چهارشنبه 30 مهر 1393-11:37

در همایش تخصصی نقش رسانه در پیشگیری از وقوع جرم مطرح شد:

لزوم ارتباط دوسویه رسانه ها و قوه قضاییه

ارتباط بین رسانه ها و قوه قضایه باید از سوی دستگاه قضا بیشتر شود و به خاطر نبود این ارتباط گاه رسانه ها از یک مجرم، قهرمان ملی می سازند/ رسانه ها می توانند روی نگرش قاضی هم تاثیر بگذارند و او را به عدالت نزدیک یا از آن دور کنند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، سردبیر: نشست تخصصی "نقش رسانه در پیشگیری از وقوع جرم" پیش از ظهر چهارشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی قائم شهر برگزار شد.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران این برنامه را تدارک دید و از این دست همایش های تخصصی را با موضوعات دیگر، باز هم در برنامه اش دارد.

صندلی های سالن هنوز نیمه خالی بود که رییس دانشگاه آزاد قائم شهر پشت تریبون قرار گرفت تا به قول خودش با صحبت هایش باعث شود سالن زودتر پر شده، همایش قوام یابد.

دکتر محمدرضا باقرزاده ابتدا از دو گونه نظارت نام برد: سخت و نرم که اولی به قوه قضاییه و دومی به رسانه ها مربوط می شود.

او رسانه ها را اصلی ترین ابزار توسعه معرفی کرد و اذعان داشت: امروز اولویت ها، حتی اولویت های اندیشه ای ما را رسانه ها تعیین می کنند.

باقرزاده رسانه ها را منبع قدرت دانست و ابراز داشت: رسانه ها توانایی اعمال اراده را بر رفتار دیگران دارند و می توانند اراده شان را به افکار عمومی تحمیل کنند.

وی در ادامه به نقش های متعدد رسانه ها از جمله اطلاع رسانی، تربیتی، سرگرمی و... اشاره کرد و گفت: گاهی رسانه ها در ایران نقش حزب را هم بازی می کنند.

* خواب ها و بیداری ها

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی تقوی فرد -رییس کل دادگستری مازندران- سخنران بعدی بود. او در ابتدای سخنانش به مقوله خواب و بیداری از منظر درون و برون پرداخت و شرحی مفصل راجع به خواب و بیداری ظاهری و باطنی ارائه داد.

او گفت:  این همه گناه ها، جرم ها، تقلب ها، کلاه برداری، نزاع ها و... نشان می دهد بسیاری از مردم دنیا به ظاهر بیدار و در واقع در خواب هستند.

تقوی فرد در بخش دیگری از اظهارات خود رسانه ها را به دوسته فرهنگ ساز و فرهنگ پذیر تقسیم کرد و افزود: رسانه های ما، به خصوص صدا و سیما باید فرهنگ سازی کنند.

*: بسیاری از برنامه های تادیبی، نتیجه بخش نبوده است

سرهنگ محمدعظیمی -رییس پلیس آگاهی مازندران- سخنران سوم بود که بر اساس زمان در نظر گرفته شده، به چند آمار اشاره و پیشنهادهایی را در انتها مطرح کرد.

 او با بیان این که در سال 92 در مازندران 22 هزار و 600 نفر از مجموع حدود 40 هزار دستگیری، روانه زندان شدند، اذعان داشت: بیش از 65 درصد زندانی ها افرادی بودند که بیش از یک بار دستگیر شده و سابقه دار بودند.

این فرمانده پلیس با اشاره به این که چند برابر این آمار هم افرادی هستند که جرم و بزه شان کشف نشده، دستگیر نمی شوند، ادامه داد: در 6 ماه اول سال جاری ما بیش از 12500 نفر را دستگیر کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته باز هم افزایش دستگیری و زندانی داشتیم.

سرهنگ عظیمی با بیان این که تکرار جرم و دستگیری افراد قبلا" دستگیر شده هم افزایش داشت، بیان کرد: بسیاری از برنامه های تادیبی برای بازگشت افراد مجرم، نتیجه بخش نبوده است.



وی استدلال کرد: مردم نسبت به پیشگیری از وقوع جرم احساس مسئولیت نمی کنند و تصور عامه این است که نظارت تنها وظیفه پلیس و قوه قضاییه است.

این فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که بیشترین نقش پیشگیری را خود مردم دارند، تاکید کرد: از سال 85 تا 92 سیر وقوع جرایم شیب صعودی داشته است و به همین دلیل از سال گذشته در 14 استان کشور قرارگاه مبارزه با سرقت ایجاد شده است، چرا که بیش از 92درصد جرایم در حوزه سرقت است.

سرهنگ عظیمی در ادامه استدلال کرد: اطلاع رسانی رسانه ها می تواند ضریب هوشیاری مرد را افزایش دهد و از وقوع جرم پیشگیری کند.

وی در پایان پیشنهاد کرد: مقوله پیشگیری از وقوع جرم به عنوان موضوع پایان نامه تحصیلی، به دانشجویان ارائه شود.

* تلویزیون تصویر خشن و زشتی از دنیا ارائه می دهد

دنباله همایش تخصصی نقش رسانه در پیشگیری از وقوع جرم با سخنرانی دو استاد دانشگاه و جامعه شناس پیگیری شد.

