دوشنبه 10 آذر 1393-1:31

مازندران و نمایندگان مازندران

به بهانه روز مجلس/نماینده های ما نگاه جزیره ای و مستقل از دیگران دارند و مانند تکه هایی پراکنده و ناهماهنگ اند که پازل توسعه  استان را تکمیل نمی کنند.

 


 

مازندنومه؛ سرویس سیاسی، هوشنگ زحمتکش: مجلس پس از انقلاب ، نام شورای اسلامی را بر خود گرفت تا مدافع انقلاب در خانه ملت باشد. مجلس فراز و فرود زیادی را تجربه کرد. مردم همیشه حامی مجلس شورای اسلامی بودند و این حمایت موجب شد تا قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی جایگاهی ویژه داشته باشد.

نخستین نکته ای را نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مد نظر داشته باشند، ساده زیستی است، هنری که شایسته و درخور جایگاه  نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. جملات «مردی از جنس ملت»، « مردی همرنگ ملت» و «مردی همدرد ملت»شعارهای شب انتخابات است که مردم آن را باور نمی کنند. مردم نماینده هایی را می پسندند که چون خودشان طعم تنگدستی، ساده زیستی و ساده پوشی را چشیده باشند.

نمایندگی مجلس جایگاهی دولتی نیست، مردمی است؛ پس باید از جنس و رنگ مردم بود تا صدای آن ها را شنید و برای آنها گام برداشت.

دومین نکته آن است که قانون گذار مجلس با رای مردم وارد خانه ملت می شود و باید بداند مردم به قانون نیاز دارند تا در پرتو آن امنیت، آسایش و رفاه داشته باشند.

نکته دیگر مربوط به دخالت نماینده های استان در کار دولت و فشار برای عزل و نصب است. زمانی که مدیری با اعمال نظر نمایندگان  مجلس در دستگاهی منصوب می شود، نظارت بر فعالیت وعملکرد وی کم رنگ می شود. چنین مدیری را به دلیل قصورش نمی توان بازخواست کرد، چون متصل به فرد و قوه ای دیگر است.

با فراگیری این موضوع، کارایی نظارتی نمایندگان نیز بر دستگاه ها بی اثر خواهد شد، چه آن ها با کسانی که خود و از طریق فشار و لابی بر سرکار آورده اند، مماشات خواهند کرد.

نمایندگان ما بعضا" یادشان رفته که وظیفه ی آنها قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است، نه عزل و نصب و لابی و فشار بر دولت.

در این میان البته وعده و وعید هم می دهند تا علاوه بر اینکه موجب افزایش انتظارات بدون برنامه از دولت می شوند، در صورت محقق نشدن آن ها شاهد سلب اعتماد مردم نیز خواهیم بود.
موضوع دیگر نبود وحدت رویه و یکپارچگی نمایندگان مازندرانی است. حتی با وجود راه اندازی دفتر مجمع نمایندگان، پس از مدتی فعالیت و با تغییر دبیرمجمع، این مجمع دوره افول خود را آغاز کرده است و اکنون مشخص نیست فعالیت های آن چگونه است و اصلا فعالیتی دارد یا خیر؟

نماینده های مازندران در مجلس می توانند با اتخاذ رویه ای واحد از کشاورزی، صنعت، اقتصاد، گردشگری، صادرات و واردات و... حمایت کنند، اما مشاهده می کنیم که آن ها به طور انفرادی به اظهار گله مندی و انتقاد صرف از وضعیت به وجود آمده کفایت می کنند یا گاه گاهی در مجلس تذکری می دهند و تمام.

به باور ما نماینده های ما نگاه جزیره ای و مستقل از دیگران دارند و مانند تکه هایی پراکنده و ناهماهنگ اند که پازل توسعه  استان را تکمیل نمی کنند.

توسعه مازندران فقط در شعار و ادعا حاصل نمی شود. باید عملگرا و هم جهت و هم آوا حرکت کرد و هیچ کس در این ارکستر 12 نفره، ساز مخالف و ناکوک و فالش ننوازد.