دوشنبه 19 آبان 1393-0:28

واقعیت، گزنده است!

حسن کریمی مله: دوست دارم در مازندران خدمت کنم

جوان نخبه مازندرانی و دانشمند برتر شیمی: فضای مهاجرت به دیگر کشورها برای من هموار است اما می‌خواهم در کشور بمانم/ از بین 7 هزار و 602 پژوهشگر نانو توانستم در لیست یکصد نفره قرار بگیرم/2 اختراع در زمینه حس‌گرهای تشخیص داروهای ضد سرطان در سیستم‌های بایولوژیک دارم.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: هفته گذشته بود که دکتر حسن کریمی‌مله وارد لیست یک درصد دانشمندان پر استناد شیمی دنیا شد. این لیست بر اساس استناد به مقالات افراد فعال در این عرصه، انتخاب می‌شود و معمولا شامل افرادی در سنین بالا است، اما این بار یک جوان مازندرانی در سن 32 سالگی، وارد این فهرست شد.

دکتر حسن کریمی مله لیسانس خود را از دانشگاه آزاد قائمشهر گرفت، کارشناسی ارشد را در رشته شیمی تجزیه در دانشگاه مازندران و نزد پروفسور رئوف و دکترای خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان زیر نظر پروفسور انصافی گذرانده است.

این جوان مازندرانی دوست دارد در مازندران خدمت کند، اما مهیا نبودن فضا برای استفاده از ظرفیت‌های مازندرانی‌ها، او را هم مانند دیگر جوانان استان، راهی استان دیگری کرده و اکنون سه سال است به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، روزگار می‌گذراند.

او در گفت و گو با ما، به صورت ویژه از همسر خود خانم فاطمه کریمی‌مله، خانواده خود و خانواده همسرش و همچنین استادان خود از جمله پروفسور رئوف و انصافی سپاسگزار است.

این شیمیست جوان، خویشاوندی نزدیکی هم با دکتر علی کریمی‌مله -استاد برجسته علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران- دارد و پدر همسرش را الگوی علمی خود معرفی می‌کند.

فضای مهاجرت به دیگر کشورها برای این جوان نخبه مازندرانی، هموار است اما می‌خواهد در کشور بماند و به میهن خود خدمت کند، اگر مازندران برای او آغوش باز کند هم چه بهتر.

او با اشاره به اینکه در گذشته حوزه کاری‌ام، حس‌گرهای الکترو شیمیایی برای آنالیز ترکیبات دارویی، بایولوژیک و زیست محیطی بود، افزود: در سال‌های اخیر وارد حوزه کاری نانوتکنولوژی شدم و سنتز و کاربرد نانومواد در این راستا است و توانستم در سه سال پیاپی جزو یکصد پژوهشگر برتر نانو کشور شوم و در رتبه بیست و یکم لیست یکصد نفره پژوهشگران برتر نانو کشور قرار گرفتم.

این نخبه قائم شهری ادامه می دهد: امسال هم از بین 7 هزار و 602 پژوهشگر نانو توانستم در لیست یکصد نفره قرار بگیرم و بتوانم بهترین رتبه‌ام را در سه سال اخیر به دست بیاورم.

  کریمی‌مله با بیان اینکه شیمی سبز و تحویل دارو و سنسورهای بر پایهDNA حوزه‌های دیگر فعالیتم است، متذکرشد: در این راستا چهار مقاله من به عنوان پراستنادترین مقالات در مجلات معتبر آی.اس. آی دنیا قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دارای 2 اختراع در زمینه حس‌گرهای تشخیص داروهای ضد سرطان در سیستم‌های بایولوژیک هستم، اظهارداشت: در سال 89 از طرف انجمن الکتروشیمی ایران به عنوان دانشجوی برتر الکتروشیمی انتخاب شدم و در سال 90 هم پایان‌نامه‌ام به عنوان پایان‌نامه برتر دکترای دانشگاه صنعتی اصفهان، انتخاب شد.

کریمی‌مله با بیان اینکه در سال 92 به عنوان پژوهشگر برتر استان کرمان در علوم پایه انتخاب شدم، افزود: بیش از 120 مقاله ISI دارم و در بیش از یکصد کنفرانس داخلی و خارجی شرکت کردم.

وی درباره برنامه‌های آینده خود به شعار کشور درباره تبدیل علم به فناوری و ثروت، اشاره کرد و گفت: در این راستا بر روی تبدیل یافته‌های علمی به محصولات تجاری، تمرکز داریم. کاربرد نانومواد در کود، سم و یا شوینده و همچنین طراحی سیستم‌هایی در بحث انتقال دارو که بحث مهم روز است، از جمله این برنامه‌ها است.

کریمی‌مله درباره پروژه انتقال دارو به منطقه سرطانی، اظهارداشت: اگر دارو به صورت مستقیم وارد منطقه سرطانی شود، بیشترین راندمان را دارد، اما الان دارو در بدن باز می‌شود و دوز کمتری به منطقه سرطانی وارد می‌شود و تاثیر کم‌تری دارد.

وی در پایان گفت و گو با ما خاطرنشان‌کرد: طراحی تحویل دارو در منطقه سرطانی اگر به صنعت تبدیل شود هم برای کشور فایده دارد و هم هزینه بیماری را کاهش می‌دهد.