ابتدا دکتر رضاعلی محسنی -دانشیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی- تحلیلی بر جنبه های آسیب شناختی و جرم شناسی تلویزیون و اینترنت ارائه داد و گفت: رسانه ها شکل دهنده افکار عمومی هستند و می توان سه گروه افراد زیر 15 سال، بانوان و افراد بالای 15 سال را به ترتیب بیشترین مخاطبان رسانه تلویزیون معرفی کرد.

این جامعه شناس ادامه داد: خبرهای جنایی 4 تا 25 درصد محتوای رسانه ها را تشکیل می دهد و 7 درصد مطالب رسانه ها، انعکاس دهنده رفتارهای مجرمانه است.

وی با بیان این که کودکان روزانه صحنه های مختلف جرم و جنایت و خشونت را از طریق تلویزیون تجربه می کنند، افزود: میل به تنوع طلبی، بروز خشونت، سلطه جویی، دگرگونی ارزش ها، تحمیل اندیشه ها و کالاها، فرهنگ زدایی و انتقال شگردهای جرم از جمله کارکردهای منفی رسانه است.

محسنی تصریح کرد: تلویزیون تصویر خشن و زشتی از دنیا ارائه می دهد و جنگ و جنایت محتوای بخشی از مطالب آن است، بنابراین مردم تصور می کنند دنیا را جنگ و جنایت و خشونت پر کرده است، در حالی که چنین نیست.

وی افزود: خبرهای مربوط به حوادث و جرم و جنایت همیشه ارزش خبری دارد و بلافاصله جای خود را در رسانه ها باز کرده، انتشار می یابد.



این جامعه شناس با بیان این که ارتباط بین کودک و تلویزیون دوسویه و مستمر است، بیان داشت: تلویزیون باعث تضعیف ارتباط عاطفی کودک و والدین اش می شود.

محسنی در بخش دیگری از سخنرانی خود به پیامدهای منفی اینترنت از جمله پورنوگرافی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: گستره پوشش اینترنت می تواند به تغییرات فردی و اجتماعی و اخلاقی منجر شود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که ناشناس ماندن کاربرها و قابلیت در دسترس و ارزان بودن اینترنت ممکن است جنبه های مخربی داشته باشد، تاکید کرد: اعتیاد اینترنتی، تغییر سبک زندگی، کاهش فعالیت های بدنی، دور شدن از رضایت مندی های زندگی، تغییر الگوی خواب، از دست رفتن روابط دوستانه وغفلت از خانواده از پیامدهای منفی اینترنت است.

* ارتباط رسانه ها و قوه قضاییه بیشتر شود

سخنران پایانی این همایش دکتر نادر رازقی -استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران- بود که در ابتدا با کمک پاورپوینت تصویر سیاه چادری را به حاضران نشان داد که کنارش دیش ماهواره نصب شده است.

وی با بیان این که یکی از استراتژی های مهم در پیشگیری از جرم استفاده از رسانه های جمعی است، بیان داشت: رسانه ها یکی از ابعاد پیشگیری محسوب می شوند.

رازقی با اشاره به این که نبود ارتباط بین رسانه ها و برنامه های پیشگیری از وقوع جرم باعث هزینه های مستقیم و غیر مستقیم می شود، تصریح کرد: آگاهی بخشی، تغییر نگرش و رفتار از جمله نقش های رسانه ها در پیشگیری از وقوع جرم به شمار می رود.

استاد دانشگاه مازندران با بیان این که اطلاعات متناقض می تواند مخاطب را به سمت منابع متعددی سوق دهد، افزود: منابع خبری و میزان اعتماد به رسانه ها در میزان تاثیر در برنامه های پیشگیرانه نقش اساسی دارد.

این جامعه شناس با اشاره به این که مقوله پیشگیری از جرم، تخصصی است و خبرنگاران باید در این زمینه آموزش ببینند، بیان داشت: خبرنگارهای این حوزه باید آموزش تخصصی ببینند تا اعتماد عمومی جلب شود و اعتماد عمومی باارزش تر از خود خبر است.

وی در ادامه از امکان برقراری آزاد خبرنگاران با قضات و کارشناس های حقوقی گفت و ابراز داشت: این ارتباط باید از سوی دستگاه قضا بیشتر شود و به خاطر نبود این ارتباط، گاه رسانه ها از یک مجرم، قهرمان ملی می سازند

رازقی با بیان این که آگاهی بخشی رسانه ها باید به گونه ای باشد که خبر حادثه به بحران تبدیل نشود، افزود: دسترسی رسانه ها به پرونده ها، اطلاعات دعاوی و محاکم و امکان برقراری ارتباط بین خبرنگارها با قضات و کارشناسان حقوقی باید بیشتر شود.

این استاد دانشگاه درادامه با بیان این که رسانه هانگرش مردم را نسبت به نظام قضایی شکل می دهند، افزود: رسانه ها در دنیای جدید بر سبک زندگی مردم نیز تاثیر می گذارند.

وی استدلال کرد: رسانه ها توانایی تغییر افکار عمومی نسبت به جرم خاص و برجسته سازی پدیده ای را دارند و می توانند روی نگرش قاضی هم تاثیر بگذارند و او را به عدالت نزدیک یا از آن دور کنند.

در پایان این همایش دو جامعه شناس دعوت شده به پرسش های حاضران پاسخ دادند.