يکشنبه 4 آبان 1393-23:1

جلسات دولت و دعوت نشدن خبرنگاران؛

این چرخه معیوب باید اصلاح شود

اگر تذکرات دوستانه و مشفقانه ما مورد توجه قرار می‌گرفت و مشکل حل می‌شد، از رسانه‌ای کردن آن خودداری می‌کردیم. می‌دانیم که رویکرد دکتر فلاح مبنی بر حضور نداشتن رسانه‌ها، نیست اما این چرخه معیوب باید اصلاح شود


 

مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: 1-در عصری که پسا ارتباطاتش می خوانند، هر سازمانی باید سیستم اطلاعاتی و ارتباطی قوی داشته باشد تا کمیتش لنگ نزند و رو به جلو حرکت کند.

دور ماندن از چرخه ارتباط و اطلاع‌رسانی، یک گام به پس است و عقب ماندن در زمانه ای که سرعت تبادل اطلاعات، به ثانیه و کم تر از آن رسیده است، جای جبران ندارد.

دکتر سید محمد دادگران در کتاب مبانی ارتباطات جمعی می‌گوید:« تفاوت عمده میان کشورهای پیشرفته و عقب‌مانده در نقش و ارزش اطلاعات آنها نهفته است.»

در بخش دیگری از این کتاب آمده است:« قدرت در جایی متمرکز می‌شود که بیشترین اطلاعات در آنجا وجود دارد. بنابراین هر کشوری که اطلاعات بیشتری تولید کند، با سیاست‌ها و برنامه‌های مناسب برای مهار و انتقال اطلاعات خود، توانایی تسلط بر سایر کشورها را خواهد داشت.»

در دنیای تکنولوژی زده امروز که روسای جمهوری کشورهای مختلف، از طریق صفحات اجتماعی خود در شبکه‌های مختلف از جمله توییتر، فیس‌بوک، گوگل‌پلاس و ... نسبت به برقراری ارتباط با مردم به انتقال عملکرد خود مشغول هستند، اگر دولتمردان ما نخواهند مانند آنها از این شبکه‌ها استفاده کنند، حداقل باید از طریق رسانه های عمومی تر با مردم در ارتباط باشند.

2-  اگرچه تعدادی از دولتمردان، رابطه قوی با رسانه داشته و به اصطلاح، چهره‌های رسانه‌ای هستند اما با استناد به مصاحبه دکتر علی کریمی مله - استاد برجسته علوم سیاسی-با مازندنومه، ما هم باور داریم دولت تدبیر و امید، زبان اطلاع‌رسانی ندارد و در گذشته بارها این موضوع را تذکر داده ایم.

اگرچه افرادی امثال دکتر ظریف یا خانم دکتر ابتکار به عنوان عنصری پویا با رسانه در ارتباط هستند و گاهی به تنهایی بار اطلاع‌رسانی اقدامات دولت را به دوش می‌کشند، باید اذعان داشت که دولت نیازمند سیستم ارتباطی و اطلاع‌رسانی بسامان تر، بروزتر وقوی‌تری است. ما منتقد وضعیت اطلاع‌رسانی بسته در دولت آقای روحانی هستیم.

3-استان مازندران هم جدای از کشور نیست و در حدود یک سال اخیر، اصحاب رسانه مشکلات زیادی برای حضور در جلسات استانداری مازندران(و برخی فرمانداری ها و ادارات کل) و تهیه خبر داشته‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

بارها در نشست‌های عمومی و خصوصی راجع به این موضوع با مسئولان مختلف -گاهی با زبان شوخی و گاه با صدای بلند و گاهی با دعوا و گلایه- سخن گفتیم و اکنون نوبت رسانه ای کردن مشکل است.

هفته گذشته در نشست تخصصی رسانه ها و قوه قضاییه در دانشگاه آزاد قائم شهر، دکتر رازقی -جامعه شناس برجسته مازندرانی- در سخنرانی اش گفته بود: «دسترسی رسانه ها به پرونده ها، اطلاعات دعاوی و محاکم و امکان برقراری ارتباط بین خبرنگارها با قضات و کارشناسان حقوقی باید بیشتر شود.» حال که برای پیشگیری از وقوع جرم، کارشناسان حتی نزدیکی و ارتباط رسانه ها با پرونده های قضایی و قاضیان را پیشنهاد می کنند، نبود خط ارتباطی تعریف شده بین ما و دولت به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.

 دولت به اندازه کافی با آوار برداری به جا مانده از دولت گذشته، مشغول است و در حال ترمیم و بهبود وضعیت و انتظار نداریم شخص دکتر روحانی علاوه بر رسیدگی به وضعیت داخل و مذاکره با خارج، به مسئله ارتباط با رسانه هم شخصا توجه کند. همان طور که از استاندار مازندران هم چنین انتظاری نداریم اما انتظار داریم راه اطلاع‌رسانی حداقل از طریق روابط عمومی ها برای خبرنگاران، باز باشد.

