجام نمي شود بايد به گونه اي ديگر تدبير كرد.

اين مسئول با اشاره به آيه اي از قران كريم اظهار داشت: ما علاوه بر اينكه بدهكار مردم هستيم بلكه بايد به خداوند هم پاسخگو باشيم، چرا كه مطابق فرمايش خداوند، انسان در قبال بندگان ديگر، زمين و حتي بهائم و حيوانات مسئوليت دارد.

وي با بيان اينكه 80 هزار پرونده مانده در اجراي احكام وجود داشت كه هنوز اجرا نشده بود، افزود: كارگروهي تشكيل شد تا پيگير اجراييات اين احكام باشيم و مردم به حق و حقوق خود برسند.

تقوي فرد همچنين به تشكيل كارگروهي برای تعقيب پرونده هاي قديمي خبر داد و گفت: اين كارگروه با به كار گيري قضات با تجربه و پرسنل خدوم، با قدرت در اين امر ورود كرده اند و در همين ماه اخير تعداد هزار پرونده كاهش داتشيم.

وي به همراهي و تعامل دستگاه قضایی با مجموعه دستگاه هاي اجرايي و نيروي انتظامي اشاره كرد و گفت: از جناب استاندار تشكر مي كنيم و فكر مي كنم بهترين استان كشور به لحاظ تعامل بر اساس منطق و قانون هستيم، چرا كه بسياري از پرونده ها به اين شيوه پيگيري شده است.

اين مسئول با تاكيد بر اينكه هيچ حركت مخالفي از دستگاه هاي اجرايي نديدم، افزود:فضاي مناسبي هم براي سرمايه گذاري در استان فراهم شده است.

تقوي فرد با بيان اينكه بنده به عنوان مسئول حفظ حقوق بيت المال در استان از حضور سرمايه گذار حمايت مي كنم، افزود: مراقبت هم مي كنيم كه اموال بيت المال تاراج نشود و در اين راستا با سرمايه خوارها به شدت برخورد خواهيم كرد.

وي با اشاره به اينكه صنعت و توليد لازم و ملزوم هم هستند، افزود: اگر صنعت و توليد كشور رشد كنند، مشكلات سياسي و ديني كمتر مي شود و اگر غير از اين باشد مسكلات كشور تشديد خواهد شد.

مديركل دادگستري استان مازندران ابراز داشت: در خصوص تغيير كاربري ها در استان، نخواهيم گذاشت عده اي سرمايه خوار چهره استان را خدشه دارد كنند و تمامي احكام مربوط به تغيير كاربري ها را اجرايي خواهيم كرد.

*دولت از كار ظاهر سازي و پوپوليستي گريزان است،

حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي-وزير دادگستري دولت تدبير و اميد در اين جلسه ضمن تسلیت شهادت امام ششم، با بيان اينكه افتخار مي كنيم كه در دولت جمهوري اسلامي پيش قراولان، انسان هاي فرهيخته، دانشمند، مردمي، مومن و ساده زيست هستند، افزود: ما هر چه داريم از امام صادق(علیه السلام) و شاگردان او است، چرا كه ذخاير خوب زندگي كردن را براي ما فراهم آورده است.

وی گفت: امروز تحول جهاني و معيار رشد كشورهاي توسعه يافته عوض شده است و بر مبناي توليد دانش بنيان برنامه ريزي مي شود.

این مسئول افزايش توليد و ثروت ملي را در گرو توليد علم و دانش دانست و گفت: اين توليد در جهان بر اساس ابداعات ذهني انسان ها رقم مي خورد و جايگاه دستاوردهاي نفت و گاز ارزش اش از دستاوردهاي ذهن بشر كمتر است.

وزير دادگستري با اشاره به مصرف 22 گرمي داروي ام اس در كشور، گفت: اما ارزش هر گرم اين دارو رقمي بالغ بر سه ميليون دلار است كه اين مهم در بحث تكنولوژي هاي دانش بنيان قابل دستيابي است.

