دوشنبه 24 شهريور 1393-21:58

با حضور فرهاد فخرالدینی و کیوان ساکت صورت گرفت:

بزرگداشت کلنل علی نقی وزیری در بابل

با حضور و سخنرانی استادان: فرهاد فخرالدینی و کیوان ساکت ، مراسم بزرگداشت کلنل علی نقی خان وزیری در بابل برگزار شد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: به همت آموزشگاه موسیقی وزیری وهمکاری دانشگاه آزاد اسلامی بابل، مراسم بزرگداشت زنده یاد علینقی وزیری دربابل برگزار شد.

در این مراسم که جمع زیادی از هنرمندان وعلاقه مندان به موسیقی ایرانی حضور داشتند، ابتدا مجید محمدی حاجی -مدیر آموزشگاه موسیقی وزیری بابل- طی سخنانی هدف از برگزاری این نکوداشت را کمترین کار علاقه مندان به این چهره برجسته موسیقی ایرانی توصیف نمود و افزود: درحالی که بازار موسیقی آشفته است وهرکسی خود را استاد وصاحب سبک می داند، وظیفه علاقه مندان واقعی به موسیقی است که با برگزاری آیین های نکو داشت، مفاخر موسیقی را به مردم معرفی کنند.

درادامه مراسم استاد فرهاد فخرالدینی -رهبر ارکستر ملی و خالق موسیقی سریال های سربداران و امام علی (ع)- طی سخنانی به تشریح نقش پیشگامان موسیقی ایرانی پرداخت.

او وزیری را یکی از موثرترین استادان موسیقی ایرانی توصیف کرد و گفت: استاد وزیری اولین استادی بود که برای موسیقی ایرانی نت نوشت و این کار، انقلاب بزرگی درموسیقی ایرانی محسوب می شود.

وی ادامه داد:همچنین استاد وزیری اولین نوازنده ای بود که موسیقی ایرانی را به میان عامه مردم برد، چرا که تا آن زمان موسیقی مخصوص طبقه ای خاص بود.

فخرالدینی به وجه دیگری از تلاش استاد فقید در اعتلای موسیقی ملی اشاره کرد و در این مورد افزود: آنچه که امروز به عنوان موسیقی ملی در کشورمان کاربرد دارد، مرهون استاد وزیری با تاسیس هنرستان موسیقی وتربیت شاگردانی بود که خود به استادان و  صاحب نظران برجسته ای درعرصه موسیقی تبدیل شده اند.

سخنران بعدی مراسم نکوداشت استاد کیوان ساکت موسیقیدان برجسته و دبیر بنیاد فرهنگی هنری وزیری بود.

وی ابتدا گزارشی از فعالیت های بنیاد ارایه داد و دربخشی از این گزارش گفت: در تلاش هستیم آن دسته از آثار استاد را که در دسترس هنرمندان نیست و یا آثاری که سرنوشتی نامعلوم دارند، بازسازی و در دسترس هنرمندان وهنر دوستان و فرهیختگان قرار دهیم.

در بخش پایانی همایش هم قطعاتی از ساخته های استاد وزیری توسط کیوان ساکت، مجید محمدی و... اجرا شد.

گفتنی است کلنل علینقی وزیری در تهران و در خانواده ای آشنا به موسیقی به دنیا آمد واز 15 سالگی آموختن تار را نزد میرزا حسینقلی خان ودرویش خان آغاز کرد.

وی همزمان نواختن ویولن را نیز پی گرفت و درکوتاه مدتی به یکی از بهترین شاگردان استادان خود تبدیل شد.

استاد وزیری سپس برای تکمیل آموخته های خویش و فراگیری موسیقی علمی به اروپا عزیمت کرد و در آلمان و فرانسه به تحصیل موسیقی پرداخت.

وی سپس به ایران بازگشت وهنرستان موسیقی را تاسیس نمود.

استاد وزیری شاگردان بسیاری تربیت نمود که هرکدام شان سرآمد روزگارشده اند، از آن جمله استاد ابوالحسن صبا، روح الله خالقی،موسی معروفی و....

گفتنی است مراسم یادبود حسین گل گلاب -ترانه سرای تصنیف ای ایران- نیز جمعه این هفته در بابل برگزار می شود.