سه شنبه 29 مهر 1393-20:31

عیاس سلیمی نمین در ساری سخنرانی کرد

حب و بغض های مذاکرات/ روحانی فرصت ها را می شناسد

گزارش+عکس از سخنرانی عباس سلیمی نمین/ کل مذاکره، تدبیر نظام است و بسیار ضروری است و اینکه عده ای تصور می کنند مذاکرات مانند قرارداد ترکمانچای خواهد بود به لحاظ بی استدلالی حرف های سستی می زنند و از نظر بنده ادامه مذاکرات می تواند منشا خیر برای ما باشد.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، مینا محسن پور: عباس سلیمی نمین-مدیر دفتر تدوین و مطالعات ایران- در همایشی با عنوان "هسته ای بودن یا نبودن" در دانشگاه کشاورزی ساری سخنرانی کرد.

این همایش با بیش از یک ساعت تاخیر نسبت به زمان اعلام شده آغاز شد و عباس سلیمی نمین پیرامون مذاکرات هسته ای سخنرانی کرد و به پرسش تعدادی از دانشجویان هم پاسخ داد.

وی گفت: عزم کشور برای شکستن اتحادی که در عالم سیاست علیه ایران ایجاد شده بود، در دولت آقای احمدی نژاد ایجاد شد. در آن دولت اجازه داده شد که ارتباطاتی در حوزه بین الملل آغاز شود که قبلا مجاز نبود، اما به دلایلی این توفیق حاصل نشد که آن هم معلول دلایلی است.

این روزنامه نگار ادامه داد: دولت احمدی نژاد بعد از انتخابات سال 88 دچار تزلزل شد، زیرا آن اتفاق و همدلی قبل وجود نداشت و تفرق موجود، موضع دولت را در مذاکرات تضعیف کرد و این واضح است که هر قدر وفاق ملت بیشتر باشد، دولت در مسایل بین المللی موفق تر خواهد بود.

سلیمی نمین با اشاره به این موضوع که بین احمدی نژاد و جلیلی در آن زمان اتفاق نظر چندانی وجود نداشت، تصریح کرد: نبود وفاق این دو موجب پیگیری نشدن قوی ماموریت محول شده نظام از سوی دولت احمدی نژاد شد.

وی ادامه داد: در زمان دولت قبلی اتحادی بین شرق وغرب علیه ما ایجاد شد، در صورتی که بعد از انقلاب هیچ گاه بلوک شرق و غرب در مورد تحریم علیه ما اتفلق نظر پیدا نمی کردند.

وی استدلال کرد: کسی در مقام زیر سوال بردن مشروعیت دولت نبود، البته دولت منتقد داشت ولی مقوله نقد با زیر سوال بردن با هم تفاوت دارد، عده ای در حالی که دولت احمدی نژاد در حال مذاکره بود آن را تضعیف می کردند.

سلیمی نمین تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت دکتر روحانی فرصتی برای دولت ایجاد شد که با مذاکرات بین المللی، غفلت ها جبران شود تا آنجا که انتخابات سال 92 مورد وفاق همه گرایش ها و سلایق سیاسی بود و باعث شد که مذاکرات بهتر پیش رود و نظام هم با قوت بیشتری این مسئله را دنبال کند.

وی به نکته مثبت دیگری از دولت دکتر روحانی اشاره کرد و گفت: ایجاد فرصت برای آزمودن غرب با روی کار آمدن دولت جدید رقم خورد و شعار دکتر روحانی مبنی بر اینکه "با ادبیات نرم تری با جهان سخن بگوییم" از سوی مردم راه حل مشکلات تلقی شد و با اقبال اکثریت جامعه روبرو شد و به انتخاب دکتر روحانی انجامید.

سلیمی ادامه داد: نظام سیاسی ما در این زمینه با درایت وارد شد و با باز گذاشتن دست دولت فعلی نسبت به دولت احمدی نژاد و اعتماد و سرمایه ای که برای مذاکرات لازم بود در اختیار دولت روحانی قرار گرفت تا بتواند در این عرصه تجربه مهمی برای ملت ایران رقم بزند.

این روزنامه نگار افزود: در جامعه ما مسئله مذاکرات هسته ای با حب و بغض مواجه شده است، یعنی عده ای صرفا خوش بینانه و عده دیگر با بدبینی صرف به آن نگاه می کنند و اگر نیروهای دانشجویی ما در این زمینه با یک نگاه نه حزبی و نه گروهی مسئله را پیگیری کنند تجربه کلانی برای ملت ایران رقم خواهد خورد.