حجت الاسلام پورمحمدي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان روايتي از امام صادق(ع) اظهار داشت: امنيت يكي از نعمت هايي است كه در اداره يك مملت و حكومت بسيار حايز اهميت است، چرا كه اگر امنيت مختل شود بنيادهاي توسعه و رشد را به باد خواهد داد.

وي به امنيت مناسب كشور با تلاش مسئولان و مجموعه مديران امنيتي و اطلاعاتي اشاره كرد و تصريح كرد: اگر امروز حرفي براي گفتن داريم و در مذاكرات جهاني مي توانيم محكم حرف بزنيم، به اين دليل است كه پايه هاي امنيتي ما قوي و محكم است.

وزير دادگستري با اشاره به مشكلات موجود در كشورهاي منطقه ابراز داشت: جامعه اي كه درگير ناامني است جايگاه و شان ايستادن در برابر قدرت هاي جهان را نخواهد داشت.

وي به لزوم رعايت عدالت اقتصادي در حكومت اسلامي تاكيد كرد و اظهار داشت: جامعه اي كه در آن عدالت اقتصادي حاكم نباشد، درگير مسايل داخلي خواهد شد؛ براي مثال امريكا به تنهايي 25 درصد ذخاير اقتصادي را در اختيار دارد كه با احتساب ذخاير هم پيمانانش اين رقم به بيش از 50 درصد می رسد، اما شما در امريكا جنش وال استريت را مي بينيد كه به دليل عدم توزيع درست درآمد، در مقابل سرمايه داران آن كشور، قد علم كردند.

حجت الاسلام پورمحمدي گفت:جامعه نيازمند رفاه است و اگر ما ادعاي شيعه بودن داريم بايد رفاه را براي جامعه فراهم كنيم و اين امر تنها در گرو عقلانيت و آگاهي محقق خواهد شد.

وي با بيان اينكه يكسال از عمر دولت گذشته است و عملكرد دولت قابل دفاع است، افزود: يكي از مباحث اين دولت توجه به مسئله برنامه ريزي، مطالعه و كار كارشناسي است، به گونه اي كه بين سرعت و كار كارشناسي، دولت كار كارشناسي را ترجيح مي دهد.

وزير دولت تدبير و اميد گفت: دولت از كار ظاهر سازي و پوپوليستي گريزان است، چرا كه بايد پاسخگوي مردم باشد، بنابر اين قرار نيست ظاهر سازانه و مردم فريبانه عمل كند.

وي ادامه داد: خيلي بد است كه بگوييم نرخ رشد در برنامه چهارم و پنجم كه قرار بود 8 درصد با درآمد ساليانه بالاي 100ميليارد دلار با شرايط مطلوب اجتماعي بوده است، محقق نشده و ميانگين نرخ رشد ما 3.2 است.

حجت الاسلام پورمحمدي با اشاره به ظرفيت بالاي انساني و مديريتي كشور ابراز داشت: درست است كه مي توان اين ميزان عقب ماندگي را جبران كرد، اما بايد بدانيم كه قدم اول در اين كار انجام كار كارشناسي است.

وي افزود: بايد مسير توسعه و پيشرفت براي استان هاي شمالي مشخص شود و در همين مسير نيز جهت گيري و حركت كرد چرا كه براي ما مهم توليد ثروت و رسيدن به سرمايه است بنابر اين شايد خيلي نياز نباشد سر و كله پالايشگاه هاي پتروشيمي در استان شما پيدا شود.

وزير دادگستري دولت تدبير و اميد با اشاره به جهت گيري مقام معظم رهبري در خصوص اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: اين اقتصاد مبتني بر توان داخلي است.

وي در ادامه به سلامت اداري و سلامت اقتصادي دولت اشاره كرد و گفت:بيشترين وقت دولت به حفظ و مراقبت از اين دو امر اختصاص يافته است، اما بايد بپذيريم كه سيستم اداري ما پرهزينه و كم بازده است و اين ضعف بزرگي است.

