جمعه 2 آبان 1393-17:10

مربیان، خانه دار شدند

گزارش+عکس از افتتاح خانه مربیان ساری با حضور معاون اموزش و پورش وزیر/ قاسمی: در چند سال اخیر آموزش و پرورش از مدار اصلی به دور افتاد.


 

مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مینامحسن پور: بعد از ظهر پنج شنبه مهمان گروه زیادی از آموزش و پرورشی های شهرستانی استانی و کشوری بودم که برای افتتاح خانه مربیان پرورشی، بهداشتی و ورزشی در سالن اجتماعات جمعیت هلال احمر مازندران گرد آمده بودند تا شاهد آغاز اتفاقی جدید باشند.

دیانی -رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک ساری- اولین سخنران مراسم بود که دلیل پیشنهاد طرح خانه مربیان را بهینه سازی، هم افزایی بیشتر و پویاتر کردن فضای معاونت آموزش و پرورش ناحیه یک ساری عنوان کرد و ابراز داشت: در جمع بندی اهدافی که برای مربیان ترسیم شده، نقش آن ها هدایتگری و راهبری است و این نقش نیازمند حضور انسان های همه جانبه در این عرصه است.

وی تاکید کرد: با توجه به شکاف نسلی موجود در جامعه و همچنین ابزار مدرنی که نسل امروز به کار می برد، نا آشنایی مربیان از ابزار مدرن، مشکل امروز ما است و البته دانش آموزان ابزار و سلاح روز را بهتر می توانند به کار ببرند، البته این به معنای سواد نیست بلکه کاربری نسل امروز قوی تر است.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک ساری در بخش بعدی سخنانش، معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش را که در جلسه حضور داشت، مورد خطاب قرار داد و گفت: ما با آسیب شناسی سال های اخیر متوجه خلا موجود شدیم. من خودم یک مربی هستم و ابراز می کنم که ما ناکارامدی هایی داریم و برآنیم چالش های موجود را با افتتاح خانه مربیان برطرف کنیم.

وی با اشاره به این که وقتی خانه سالمندان داریم می شود، مگر خانه مربیان نداشته باشیم، ادامه داد: طرح موجود برای اولین بار به صورت پایلوت از اول آبان ماه در ساری اجرا می شود و نتیجه ساعت ها کار گروهی و اتاق فکر همکاران عزیزمان به منظور بررسی مشکلات موجود است.

 دیانی در پایان چهار برنامه کلی طرح خانه مربیان را گردهمایی مربیان، برگزاری کارگاه بهینه سازی و توانمندی مربیان، برگزاری کلاس های آموزشی اختیاری و تشکیل انجمن های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی، عنوان کرد.

*در چند سال اخیر آموزش و پرورش از مدار اصلی به دور افتاد

سید علی قاسمی -مدیر کل آموزش و پرورش مازندران- سخنران بعدی مراسم بود که با اشاره به سند تحول و با بیان اینکه این سند بنیادین و استراتژیک است، گفت: در این سند از مربی نام برده شده و ما تنها در این سند مربی داریم.

قاسمی بااشاره به این که هرکس که در آموزش و پرورش مشغول انجام وظیفه است در واقع یک مربی است، تصریح کرد: از سوی دیگر ما یک جهان پیرامونی داریم که به سرعت در حوزه فرهنگ پیش می رود و اگر ما آموزش و پرورش غیر منعطف داشته باشیم وبه تناسب تغییر ایجاد نکنیم نمی توانیم در این دنیای مدرن با تنش های موجود مبارزه کنیم و به تربیت نسل خودساخته و مقاوم در برابر این همه تعارض بپردازیم.

وی با ابراز تاسف از کارکرد آموزش و پرورش در دولت قبل اعتراف کرد: در چند سال اخیر آموزش و پرورش از مدار اصلی به دور افتاد و البته این از عوارض مردم سالاری است که مردم به هر کس رای دهند ما مدیران باید تمکین کنیم و این موجب شد که جامعه ما در آموزش و پرورش دچار وقفه و مسیر گذشته اش دچار خلا شود.

قاسمی ادامه داد: برای اینکه آموزش و پرورش را دوباره احیا کنیم و حداقل به اهداف سند مورد اجماع نظام برسیم کار دشواری پیش رو داریم اما ما سخت تلاش خواهیم کرد.

