چهارشنبه 7 آبان 1393-14:9

جشنواره سراسری ترویج فناوری نانو در ساری افتتاح شد

5 درصد؛ سهم دانشگاه پیام نور در مجله های بین المللی

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه پیام نور کشور: 100 شرکت در حوزه نانو در کشور فعال و به عرضه محصولات شان در داخل و خارج از کشور مشغول هستند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مینامحسن پور: نخستین جشنواره سراسری ترویج فناوری نانو به میزبانی دانشگاه پیام نور مازندران امروز افتتاح شد.

در این جشنواره دانشجویان پیام نور سراسر کشور شرکت کرده و دستاوردهای خود را به رقابت گذاشته اند.

این جشنواره که در پلاژ پردیس نیروی انتظامی در حال برگزاری است، تا فردا بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.

در آیین افتتاحیه جشنواره، صادق علی موحدمنش- رئیس دانشگاه پیام نور مازندران- اولین سخنران بود که با اشاره به برگزاری جشنواره برای نخستین بار و سطح بالای مقالات ارسال شده ابراز کرد: سطح جشنواره بسیار مطلوب است و شما دانشجویان امیدهای ما برای فناوری های نوین آینده هستید.

 

وی همچنین افزود: امیدواریم یکی از دستاوردهای مهم این جشنواره انعکاس یک موج فکری و علمی جدید در فناوری های نو، خصوصا نانو باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور مازندران در ادامه فناوری های اطلاعاتی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی را مولفه های اصلی علمی عنوان کرد و گفت: این مولفه ها تا 2050 میلادی دنیا را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

وی ادامه داد: در زمینه نانو کشور ما 10 سال است که آغاز به فعالیت کرده، اکنون پا به پای جهان در حال حرکت است.

موحد منش با بیان اینکه بر اساس گزارش ها در سال 2013 ایران جز هفتمین کشور در زمینه تحقیقات و تولید علم نانو بود، ابراز امیدواری کرد که به زودی جز 10 کشور برتر در زمینه نانو قرار بگیریم.

این مسئول سپس به بیان یک آسیب جدی در مورد تحقیقات علمی پرداخت و تصریح کرد: در دنیا از هر 100 مقاله علمی، 27 مقاله تجاری سازی می شود و به تولید می انجامد که رکورد دار آن آمریکا است، اما در ایران از هر 100 مقاله تنها 2 مورد تجاری سازی می شود و در دهه دوم فعالیت های نانو در کشور انتظار می رود که تلاش ها به سمت تجاری سازی تحقیقات علمی به خصوص دانش نانو باشد.

موحد منش در پایان با اشاره به قرار گرفتن دانشگاه پیام نور در رتبه هشتم دانشگاه های جامع کشور خاطر نشان کرد: آمادگی داریم دبیرخانه فناوری نانو را به صورت دائمی دایر کنیم و پذیرای پژوهشگران باشیم.

موحد منش در پایان گفت: در مراسم اختتامیه که فردا برگزار می شود علاوه بر اهدای لوح جشنواره به تمام شرکت کنندگان، از طرح ها، مقاله ها و اختراعات برتر قدردانی ویژه خواهد شد.

*ثبت 21 نهاد ترویجی در استان ها

 محمد اورکی- مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه پیام نور کشور- سخنران آخر بود که در بخشی از سخنانش با اشاره به سرمایه گذاری بر روی مقالات علمی، گفت: در این زمینه یکی از اقدامات تشکیل ستاد ویژه حمایت از فناوری نانو است.

وی از کسب برترین رتبه در میان کشورهای منطقه در زمینه نانوتکنولوژی خبر داد و افزود: 100 شرکت در حوزه نانو در کشور فعال و به عرضه محصولات شان در داخل و خارج از کشور مشغول هستند.

مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه پیام نور کشور تعداد مقالات علمی چاپ شده دانشگاه را در زمینه نانو در سال 2011 در حدود 211 مقاله عنوان کرد و افزود: چاپ 5 درصد مقالات علمی در مجله های بین المللی سهم دانشگاه پیام نور است که نشان دهنده اتفاقات و توجه خوب در این زمینه است.

اورکی همچنین از ثبت 21 نهاد ترویجی در استان ها خبر داد و اعلام کرد: به زودی در همه استان ها و سپس در شهرهای بزرگ این نهادهای ترویجی را ثبت خواهیم کرد.

وی راه اندازی پژوهشکده های نانو را نیز از دیگر برنامه های سراسری دانشگاه برشمرد و گفت: با توجه به برنامه های پیش رو، استعدادهای خوب دانشجویی و پشتیبانی مدیران، به قطب توسعه فناوری نانو تبدیل خواهیم شد.

وی به راه اندازی فن بازار اشاره کرد و گفت: از کارهای عمده آن معرفی تولیدات دانشجویی است که به زودی افتتاح خواهد شد.