حجت الاسلام پورمحمدي مديريت هزينه را كاري بسيار آسان دانست و گفت: مديران و مسئولان ما بايد مدير توليد،درآمد و توليد سرمايه باشند نه اينكه پول به آنها بدهند و هزينه كنند كه البته در آن مورد هم بايد عرض شود كه ما بريز و بپاش مان هم زياد است و اين هنر نيست.

وي از اوضاع نامناسب درآمدي كشور در سال جاري خبر داد و گفت: شرايط حاكم بر بودجه جاري كشور بساير نامطلوب است، چرا كه بدهي به بانك ها،بدهي به تامين اجتماعي و ليست بلندبالايي از بدهي هاي دولت وجود دارد كه حتما بايد مراقبت جدي معمول شود.

وزير دادگستري سلامت اداري را به معناي دريافت رشوه و اختلاس و يا رانت خواري ندانست و گفت: اين كارها كه بسيار زشت است و در شان شيعه امام صادق نيست، اما مفهوم ما از سلامت اداري كنترل مسايلي است كه تذكر داده شده است.

وي از تدوين لايحه قانون خدمات و استخدام كشوري خبر داد و گفت: با اينكار بسياري از موانع برطرف و مشكلاتي كه در سيستم اداري و استخدامي وجود دارد برطرف خواهد شد و سيستم اداري كشور سبك خواهد شد.

حجت الاسلام پورمحمدي به چنده ده بنگاه اقتصادي نيمه فعال و غير فعال در كشور اشاره كرد و گفت:هنر اين نيست كه منطقه اي تجاري و صنعتي بسازيم و كسي در آن كار نكند بلكه اگر شهرك صنعتي ساختيم بايد فعال باشد.

وي به كارهاي خوب انجام شده در سيستم بانكداري كشور هم اشاره كرد و ابراز داشت: كنترل نظام گمركات و اصلاح سيستم مالياتي كشور از جمله مواردي است كه در دولت در حال بررسي و انجام است.

وزير دادگستري در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري و شعار سال در خصوص اقتصاد و فرهنگ اظهار داشت: سخنان بدون توجه به ساختارهاي اجتماعي،سياسي و فرهنگي قابل ارتقا نيست چرا كه ما زماني مي توانيم اقتصاد خوب داشته باشيم كه فرهنگ مناسبي داشته باشيم.

حجت الاسلام پورمحمدي با بيان اينكه حتما دغدغه اين دولت فرهنگي است، افزود: دولت كاملا مقيد به ارتقا فرهنگي بر پايه مباني ديني است.

وي در ادامه گفت:خشكي، انجماد و تندروي در رفتار منجر به جنگ حيدري و منعمتي و ايجاد يك فرقه و نحله فكري منحرف به نام داعش خواهد شد كه بسياري از مكنونات اين جريان مزاحم آزار دهنده است.

وزير دادگستري دولت اعتدال ابراز داشت: دين هماني است كه ائمه معصوم، مراجع، امام راحل و مقام معظم رهبري بيان كرده اند و همه بايد در حوزه كاري خود آن را لحاظ كنيم.

وي با بيان اينكه يكي از مواردي كه نسبت به دولت گذشته قابل دفاع است موضوع تعامل و تفاهم با ساير دستگاه هاي قدرت در كشور است افزود: تعاملات بين دستگاه ها بايد با عقلانيت و تفاهم حل شود، چرا كه همه مجموعه ها با هم كار مي كنند و شايد سليقه اي را شما قبول نداشته باشيد؛ مثلا دولت بگويد حق با من است و مجلس بگويد حق با من اما وقتي زبان مشترك و آرمان مشترك مورد نظر است بسيار مهم تر از اين است كه حرف چه كسي حاكم شود.

حجت الاسلام پورمحمدي گفت:هويت مجموعه و نظام بايد حفظ شود و در مازندران هم ظرفيت، امكانات و منابع استاني بسيار است و البته توقعات هم بسيار بالاست كه بايد تلاش شود تا سياست هاي دولت در مسير منافع استان به كار گيري شود