پنجشنبه 8 آبان 1393-16:10

کربلا، 5 محرم

گزارش امروز کربلا/ کربلا، امسال خلوت تر شده است+گفتگوی مازندنومه با مشاور ارشد رییس جمهوری در کربلا+عکس


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: کربلا، امسال خلوت تر شده است. سال گذشته نیز همین روزها من کربلا بودم. کاملا معلوم است که امسال ایرانی ها نیز کم تر مشرف شده اند

چند شب پیش که پرچم بارگاه مقدس امام حسین(ع) را تعویض کردند، جمعیت به نسبت خوبی آمده بودند، ولی در مقایسه با جمعیت سال گذشته بسیار خلوت تر بود.تحرکات و نذری ها و پخت و پز اطراف حرم نیز کم تر شده است. نیز بازار و کار و کاسبی مردم به خاطر کمتر شدن جمعیت، رونق سال های پیشین را ندارد.

  شاید مهم ترین دلیل این موضوع وضعیت امنیتی متزلزل عراق و حضور داعش در منطقه باشد. برخی خدمه حرم امام حسین(ع) به جنگ با داعش رفته اند و گاهی نیز اجساد برخی را که شهید شده اند، به حرم می آورند تا تبرک یابد. با این وجود مردم کربلا هراس چندانی از داعش ندارند و جنگ هنوز به این منطقه کشیده نشده است.

تعدادی از دوستان که دو روزی جلوتر از ما آمده بودند، در مسیر مرز ایران تا کربلا، در یکی از مناطق درگیری هایی را شاهد بودند، اما نیروهای امنیتی شرایط را کنترل کردند.

شب گذشته حجت الاسلام سید مرتضی قزوینی -امام جماعت حرم امام حسین(ع)- بعد از نماز مغرب و عشا در سخنرانی اش که به زبان عربی بود، استدلال کرد: «یزید دوره امام حسین(ع) همین داعش امروز است. هرکس به جنگ با داعش برود، انگار در روز عاشورا یاور و حامی امام حسین بوده است.»

وی با اشاره به توحش سپاه ابن سعد بعداز شهادت سیدالشهدا گفت: «همان روحیات وحشی گری در داعش وجود دارد.»

در کربلا بومیان وقتی بخواهد کسی را دست بیندازند، برای مخاطب خود از لفظ داعش استفاده می کنند و کسی این گروه خشن را جدی نگرفته است.

امروز پنجم محرم الحرام است و از هشتم محرم، مردم از شهرهای مختلف عراق به این جا-کربلا- می آیند تا عزاداری کنند.



*ترکان: این زیارت برای من نعمت بزرگی است

امروز اکبر ترکان - دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان-  به همراه یک هیئت ایرانی به کربلا آمد. در حاشیه بازدیدهای مشاور ارشد رییس جمهوری، در بین الحرمین با او گفت گو کردیم.



ترکان با تاکید بر این که پرسش سیاسی نپرسیم و به سئوال های سیاسی، در داخل کشور پاسخ می دهد، گفت: برای اجرای کارهای مربوط به نظام مهندسی در استان واسط به عراق آمده است، ولی توفیق دست داد تا به زیارت بارگاه سیدالشهدا(ع) نائل شویم.



او با بیان این که تاکنون توفیق نداشتم در این شب ها و روزهای خاص محرم، به زیارت سرور شهیدان بیایم، افزود: این زیارت برای من نعمت بزرگی است.



ترکان با اشاره به همکاری نظام مهندسی استان ایلام و مهندسان استان واسط، تصریح کرد: این همکاری ها در راستای تشکیل کارگاه های آموزشی، مشاوره و نظارت فنی است.