چهارشنبه 5 شهريور 1393-23:9

اینک زمان راستی آزمایی است

ابراز رضایت رهبری از عملکرد یک ساله دولت، پشتوانه بزرگ دولت یازدهم خواهد بود و گواه آن که ساز بعضی آقايان ناکوک و فالش است و با رهبری هم صدا نیست.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، محمداسماعیل بخشی سورکی: صبح امروز ريیس جمهور و اعضاي هيات دولت ميهمان رهبر معظم انقلاب بودند كه ايشان ضمن بيان توصيه هايي به دولت از روند كلي سياست هاي دولت اعلام رضايت كردند.

برخي نکات مورد تذكر نشان از اشراف اطلاعاتي عميق رهبر معظم انقلاب از روند اجرايي سياست هاي دولت در طول يك سال اخير و همچنين مشكلات كشور در مقطع كنوني دارد.

دقت در سخنان معظم له نشان از نگاه ظريف ايشان در ورود به مباحث كلان كشور دارد، آنجا كه خدمت را در راستاي عدم حاشيه سازي دانست و بر اين نكته نيز تاكيد فرمود كه انسجام دروني دولت بايد حفظ شود و صدايي واحد از دولت به گوش برسد، چرا كه فلسفه انتخاب سخنگوي دولت نيز رعايت همين موضوع است.

تاكيد رهبر معظم انقلاب بر خروج از دو قطبي شدن و جناح بندي سياسي مورد ديگري بود كه مورد تذكر قرار گرفت و موضوع خروج از سياسي كاري و اسيرنشدن در جناح بندي هاي سياسي و ايجاد انس و دوستي بين سياسيون از موارد قابل تامل فرمايش های رهبري بود كه حلقه مفقوده نظام سياسي مسئوليت خصوصا در طي چند سال اخير است.

نکته ديگر قابل تامل در سخنان امروز رهبري، دفاع از موضع گيري هاي خوب رئيس جمهوری و اعضاي هيات دولت بود كه بر خلاف اظهار نظرهاي طيف تندرو كه دولت را به وادادگي در عرصه سياسي متهم كرده اند، دفاع معظم له از مواضع صريح و قاطع دولت، برگ تاييد ديگري بر عملكرد دولت تدبير و اميد بوده است.

ايشان همچنين ناراحتي رئيس جمهور از بيان برخي انتقادات را به جا و به حق دانست و فرمودند:" در برخی موارد هم واقعاً حق با ایشان است و برخی انتقادها، تند و گاهی غیرمنصفانه است."

رهبر انقلاب ادامه دادند: "لزومی ندارد که انسان بخواهد به هر مطلب یا انتقادی، پاسخ دهد، زیرا در برخی موارد سکوت بهتر است، ضمن آنکه هر حرفی هم که ضد ما زده شود این‌گونه نیست که حتماً در ذهن افراد جامعه تأثیر بگذارد و مورد قبول قرار گیرد، انتقاد باید باشد اما انتقاد باید با لحن خوب و منصفانه باشد و هدف از آن نیز بی‌آبرویی و سبک کردن طرف مقابل نباشد که این روش قطعاً غلط است."

موضوع عدم پاسخگويي به برخي انتقادات بي جا و متعصبانه بايد به عنوان يك تاكتيك اجرايي مورد توجه دولتمردان قرار گيرد، چرا كه بسياري از انتقادها ارزش پاسخگويي ندارد و جز ضايع شدن فرصت هاي در اختيار دولت، هيچ فايده اي نخواهد داشت.

به نظر مي رسد طيف افراطي و البته اقتدارگرا که لقلقه کلام شان ولایت و ولایت پذیری است و مخالفان شان را همواره به بی دینی  و ضدیت با ولایت متهم می کنند، بايد به سخنان معظم له تمكين كرده و براي دلخوش شدن خود و ناراحتي طرف مقابل، موضعي نادرست و حرفي بيجا در مجامع و محافل سياسي عنوان نكنند، چرا كه رهبری انقلاب در بخش ديگري از سخنان خود بر حفظ آرامش جامعه نيز تاكيد كرده اند.