این مسئول همچنین افزود: یکی از راه های رهنمون شدن به سوی اهداف سند تحول تبدیل آموزش و پرورش به یک جامعه یادگیرنده است که در آن همه از هم بیاموزند و این یادگیری همگانی موجب توانمندی سیستم خواهد شد.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران با ابراز ناتوانی آموزش و پرورش در زمینه نیروی انسانی، افزود: توجه به جلسات، محافل و گروه های آموزشی و انجمن های علمی معلمان، باعث افزایش توانمندی می شود.

وی با اشاره به تساوی نقش معلم و مربی و بیان این مطلب که هیچ عضوی در آموزش و پرورش وجود ندارد که نقش تربیتی نداشته باشد، تصریح کرد: معلمان کلیدی ترین عنصر تعلیم و تربیت هستند و باید آن ها را در همه زوایای آموزش و پرورش شریک کرد.

قاسمی در پایان سخنانش اشاره کوچکی به پیگیری پارلمان فرهنگیان کرد و گفت: این گونه محافل می تواند فضای پرنشاطی برای آموزش و پرورش امروز که به کویر خشکی بدل شده فراهم آورد.

* تربیت انحصاری جواب نمی دهد

 آخرین سخنران مراسم معاون وزیر بود با تشویق فرهنگیان در پشت تریبون جای گرفت.

حمیدرضا کفاش-معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش- سخنانش را با یاد کربلا و رشادت های شهیدان کربلا آغاز کرد و ادامه داد: از کسانی که با بی سوادی تنها از واقعه کربلا برای گریاندن مردم استفاده می کنند باید دوری جست و با بیان حقایق از تحریف این حقیقت بزرگ جلوگیری کرد.

کفاش با تحسین پیشنهاد طرح خانه مربیان، ابراز داشت: اگر می خواهید اینگونه تشکل ها پابرجا و جاودانه بماند نباید با سیستم دولتی و اداری پیوند داده شود، زیرا در هر دولت سلیقه ها اعمال می شود، گاهی به آن رونق می بخشند و گاهی آن را تعطیل می کنند و البته این امر هم طبیعی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تشکل هایی که مردمی باشد و با اعتقاد پیوند بخورد، تعطیل نمی شود و در آن نمی توان اعمال سلیقه کرد، دولت هم می تواند به این تشکل های مردمی وسعت ببخشد.

کفاش به مربیان توصیه کرد: در تشکل تان متکی به انسان های بزرگ و داوطلب باشید.

وی ادامه داد: فرهنگیان وقتی به مرحله بازنشستگی و فرهیختگی می رسند می خواهند از یافته هایشان استفاده شود زیرا به آن ها هویت می بخشد.

این مسئول همچنین با تکرار پیشنهاد استفاده از پیشکسوتان، به دوران قبل از انقلاب و فعالیت چنین تشکل هایی اشاره کرد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به 300 شهید فرهنگی مازندران، گفت: شما در این عرصه بسیار پویا هستید و الان زمان آن رسیده است که روش ها تغییر کند، زیرا توطئه دشمن تغییر کرده است و همه می دانیم که ارزش ها همان ارزش ها هستند، ولی برخوردها باید تغییر کنند.

وی با اشاره به مراسم هر روز دانش آموزان در مدرسه ها، استدلال کرد: تکرار عامل یادگیری و تثبیت آن است و برگزاری مراسم صبحگاه، اجرای سرود و مراسم پرچم باعث زنده ماندن روحیه وطن پرستی و کسب هویت است که با تکرار تداوم می یابد.

کفاش با بیان اینکه نقش تربیتی از آن همه عوامل تربیتی، از راننده سرویس تا مدیر است، گفت: تربیت انحصاری جواب نمی دهد و وظیفه یک صنف نیست.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش، امور تربیتی را مجموعه تشکیلاتی با برنامه های مشخص و موثر در تربیت توصیف کرد و به مربیان متذکر شد: شما نماینده صرف خدا در زمین نیستید و انسان های دیگری هم در این دنیا هستند که مومن تر و آگاه تر باشند، پس تلقی ها باید تغییر کنند.

کفاش در پایان سخنانش به میزان بالای مدرک گرایی در جامعه اشاره کرد و گفت: اگر از پیشکسوت ها در آموزش های کاربردی استفاده کنیم در جامعه کمتر شاهد مدرک گرایی خواهیم بود.