سه شنبه 15 مهر 1393-14:52

سردار جعفری نسب در همایش پلیس فتا مطرح کرد:

نگذارید کسی جرات کند از دیوار امنیت استان، بالا برود

فرمانده نیروی انتظامی مازندران: اگر رسانه‌ای مطلبی علیه پلیس بنویسد که صحت نداشته باشد آن رسانه را دعوت می‌کنم و خودم با آنها به گفت‌وگو می‌نشینم/هر موبایلی قابلیت شنود دارد


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: سال گذشته نخستین همایش پلیس فتا با حضور فعالان رسانه برگزار شد. در آن همایش سرهنگ احمد رستمی -رئیس پلیس فتای مازندران- بارها بر افشا نکردن رمز دوم حساب‌های بانکی توسط افراد تاکید و بر این نکته اصرار داشت که برای ریختن پول به حساب افراد، نیاز نیست که رمز دوم در اختیار طرف مقابل قرار گیرد.

موضوع به نظر بسیار ساده می‌آمد و تاکیدهای پلیس فتا را در این باره ضروری نمی دیدم، ولی کشف باندهای مخوف سرقت اینترنتی که افرادی از پایین‌ترین تا بالاترین سطح جامعه را دربرمی‌گرفت، پاسخی بر این تاکیدها و هشدارهای ضروری بود..

افراد مال‌باخته‌ای از قشر بازاری و پزشک گرفته تا معلم بازنشسته و کارگر و ... که به امید دریافت مبلغی قابل یا ناقابل، ساده‌لوحانه، اطلاعات بانکی خود را در اختیار سارقان قرار داده بودند.

سارقانی مسلط به فضای مجازی که جابه‌جا کردن پول از حسابی به حساب و حساب‌های دیگر را چشم بسته هم انجام می‌دادند اما در نهایت گرفتار پلیس شدند.

دومین همایش پلیس فتا با فعالان فضای مجازی و مسئولان سایت‌ها امروز برگزار شد و تاکید سرهنگ رستمی همچنان بر این بود که مردم بدانند برای اینکه به حساب آنها پول ریخته شود، نیاز نیست رمز دوم کارت حساب بانکی خود را در اختیار دیگرانی قرار دهند که شاید سارق از آب دربیایند.

فرمانده پلیس فتا گفت: مردم برای چندمین بار بدانند برای اینکه پولی به حساب شما ریخته شود نیازی نیست به پای خودپرداز بروید، فقط باید شماره 16 رقمی روی کارت بانک خود را به طرف مقابل بدهید نه هیچ چیز دیگر.

سرهنگ رستمی از کشف باند بزرگ کشوری با حدود 170 پرونده خبر داد که سرقت یک میلیارد و 400 میلیون تومانی را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: گروهی هم اخیرا بازداشت شدند که 1800 حساب بانکی را خالی کرده بودند، هم چنین هکری که بیش از 200 هزار حساب را هک کرده بود و متهم زن و شوهری که از طریق شبکه‌های اجتماعی، دختران را اغفال می‌کردند.

سال گذشته از کنار یکی از دکه‌هایی که به ظاهر دکه مطبوعاتی هستند و هرچیزی دارند جز مطبوعه، عبور می‌کردم که دیدم تعدادی دانش‌آموز در کنار دکه مورد نظر نشسته‌اند و کاغذ‌هایی در دست آنها است.

سرهنگ رستمی شرط‌بندی در فوتبال را یک معضل بزرگ عنوان کرد و از پرونده‌ای گفت که طی آن 180 نفر دستگیر شدند. حساب این شرکت شرط‌بندی فوتبال، ‌40 میلیارد تومان ورودی مالی داشته است.

*هر موبایلی قابلیت شنود دارد

در ادامه این نشست، سردار مسعود جعفری نسب -فرمانده انتظامی مازندران- به صحبت پیرامون مشکلات فعالیت در فضای مجازی، معضلات این عرصه و نقاط قوت و ضعف این فضا پرداخت.

سردار طنازانه سخن می‌گوید و فضای پلیسی را می‌شکند و مخاطب را به خوبی جذب می‌کند. جعفری‌نسب معتقد است تمام فضاهایی که توسط کشورهای خارجی درباره موضوعات اینترنتی طراحی شده، به منظور انسجام اطلاعاتی برای دستگاه‌های اطلاعاتی همان کشورها است.

فرمانده انتظامی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود به قابل شنود بودن کلیه مکالمات تلفنی با هر نوع تلفن همراه اشاره می‌کند و تاکید دارد هیچ‌کسی وجود ندارد موبایلی داشته باشد که قابل شنود نباشد و این حصاری جهانی است، حتی موبایل کسانی که از سیستم ماهواره‌ای استفاده می‌کنند هم قابل شنود است.

جعفری‌نسب به لزوم یکپارچگی در منافع ملی اشاره می‌کند و مثالش هم سفر رئیس‌جمهوری به سازمان ملل است. او مسئله را این گونه بیان می‌کند که وقتی آقای روحانی برای دفاع از منافع ملی به نیویورک سفر کرده همه باید پشت رئیس جمهوری قرار بگیریم و همه یک کلام صحبت کنیم. اگر عده‌ای در داخل، به فکر تخریب باشند، خارجی‌ها هم این یکپارچه نبودن را می‌بینند و کارهای خود را شروع می‌کنند.

اما شکایت از رسانه‌ها موضوعی است که گاهی به گوش مان می‌رسد. سردار جعفری‌نسب با بیان اینکه به واحد حقوقی فرماندهی انتظامی مازندران گفته از هیچ رسانه‌ای شکایتی صورت نگیرد، می‌گوید: اگر رسانه‌ای مطلبی علیه پلیس بنویسد که صحت نداشته باشد آن رسانه را دعوت می‌کنم و خودم با آنها به گفت‌وگو می‌نشینم.

وی از فعالان رسانه‌های مجازی می‌خواهد نگذارند کسی جرات کند از دیوار امنیت استان، بالا برود.

جعفری‌نسب می‌داند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی امری گریزناپذیر است و هر فردی که تلفن همراه هوشمند در اختیار داشته باشد، برنامه‌های این چنینی را هم بر روی تلفن همراه خود نصب کرده است، اما اعتقاد دارد با روش‌های فرهنگی و اجتماعی باید به گونه‌ای از فضای خانواده مراقبت کرد.

فرمانده انتظامی مازندران شبکه‌های اجتماعی را پرفسادترین بخش در اینترنت دانست.

همایش امسال فتا هم به پایان رسید و امیدواریم فضای مجازی ما امن تر از همیشه باشد. شاید آگاهی بخشی رسانه های مجازی بتواند به برقراری بیشتر امنیت در این فضا کمک کند موضوعی که متولیان نیروی انتظامی به آن باور پیدا کرده اند.