اينكه هر روز گروهي با طرح سوال هاي بي مورد و يا نوشتن نامه ها و جمع آوري امضا صرفا براي مخالفت با دولت محترم راهروهاي مجلس را طي طريق مي كنند، امري نابجا و به دور از تاكيدات معظم له و نياز است که همه جناح هاي سياسي در كشور، سخنان امروز رهبر انقلاب در حمایت از دولت را فصل الخطاب مشي حركتي خود قلمداد كنند.

بخش ديگري از سخنان رهبري به انتقاد منصفانه نسبت به دولت هاي گذشته اختصاص داشت كه در اين مورد هم نياز است تا همه جناح هاي سياسي با رعايت انصاف نسبت به موضوعات اظهار نظر كرده و از هر گونه سياه نمايي و اغراق پرهيز كنند. البته ایشان در این زمینه تصریح کردند: "اگر برخی سیاست ها یا عملکردهای دوره گذشته را قبول نداریم، بهترین شیوه، اصلاح آن در عمل است و این روش، بهتر از اظهار نظر است. "

اجراي سياست هاي بخش سلامت و بهبود اوضاع سلامت جامعه از ديگر مواردي بود كه مورد قدردانی رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و به نظر مي رسد با تاكيدات رهبري، تداوم اين امر و اجراي بندهاي ديگر سياست هاي بخش سلامت ضروري به نظر مي رسد.

تاكيد بر اقتصاد درون زا و همگام سازي سياست هاي حمايتي با مفاد اقتصاد مقاومتي از ديگر توصيه ها ي رهبري بود كه با توجه به ارئه لايحه حمايتي دولت براي خروج از تورم به مجلس لازم است تا بعضي از مجلس نشينان كه هنوز شعار تغيير را به درستي درك نكرده اند، به جاي لابي گري براي استيضاح اين وزير و آن وزير، به فكر تدوين اين لايحه بر مبناي فرمايش های رهبري باشند.

روز گذشته یکی از نماینده های مجلس(عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه) در نطق خود، ضمن اذعان به ضعف مفرط مجلس نشین ها در وضع قوانین مناسب در رابطه با اقتصاد مقاومتی و نیز بروز  و ظهور روزمرگی در کار مجلس، از علی لاریجانی خواست تا یک ماه مجلس را تعطیل کند و از نمایندگان بخواهد روی موضوع اقتصاد مقاومتی فکر کنند و طرح و برنامه ارائه بدهند. 

اما تاكيد رهبر معظم انقلاب بر مرزبندي با فتنه گران از ديگر مواردي بود كه خط قرمز نظام عنوان شد و لازم است تا هم مسئولان دولت بر اين امر اهتمام ورزند تا هم مخالفان دولت در اين موضوع خلع سلاح شوند و هم اعتماد به عناصر سياسي جوان ، آينده اي روشن براي نظام مديريتي و سياسي كشور رقم زند.

  نبايد از اين امر غافل بود كه اين موضوع نبايد تبديل به دستاويزي براي منتقدان دولت شود، چرا كه با تاسي به فرمايش های رهبري، وزراي دولت در جلسه اعتماد بر اين موضوع تاكيد كرده اند.

حل مشكلات آب كشاورزي، ايجاد صنايع تبديلي در روستاها و همچنين رفع مشكلات مسكن مهر و تحويل آن به متقاضيان از ديگر تاكيدات معظم له بود كه لازم است هيات دولت در اين خصوص تصميمات راهبردي اتخاذ كند.

در مجموع مي توان گفت كه رهبري همواره و در همه عرصه ها پشتیبان و حامي دولت ها بوده و در مواردي هم كه لازم باشد موارد را به صورت صريح و شفاف بيان مي كند.

ابراز رضایت رهبری از عملکرد یک ساله دولت، پشتوانه بزرگ دولت یازدهم خواهد بود و گواه آن که ساز بعضی آقايان ناکوک و فالش است و با رهبری هم صدا نیست.

اینک زمان راستی آزمایی است و شايسته است که مسئولان و منتقدان در راستاي حفظ وحدت ملي و ارائه خدمات بهتر به مردم، سيره اعتدال را مشي كار خود قرار دهند تا به دور از جناح بندي هاي مفرط سياسي و يا تعصبات حزبي و جرياني، شاهد توفيقات روز افزون نظام اسلامي در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي باشيم.