چهارشنبه 1 تير 1384-0:0

جاده چالوس يكى از ۱۰ جاده زيباى دنيا

جاده چالوس داراى خطرات زيادى نظير ريزش است.


در بين گذرگاه هاى منتهى به شمال كشور، محور چالوس - كرج از بى بديل ترين مناظر و چشم اندازهاى بكر و طبيعى و پرطرفدارترين مسيرها بوده كه اين عامل بسيار مهم جاده چالوس را در شمار ۱۰ جاده زيباى دنيا قرار داده است. با توجه به اين كه زمين لرزه بلده در هشتم خردادماه سال گذشته رخ داد با وجود خسارت هاى جانى و مالى كه بر اثر سقوط سنگ ها به جاده به بار آمد، زيان هاى اقتصادى زيادى را دربرداشت كه ما را از حضور گردشگران در كشور بى نصيب مى كند و بهسازى آن مى تواند مانع از تكرار اين خسارت ها باشد. اين جاده با جلوه هاى زيبا و منحصر به فرد خود مى تواند جاذبه هاى زيادى براى گردشگران داشته باشد كه عدم رسيدگى و ايمن سازى آن مانع از استفاده توريستى مى شود.
به گفته محمد جواد بلورچى رئيس گروه زمين شناسى، مهندس سازمان زمين شناسى كشور، اين جاده از دره اى عبور مى كند كه بارها توسط گسل هاى مختلف قطع مى شود و اصولاً وضعيت زمين شناختى اين منطقه حاكى از يك زمين شناسى جوان است كه پديده هايى است كه در تكامل طبيعى چنين منطقه اى نهفته شده و دسترسى غيرمعقولانه بشر در دامن طبيعت ايمنى اين منطقه را در معرض خطر قرار داده است. وقوع زلزله بلده در هشتم خردادماه سال ۸۳ به دليل سنگ ريزش در مسير، جاده آن را مسدود كرد و ضريب ايمنى آن را تا حد بسيار بالايى كاهش داد.
كارشناسان زمين شناسى كشور مهمترين درس اين زلزله را توجه به لغزش هاى تحريك شده از زمين لرزه مى دانند، لغزش هايى كه همگى پيش از رويداد زمين لرزه پايدار بود اما با تحريك اين زلزله فرو ريختند و اين درحالى است كه براى رخداد رانش زمين تنها يك زمين لرزه  با بزرگاى كم نيز كفايت مى كند. مسئول هلال احمر مازندران با اعلام آسيب زلزله خردادماه سال  ۸۳ كه در طول ۵۰ كيلومتر جاده چالوس رخ داده بود اظهار كرد: رانش زمين،  جاده تهران- شمال را به دو تكه تقسيم كرد.
مهندس اسفنديار عشورى مديركل راه  و  ترابرى استان تهران هم اعلام كرده بود كه در سال  ۸۳ براى بازسازى و افزايش ضريب ايمنى اين جاده  ۵/۳ ميليارد تومان اختصاص يافت و تصريح كرد: هيچ گونه كمبود اعتبارى در اين خصوص وجود ندارد. مهندس پيام مهستى كارشناس گردشگرى اظهار كرد: تنها اقدام بعد از زلزله، آسفالت برخى از قسمت ها بود و هنوز بخش هايى كه در معرض آسيب جدى قرار داشت مرمت نشده اند.
وى افزود: جاده چالوس يك جاده قديمى با شيب هاى تند به طول حدود ۱۵۹ كيلومتر، داراى خطرات زيادى نظير ريزش است و چون يك عامل بسيار مهم در جلب توريسم است نياز به حفظ، نگهدارى، مرمت و ايمن سازى دارد.
اين كارشناس گردشگرى با اشاره به سادگى كار ايمن سازى در برخى از قسمت ها خاطر نشان كرد: يك تيم معمولى زمين شناسى با تشخيص قسمت هايى كه احتمال ريزش دارد به راحتى مى تواند مانع ريزش كوه شده و يا در زمان هاى مطمئن سبب ريزش شده و خطر را برطرف كند. مهستى با اشاره به نگاه دوباره جهان به شهر آكروپوليس يونان پس از برگزارى كنسرت موسيقى «يانى» خاطرنشان كرد: برگزارى اين برنامه علاوه بر جذب گردشگران بى شمار از سراسر جهان سبب بازسازى و رسيدگى به اين بناى تاريخى و ايجاد اماكن تفريحى در اطراف آن شد كه ارز زيادى را نيز وارد اين كشور كرد. وى افزود: برگزارى يك مسابقه رالى در طول جاده چالوس همراه با اقداماتى نظير ايمن سازى، ارائه بهترين سرويس دهى در جاده، ايجاد اماكن تفريحى و استراحتگاهى در حاشيه آن مى تواند علاوه بر معرفى يكى از زيباترين جاده ها به جهانيان سبب افزايش اعتبار و بهره ورى آن شود.
درحالى كه با نصب تابلو هاى ممنوعيت حمل مواد مضر براى آب و محيط زيست،  استفاده از بهترين آسفالت در سطح جاده، نصب گاردريل حفاظ و تابلوهاى مطابق با استانداردهاى روز، احداث مراكز توريستى در طول جاده و اطراف سد اميركبير، مراكز فروش صنايع دستى شهرهاى مختلف كشور، بازبينى خودروها از لحاظ امنيت و عدم شكل فنى نظير سالم بودن چراغ ها، سيستم ترمز و غيره به جهت ممانعت از وقوع تصادف يا ايجاد آلودگى محيط جاده، جلوگيرى از عبور وسايل نقليه سنگين كه به ريزش كوه كمك مى كند و نيز شناساندن فرهنگ صحيح رانندگى مى توان ضمن كاستن از بار ترافيكى جاده،  استفاده بهينه را از آن كرد. مهستى در ادامه با اشاره به پيشينه فلات ايران براى ايجاد ارتباط دنياى شرق و غرب ياد آور شد: در گذشته نيز ايران در مسيرهاى بازرگانى زيادى مانند مسير ابريشم، مسير ادويه و غيره قرار داشته كه در حال حاضر نيز مى تواند نقش بازرگانى خود را با ايجاد راه هاى ايمن و زيبا حفظ كند.(isna)