دوشنبه 10 آذر 1393-14:51

در آستانه روز مجلس اتفاق افتاد:

نماینده مردم ساری در اولین دوره مجلس شورای اسلامی درگذشت

دکتر ابوالقاسم اخوتیان -نماینده مردم ساری در اولین دوره مجلس شورای اسلامی- درگذشت.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: دکتر ابوالقاسم اخوتیان -نماینده مردم ساری در اولین دوره مجلس شورای اسلامی- پس از سال های تحمل بیماری درگذشت.

دکتر اخوتیان متخصص جراحی عمومی و از پزشکان خوش نام ساری بود که در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابی ساری از مجموع 71949 رآی مأخوذه، توانست با کسب 36777 رآی معادل 51/1 درصد آرا وارد مجلس شود.

او به لحاظ سیاسی در مجلس اول در طیف جریانات ملی-مذهبی قرار داشت.

دکتر ابوالقاسم اخوتیان فرزند محمدعلی در سال 1306 در ساری متولد شد و در رشته جراحی عمومی و بیماری های عفونی تخصص پزشکی گرفت.

او مدت شش ماه نیز در سال 1355 مسئولیت بیمارستان قلب ساری(فاطمه الزهرا سلام الله علیه) را بر عهده داشت.

اخوتیان پس از اتمام دوره اول مجلس شورای اسلامی، فعالیت های سیاسی را کنار گذاشت و به فعالیت های حرفه ای پزشکی ادامه داد تا این که اوایل دهه 80 بر اثر ابتلا به بیماری قند، دوره نقاهت را در منزل گذراند.

او سرانجام پس از تشدید بیماری شامگاه شنبه دار فانی را وداع گفت.

چندی پیش آیت الله سیدحسن شجاعی کیاسری از نمایندگان ادوار 4،3،2 و 7 مجلس شورای اسلامی بر اثر بیماری درگذشت و چندین سال قبل نیز عزت الله دامادی و سید مسیح سلیم بهرامی از نمایندگان مردم ساری ادوار مجلس شورای اسلامی نیز دار فانی را وداع گفتند.

گفتنی است دیگر نماینده مردم ساری در دوره اول، شهید حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمی بود که در فاجعه هفتم تیر 1360 به شهادت رسید.

*نخستین نطق اخوتیان

هفتم خرداد ماه 1359 اولين دوره مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد. روز سه شنبه بیست و سوم دیماه ۱۳۵۹ دکتر اخوتیان نخستین نطق پیش از دستور خود را ایراد کرد که ما بخشی از متن ابتدایی نطق و قسمتی از پایان آن را در زیر آورده ایم:

 منشی-‌ آقای دکتر اخوتیان بفرمائید. (نمایندة مردم ساری).

دکتر اخوتیان- بسم الله الرحمن الرحیم. و به نستعین . پس از انقضای هفت الی هشت ماه از عمر مجلس شورای اسلامی اولین بار است که افتخار پیدا کردم که در حضور نمایندگان محترم وملت عزیز و گرامی مسائلی را که مورد نظر هست به اطلاع برسانم چون مسائل خیلی زیاد و وقت خیلی کم داریم مجموعاً خیلی مختصر در چند کلمه تلگرافی بیان میشود. صحبت از این نمیکنیم که انقلاب ما در اثر همکاری اقشار مختلف مردم زن و مرد و پیر و جوان، خرد و کلان. گروهها، جمعیتها، دستجات مختلف ، مذاهب و ادیان زیدی را که در کشورمان وجود دارد به ثمر رسیده، حال که یک چنین انقلابی به ثمر رسید، حق این بود که مجموعة اینها در سرنوشت مملکت که مشارکتی در به ثمر رسیدن انقلاب داشتند شرکت بکنند، نظر مردم در به ثمر رساندن این انقلاب این بوده است که رژیم منحوس فاسد پهلوی منقرض بشود و جای آن حکومت مردمی بنشیند و از این چنین حکومتی انتظار داشتند که به تمام اقشار ملت آن فرصت را بدهند، همانطوری که شرکت داشتند در به ثمر رساندن این چنین انقلاب در اینجا هم به سازندگیشان ادامه بدهند.