استاندار مازندران مانند رئیس دولت، مشغول رسیدگی به برنامه‌ها و اهداف دولت است تا برنامه های دکتر روحانی، در حد و اندازه شعارهای انتخاباتی باقی نماند و همان‌گونه که رئیس جمهوری بعد از انتخابات در مصاحبه‌ای با مجله چلچراغ اعلام کرد «بر سر پیمان خود هستیم»، بر سر پیمان خود باشند و مگر مردم چه می‌خواهند جز عملیاتی شدن وعده‌ها؟

استاندار مازندران هم مانند دولت، در کنار تمامی مشکلات، گرفتاری‌ها و برنامه‌های عقب مانده، نباید دغدغه اطلاع‌رسانی را هم داشته باشد، این مسئولیت بر عهده شورای اطلاع‌رسانی گذاشته شده است.

4-در شرایطی که تیم دولت در حال تحقق وعده‌ها است، شورای اطلاع‌رسانی دولت باید پویاتر باشد و با روند معیوب اطلاع‌رسانی، تلاش‌های دولت را خدشه‌دار نکند.

این را نمی‌پذیریم که با استناد به مقام نخست روابط عمومی استانداری مازندران از سوی وزارت کشور در بین روابط‌عمومی‌های استانداری‌های کشور، کار خود را بدون نقص بدانیم

بارها حضور مسئولان ارشد دولت را در استان از دفتر نماینده شهر، مطلع شده‌ایم، اما چرا سیستم اطلاع‌رسانی دولت در استان، باید از این مسئله غافل باشد و نماینده ما از قوه‌ای دیگر، به فکر اطلاع‌رسانی حضور مسئولان بلندپایه دولتی باشد؟

به عنوان نمونه حضور دکتر نوبخت، حجت‌الاسلام اژه‌ای، معاون دکتر نوبخت به همراه معاون وزیر راه و شهرسازی در استان، از طریق دفتر مهندس دامادی به ما اطلاع‌رسانی شد و وقتی از مسئول روابط عمومی استانداری مازندران درباره دعوت نشدن خبرنگاران به این برنامه‌ها، سوال پرسیدیم، از حضور این افراد در استان ابراز بی‌اطلاعی کرد.

گاه خبر تشکیل جلسات معمولی دولت، به خصوص جلسه های استانداری از طریق برخی همکاران رسانه ای که از قضا آن ها هم اتفاقی مطلع شده اند، ، به ما می رسد.

در حدود یک سال اخیر، رسانه‌ها گذرا به جلسات استانداری مازندران دعوت شده‌اند، گاهی همزمان با شروع جلسه، پیامکی برای رفع تکلیف از سوی استانداری ارسال شده و گاهی هم بعد از پایان جلسه، زمان و ساعت برگزاری جلسه در بخش جلسات سایت استانداری مازندران قرار گرفته تا مثلا"بگویند « ما جلسه را اطلاع‌رسانی کردیم، شما نیامدید».

استاندار مازندران در مراسم روز خبرنگار در سخنرانی خود از نحوه تولید محتوا و به قولی کپی- پیست بودن بعضی روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها و سایت‌ها ابراز گلایه کرد. آیا دکتر فلاح می‌داند که مدتی است روزنامه و هفته‌ای به جلسات استانداری دعوت نشده و به تبع آن، دیگر ادارات هم تقریبا همین روند را پیش گرفته‌اند؟

آیا استاندار مازندران می‌داند مثلا" همکار ما در شهرستان بابل، جلسات فرمانداری و حوزه دولت را از طریق دفتر نماینده مردم شهر در مجلس و جاهای دیگر مطلع و دعوت می‌شود؟ همین همکار ما در بابل می گوید فرمانداری این شهرستان با تعدادی خبرنگار خاص ارتباط دارد و فقط نورچشمی هایش را به جلسات دعوت می کند که در این میان -شوربختانه- برخی رسانه های منتقد دولت هم هستند.

دعوت نکردن، بد دعوت کردن و دعوت‌های گزینشی از رسانه‌ها برای حضور در نشست‌ها و جلسات، مناسب شعار تدبیر و اعتدال نیست. به عنوان نمونه همین امروز نشست شورای اشتغال از طریق سایت استانداری به اطلاع خبرنگاران نرسید و تنها یک تماس برای دعوت با یکی از رسانه‌ها داشته‌اند

گاه جلساتی در استانداری برگزار می شود که ما از طریق اداره های جنبی مثل خانه کارگر، اداره کل تعاون، دانشگاه علوم پزشکی و...دعوت می شویم و نه استانداری که میزبان است.

باز هم می توان از شهرستان ها و حوزه های دیگر دولتی مثال زد که تصور می کنیم برای تصدیق ادعا کافی باشد.

 ما هم در راستای حفظ منافع ملی و بهانه ندادن به دست رسانه‌ها و دولت‌های بیگانه دغدغه داریم و تشخیص می‌دهیم گاهی برنامه‌ها و نشست‌ها حاوی مسائل امنیتی است که نباید منتشر شود و کدام رسانه است که بخواهد در جهت خلاف منافع ملی گام بردارد؟ کدام مسئول سخنی را بر زبان آورده و بر غیر رسانه‌ای شدن آن تاکید داشته و ما رسانه‌ای‌ها اخلاق را زیر پا گذاشته‌ایم و نسبت به انتشار آن اقدام کرده‌ایم؟

اگر تذکرات دوستانه و مشفقانه ما در این زمینه مورد توجه قرار می‌گرفت و مشکل حل می‌شد، از رسانه‌ای کردن آن خودداری می‌کردیم. می‌دانیم که رویکرد دکتر فلاح مبنی بر حضور نداشتن رسانه‌ها، نیست اما این چرخه معیوب باید اصلاح شود.