پنجشنبه 1 آبان 1393-18:20

هسته اصلي وجود انسان در سنت ها نهفته شده است

گزارش+عکس از نخستین جشنواره ملی مازندران پژوهی- ساری: اول آبان ماه 1393


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی+کلثوم فلاحی: نخستین جشنواره ملی مازندران پژوهی به همراه مراسم تجليل از 7 فرهیخته پیشکسوت مازندرانی در سالن همايش ساختمان معاونت برنامه ريزي استانداري مازندران برگزار شد.

در اين مراسم لطف اله آجداني –مدير كل آموزش و پژوهش استانداري مازندران و بانی این برنامه- گفت: اين اتفاق ديرهنگام اما مهم و مطلوب حاصل همكاري و توجه دوستان بنده در دفتر آموزش و پژوهش و همچنين محبت استاندار فرهنگي مازندران است.

وي با اشاره به برنامه هاي متعدد استاندار مازندران و نشست او با نمايندگان عضو كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي ابراز داشت: بي ترديد اهميت فرهنگ بر جنبه هاي ديگر، دليل حضور دکتر ربیع فلاح در اين برنامه است و به دليل رجحان همين موضوع است كه استاندار دقايقي اقتصاديون و سياسيون را تنها گذاشت و در جمع ما حاضر شد.

آجداني با بيان اينكه بنده پيش از آنكه مدير باشم از جنس فرهنگ و آموزش و پژوهش هستم، افزود: خوشحالم كه در دولت تدبير و اميد اين افتخار نصيب بنده شده است كه در معيت استاندار عزيز خدمتگزار مردم باشم.

وي گفت: اعتقاد داريم صداي چهره هاي بزرگوار فرهنگي استان مانند اذاني است كه در پاسداشت فرهنگ و هنر مازندران ما را وادار به ركوع و سجده در برابر خود مي كند.

مديركل آموزش و پژوهش استانداري مازندران با بيان اينكه امروز از هفت عزيز نخبه فرهنگي استان به نمايندگي از همه عزيزان تجليل مي شود، گفت: اين به معناي آن است كه همه ما نسبت به ظرفيت هاي فرهنگي ارزش و احترام قايل هستيم.

این مسئول عذر عده‌ای از غایبان را غیر موجه اعلام کرد و تاکید کرد که دولت تدبیر و امید جایی برای مدیران بی‌مسئولیت ندارد.

وي گفت: در اين مراسم از استاندار فرهنگي مازندران هم قول مي گيريم كه تدوين دانش نامه بزرگ مازندران را كه حاصل فعاليت 200 نفر از دانش جويان و دانش پژوهان است، مورد حمايت قرار دهد و در سال آينده بتوانيم مجلداتي از اين دانش نامه را ارائه كنيم.

* تجليل از نخبگان كار بسيار پسنديده اي است

ربيع فلاح جلودار-استاندار مازندران- هم در اين مراسم با بيان اينكه در عبور از عصر گذشته و رسيدن به عصر مدرن اين نخبگان فرهنگي هستند كه بايد نقش ايفا كنند، افزود: كتاب آسماني، همه انسان ها را به شناخت اقوام و ملل و سيره فرزانگان دعوت نموده است.

وي با تاكيد بر اينكه مازندران از ديرباز ديار علويان بوده است، گفت: مازندران مهد نخبگان بوده و در هر دوره اي ستارگاني در حوزه ايمان و عرفان اين كشور درخشيده اند.

استاندار مازندران به تاريخ استان مازندران و نخبگان و مشاهير اين سرزمين اشاره كرد و گفت: هر وقت دانشمندان و عالمان جامعه مورد تكريم قرار گرفتند كشور در مسير پيشرفت قرار گرفت، پس بر ما است كه قدر نخبگان و انديشمندان خود را بيشتر بدانيم.

نماينده دولت تدبير و اميد در مازندران از كساني كه عمر و زندگي خود را وقف پژوهش و فرهنگ كرده اند، قدردانی كرد و گفت: آيندگان از تجارب گران سنگ اين عزيزان بهره خواهند برد.

وي تجليل از نخبگان را كار بسيار پسنديده اي دانست و گفت: اينكار هر چند دير اما به درستي انجام شده است و بايد در سال هاي آينده اين مراسم با شكوه بيشتري برگزار شود.

استاندار مازندران با بيان اينكه بايد از بزرگان علم و ادب و فرهنگ اين سرزمين ياد كرد تا جوانان و نسل آينده با آن ها بيشتر آشنا شوند، افزود: در خصوص دانش نامه مازندران هم تلاش شود تا اين پروژه جزو يكي از پروژه هاي دفتر آموزش و پژوهش تعريف شود تا بتوانيم كارهاي مربوط به آن را پيگيري كنيم.

* هسته اصلي وجود انسان در سنت ها نهفته شده است

سيد سعید جلالي –معاون پژوهشي مركز مطالعات راهبردي وزارت كشور- نيز در اين مراسم اظهار داشت: توسعه تعريف مشتركي دارد و همه ما درك مشتركي از توسعه داريم.

وي با بيان اينكه توسعه رشد همه جانيه است كه عنصر انساني در آن دخيل است، افزود: توسعه در داخل نظام جديد كه مدرنيسم عنوان مي كنيم جاي دارد.

معاون پژوهشي مركزمطالعات راهبردي وزرات كشور با بيان اينكه ما ايراني ها مشكلي با مدرنيسم نداريم بلكه جزو اولين كشورهايي بوديم كه از مدرنيسم استقبال كرديم، گفت: آنچه كه ما از آن گريزانيم اين است كه مدرنيسم به نام ملت خاص رقم بخورد.

