سه شنبه 11 شهريور 1393-15:56

گلگشتی در سرای قارن

 قارن سرا که در گذشته به قارون سرا معروف بود، غربی ترین روستای بخش دودانگه ساری محسوب می شود(معرفی روستا+عکس)


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، فاطمه نوری: روستای قارن سرا از توابع بخش دودانگه دهستان فریم است. این روستا در90 کیلومتری جنوب شهرستان ساری واقع شده است.

درسال 570 میلادی کارن(قارن)حکومت قارندیان را در این جا دایر کرد وبه مدت 224 سال تا مازیار بن کارن سلطنت کردند.

روستای قارن سرا که در گذشته به قارون سرا معروف بود، غربی ترین روستای بخش دودانگه ساری محسوب می شود که غرب آن روستای لاجیم سوادکوه است و از شرق، بعد از گذشتن از جنگل و مراتع و زمین های کشاورزی به روستای پاشاکلا راه دارد. سمت جنوب آن را جنگل های انبوه و دره تشکیل داده است که کوه هایی با پوشش درختی و تعدادی غار طبیعی دیده می شود. در شمال روستا هم چشم اندازی زیبا قابل مشاهده است..

قارن سرا از نظر آب و هوایی دارای تابستانی گرم و خشک و زمستانی سرد و برفی است. راه دسترسی به روستا از جاده اصلی تا محل 6 کیلومتر است. با توجه به کوهستانی بودن مسیرهایی با پیچ های پی در پی و شیب های طولی زیاد دارد.

قارن سرای کنونی دارای 128 خانوار و 263 نفر جمیعت است که تنها به چند تبار محدود می شود که اصلیت آن ها ازکجور، نجف آباد اصفهان، تلاوک، مرگاب، واودره و آقمشهد ساری اند که بعد از گذشت زمان، خویشاوندی این تبارها باعث شد تمامی اهالی با هم نسبت فامیلی داشته باشند.


سرچشمه و منبع  تامین آب روستا از کوه های اطراف در 5 کیلومتری آن و محوطه ای به نام دزن دره است که به علت نبود بودجه و امکانات کافی، انتقال و توزیع آب توسط پمپ برق 180ولتی صورت می گیرد، به طوری که مردم در فصل تابستان با قطعی و کمبود آب مواجه هستند.

بیشتر ساکنان روستا به شغل دامداری و کشاورزی مشغولند و محصولات عمده کشاورزان روستا، برنج گندم و جو است.

با وجود چشم انداز بسیار زیبا، اجرا نشدن طرح هادی از جمله مشکلات این روستا به شمار می رود.