مسائل مربوط به مجموعة ما هست باید کاری بکنیم که آنهائی را که مسلمان بودند و هستند دیگر از مسلمانی بری نشوند و فرار نکنند مثل همین حالتی را که الان عرض کردم حضورتان دین ما،دین تحقیق و پژوهش هست ، قرآن هم فرموده که برای تعلیم علم، تا چین بروید و ما این تحقیقات را تا آنجا هم باید بکنیم و برویم برای همین مسأله ما دنبال علم باید برویم الان دانشگاه و مدارس را تعطیل کردیم و عده ای را بعنوان ستاد فرهنگی منظور کردند که زودتر به این امر رسیدگی بکنند و بازگشائی بکنند دانشگاه را این عده و هیأتی را که منظور شده اند پس از گذشت ۷، ۸ ماه که الان از مجلس میگذرد اینها در اطاقهای دربسته نشستند و اقدامی تا حالا نکردند ، ملاحظه میفرمائید، این سر و صداهای موجودی را که الان در محیط داریم مربوط به این هست که ما باید هر چه زودتر دانشگاه را بازگشائی بکنیم (همهمه نمایندگان) مسأله بعدی که مورد نظر اکثر مردم هست ودر منطقه ای که من بودم می گفتند۰۰۰

(...)

نایب رئیس- آقای اخوتیان یک دقیقه بیشتر وقت ندارید.

اخوتیان- این هست که شما چرا از صحبتهای نماز جمعه تهران استفاه به این شکل میکنید که از عناصر وافرادی استفاده میکنید که در گذشته خدمتگزار رژیم سابق بودند و الان اینها را میآورید در این جوری مجامع که سمپاشیهائی را که لازم هست بکنند یا حداقل مردم یک مقداری انزجار پیدا بکنند از این مسائل . موضوع بعدی را که خواستم به عرض جناب رئیس برسانم، مسأله وجود تابلوهائی است که در مجلس نصب شده است این قبیل مسائل مورد نظر بود چنانچه کسی را ندارند من از فامیلهایم کسانی هستند که بیایند این تابلوها را درست کنند تا زودتر مسأله حل بشود. یک مقدار مسائلی است که مربوط به منطقه است از جمله مسأله اراضی عمران شهری است که یک مقداری زیادی...

نایب رئیس- آقای اخوتیان وقتتان تمام است.

اخوتیان- که میآیند زمینهای مردم را (با اینکه مقدارش خیلی کم است) میگیرند به حساب اینکه در کمیسیون مربوط، زمینهای موات را مشخص کردند که وضعش چه نحوی است با اینکه قرار بر این شده است که به ازای هر صد متر مربع زمینی که در شهرها و اطراف آن وجود دارد ۶ تا درخت داشته باشد، حالا اگر ۵ تا درخت بود میآیند مجموعه بقیه درختهائی را که در آنجا ثمر میدهد میبرند و بعد این را به دیگران میسپارند این مسأله ای است که باید رسیدگی شود و در سطح روستاها همانطوری که عرض کردم یک مقدار زیادی کارهای خلاف می شود، زمینهای مردم ، خانه مردم، اینها را به زور عنف میآیند میگیرند بدون اینکه کسی مسؤولیت این امور را داشته باشد. از جناب اقای روحانی استدعا دارم «در زمینه موضوعی را که شورای انقلاب برای واگذاری قسمتی از زمینهائی که مربوط به قسمتهای جنوب ساری و حومة سمنان هست مورد رسیدگی قرار بدهند چون این موضوع، موضوعی بوده است که در گذشته معدوم نصیری و اعوان و انصارش ، آن زمینها را ضمیمه سیستان کرده بودند الان هم همین موضوع مورد نظر مردم هست. به این مسائل برسند که مسأله قومیت و زبان و فرهنگ هم...

نایب رئیس- آقای دکتر وقتتان تمام شد. (اخوتیان: نیم دقیقه هم نمیتوانم؟) نیم دقیقه بفرمائید.

اخوتیان- مسأله بعدی موضوع کشاورزی در منطقه ساری و مازندران هست چون اطلاع دارید که این روزها به خصوص تابستانها آن موقعی که ما نیاز زیادی به آب داریم، در آنجا آب کم است از ۲۵ سال قبل به این طرف طرح یک سد بزرگی را بر روی رودخانه تجن منظور کرده بودند که این افراد دو سه بار حتی بوسیله شرکتهای مختلف فرانسوی یا انگلیسی آمدند طرح آن را دیدند مقدرا زیادی هم پول خرج کردند تا الان به ثمر نرسیده است استدعای بنده این است که مراجع مختلفی که دست اندرکار این امور هستند به این مسائل توجه بکنند. والسلام علیکم و رحمه الله (همهمه نمایندگان).