وي با اشاره به شكل گيري نظريه مدرنيسم در غرب و فكر غلط شكل گرفته در خصوص آن كه مدرنيسم را پديده اي نوظهور برآمده از غرب مي پنداشت كه در غرب هم پايان مي پذيرد افزود: امروز نظريه اي طرح شده كه مدرنيسم را بازگشت به عقل و نو شدن در اين راستا معنا كرده است.

اين مسئول با بيان اينكه طرفداران اين نظريه مدرنيسم را محصول مشاركت همه مردمان در همه دنيا مي دانند، گفت: هسته اصلي وجود انسان در سنت ها نهفته شده است و مدرنيسم تضادي با سنت ندارد. وي ابرازداشت:يكسري از سنت هاي خوب فرهنگي در خدمت مدرنيسم بود كه متاسفانه با اسامي ديگر جايگزين شد و سنت هاي ديگري نيز وجود دارد كه تقابلي با مدرنيسم ندارد.

جلالي با بيان اينكه فكر مدرن داشتن با فكر غربي داشتن متفاوت است افزود:ما عقل غربي را نمي خواهيم بلكه اسلام با عقلانيت حرف مدرن را آموخته است.

وي با بيان اينكه امروز ما در مازندران بلاي جان زمين هاي خود شديم و اين در برابر توسعه و مدرنيسم است، گفت: مازندران ناحيه اي جلگه اي و ساحلي است اما ما كجا در خدمت زمين بوديم؟

معاون پژوهشي مركزمطالعات راهبردي وزرات كشور با تاكيد بر اينكه هر گونه توسعه اي بايد با مشاركت مردم انجام شود ابراز داشت: متاسفانه مشاركت مردم ديده نمي شود و عده اي در جايي مي نشينند و تصميمي مي گيرند و بعد مي بينند كه اين گونه نبوده است.

وي ادامه داد: شب نشستند و تصميم گرفتند و صبح گفتند كه مي خواهيم 60 كيلومتر فاصله تبريز و اروميه را كم كنيم، اما اين موضوع تبديل به يك فاجعه زيست محيطي شد.

اين مسئول ادامه داد: نظام پژوهش نه تنها در خدمت توسعه نيست، بلكه جداي از آن حركت مي كند.

وي با بيان اينكه مبناي توسعه مازندران بايد بر اساس زمين باشد، ابرازداشت: در آينده مازندران مشكل زباله و طبيعت مشهود است و هر چيزي كه روزگاري نعمت بوده به نقمت تبديل مي شود، لذا بايد بنشينيم و تامل و پژوهش كنيم و كارهاي نادرست قبل را اصلاح كنيم .

جلالي ابراز داشت: بنده بيم وحدت سرزميني مازندران را هم دارم چرا كه در طول تاريخ غرب و شرق سرزمين مازندران وحدت داشت.

معاون پژوهشي مركزمطالعات راهبردي وزرات كشور ادامه داد: از مركز استان صداي غرب مازندران شنيده نمي شود، لذا كاري نكنيم كه غربي ها احساس كنند كه از اندرون مازندران بايد مازندراني ديگر پديد آيد.

وي گفت: من اين صداها را از مجلس شوراي اسلامي مي شنوم و احساس خطر مي كنم.

*مازندران از منظر فرهنگ و تمدن یک کشور است

کیوس گوران - شاعر- از جمله افرادی بود که در این مراسم تجلیل شد.

وی شعر را فریاد عنوان کرد و گفت: صاحب فریاد هیچ وقت راضی به وضع موجود نیست، چراکه اگر راضی باشد پالایش صورت نمی‌گیرد، پس همواره باید فریاد داشته باشد.

نصرالله هومند - شاعر و پژوهشگر تاریخ و گاه شماری ایران و مازندران- که از او هم تجلیل به عمل آمد، در سخنانی زبان و خط را از ستون‌های فرهنگ و تمدن یک ملت دانست و از مازندران به عنوان یک کشور از منظر فرهنگ و تمدن نام برد.

وی با بیان اینکه مازندران خاستگاه خرد، فرزانگی، خط و شناخت زمان در شاهنامه است، ادامه داد: بیان این مطالب ربطی به نوستالژی ندارد و بر اساس اسناد است.

هومند که سال‌ها است تقویم تبری را استخراج و منتشر می‌کند، از بی‌توجهی صدا و سیما به این مقوله گلایه کرد و خواستار همت مسئولان صدا و سیما برای حفظ و حراست از داشته‌ها شد.

کریم‌الله قائمی - شاعر و پژوهشگر پیشکسوت- هم در این مراسم تجلیل شد. او در جملاتی کوتاه به تشریح زبان‌های خاموش پرداخت.

احمد محسن‌پور موسیقی دان برجسته، منوچهر ستوده نویسنده و پژوهشگر برجسته تاریخ، علی‌اصغر یوسفی نیا پژوهشگر و نویسنده تنکابنی و جهانگیر نصری اشرفی موسیقی پژوه و پژوهشگر بهشهری هم از دیگر افرادی بودند که در این همایش قدردانی شدند.

لطف‌الله محمدنژاد -رئیس مرکز اسناد مازندران- هم مانند استاد هومند از صداوسیما گلایه کرد که با فرهنگ بیگانه است و نمی‌داند فرهنگ مازندران چیست و فقط می‌تواند کدو، انار، بهار نارنج و ... را به عنوان فرهنگ مازندران به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه اینها نعمت‌های طبیعی در مازندران است، وجه تمایز مازندران را نقش‌آفرینی مردم این خطه در طول تاریخ دانست که باید به نمایش گذاشته شود.

محمدنژاد درباره جمع‌آوری اسناد مرتبط با مازندران از حاضران درخواست کرد پیام‌رسان این مرکز باشند، چراکه رسانه ملی با آنها همکاری نمی‌کند.

.