مدیر دفتر تدوین و مطالعات تاریخ ایران با بیان اینکه شانیت یک ملت ارتباط تنگاتنگی با بهره گیری آن ملت از تجربیاتش دارد، افزود: در مواجهه با تجربیات جدید نباید بی وزن باشیم و باید از تجربیات به دست آمده گذشتگان مان به خوبی استفاده کنیم و اگر مذاکرات دولت دکتر روحانی هم طبعا اگر از این منظر نگریسته شود برای ما تعیین کننده خواهد بود.

سلیمی نمین در بخش دیگری از سخنانش این نکته را خاطرنشان کرد که کل مذاکره، تدبیر نظام است و بسیار ضروری است و اینکه عده ای تصور می کنند مذاکرات مانند قرارداد ترکمانچای خواهد بود به لحاظ بی استدلالی حرف های سستی می زنند و از نظر بنده ادامه مذاکرات می تواند منشا خیر برای ما باشد.

وی با اشاره به لزوم مشارکت مردم در امور کشور، گفت: هر عنصر متعلق به ملت این را می فهمد که مذاکره کنندگان نیاز به مشورت ملت دارند.

وی افزود: ملت به دو شکل می توانند از تیم مذاکره کننده پشتیبانی کنند، حمایت کلان و حمایت در مسایل جزیی؛ البته اگر در این وادی نگاه کلان و جزیی هر دو براساس مصالح ملی و نه گروهی باشد، توفیق حاصل خواهد شد.

سلیمی در پایان سخنرانیش با اشاره به استفاده دکتر روحانی از تمامی برگ های برنده دولت، استدلال کرد: اینکه دکتر روحانی بر استفاده از تمامی برگ ها از جمله استفاده از شرایط تحریم پیش آمده برای اوکراین و روسیه به نفع ایران و صادرات به این کشورها تاکید دارند، نشانه توجه دکتر روحانی به فرصت ها و موقعیت های مختلف و استفاده از آن ها در زمینه های داخلی و خارجی به نفع کشورمان است.

* در دولت قبلی مواضعی داشتم

پس از پایان سخنرانی، همایش با پرسش و پاسخ دانشجویان و مهندس سلیمی ادامه یافت.

*سلیمی در پاسخ به دانشجویی که گفت: یک ملت فقیر شد، اورانیوم غنی شد، چرا؟ گفت: غنی کردن اورانیوم یک بحث علمی است و اگر ما به این فناوری دست یابیم پیشرفت و دستیابی به توانمندی علمی محسوب می شود و من این را قبول ندارم. اگر حق دارا بودن این توانمندی از ما سلب شود حتما در حیطه های دیگر نیز این اتفاق خواهد افتاد و اگر غرب با زورگویی ما را از یک توانمندی باز دارد در زمینه های دیگر نیز این کار را خواهد کرد و اگر توانمدی علمی هر ملتی کم شود مشکلات زیادی برای آن ملت به وجود خواهد آمد.

*مدیرمسئول سابق کیهان هوایی به پرسش دانشجوی دیگری که گفت چرا همان گونه که با عراق اکنون رابطه داریم، نمی توانیم دست از دشمنی با آمریکا برداریم، این گونه پاسخ داد: اگر امروز رفتار ما با عراق عوض شده به این خاطر است که مواضع آن ها تغییر کرده و اکنون عراق بزرگ ترین وارد کننده محصولات ایرانی است، در صورتی که آمریکا هیچ گونه تغییری در مواضعش نسبت به قبل نداشته و اگر این گونه بود ما کاملا در اشتباه بودیم که در استفاده از امکانات وسیع اقتصادی و فنی آن ها خوداری می کنیم. آمریکا تاکنون نسبت به هیچ کدام از جنایت هایش در دنیا عذرخواهی نکرده است و این به این دلیل است که اساس جهان سلطه بر برتری نژادی است و بدون تبعیض نژادی سرمایه داری رشد نمی کند.

*وی پرسش بعدی را مبنی بر اینکه مهندس تاکنون کجا بوده اید که حالا آمده اید و راجع به مذاکرات صحبت می کنید را با اندکی طنازی پاسخ داد و گفت: این را شما باید تحقیق کنید و با چنته پر در این نشست حاضر شوید. کمی در اینترنت جستجو می کردید تا به پاسخ تان برسید. من در دولت قبلی مواضعی داشتم که بارها با شکایت های احمدی نژاد و مشایی به دادگاه رفتم و اولین کسی بودم که با عوام گرایی احمدی نژاد و حراج کاپشن و ماشینش برخورد و در انتقاد به این مسایل مصاحبه کردم.