يکشنبه 23 آذر 1393-22:27

اصلاح طلب های جوان آمدند

مجمع اصلاح طلبان جوان مازندران اعلام موجودیت کرد

بیانیه اعلام موجودیت مجمع اصلاح طلبان جوان مازندران


مازندنومه، سرویس سیاسی: مجمع اصلاح طلبان جوان مازندران با صدور بیانیه ای اعلام موجودیت کرد.

نویسندگان این بیانیه در بخشی از آن آورده اند: «نمی توان و نباید منکر نقش جوانان اصلاح طلبی شد که در آن روزهایِ بی بهارِ مردم سالاری، مردانه و بدون چشمداشت، هزینه ها را به جان خریدند، انگ ها، توهین ها و برخوردها را به مثابه ی درس زندگی و تمرینِ مدارا پنداشتند و در هنگامه ی پاسداشت ارمان ها، کورسوی امید همگان را به پایانِ چرخه ای معیوب مبدل ساختند.»

نویسندگان بیانیه ادامه داده اند: «عدم شفافیت در تمامی حوزه ها اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی طی نزدیک به یک دهه، مناسبات نامبارکی را حتی به ساحت نخبگان منتقد و تحول خواه وارد نمود که در صورت عدم اهتمام به آسیب شناسی دانش محور، ضربه های جبران ناپذیری را بر روندهای دموکراتیک حاکم بر مجموعه های اصلاح طلب وارد خواهد کرد.

 

نویسندگان بیانیه بیان داشته اند: «همواره خود را به مشورت های بزرگان اصلاح طلب استان نیازمند دانسته و توصیه های آنان را چراغ راه خود می دانیم.»

متن کامل بیانیه مجمع اصلاح طلبان جوان مازندران به این قرار است:

 "اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم"

ملت ایران در یک سده ی اخیر دو انقلاب بزرگ آزادی خواهانه و جنبش های متعدد اصلاح طلبانه را تجربه کرده است، علاوه بر اینها جنگی تحمیلی و هشت ساله،خسارت های جبران ناپذیری را بر میهن عزیزمان وارد نمود.

نگاهی ریزبینانه به یکایک این تحولات، بر ما روشن می سازد اقشار و گروه های مختلف اجتماعی در طول دهه های اخیر تلاشی بدون وقفه در جهت آبادانی این مرز و بوم از خود به نمایش گذاشته اند.

در جای جای تاریخ این سرزمین، نشانه هایی از رشادت و نقش آفرینی جوانان را می توان جست و جو کرد.

به گواهی تاریخ شفاهی و مکتوب، جوانان ایرانی در بزنگاه های تاریخی مثل دوران مشروطه، کودتای 28 مرداد، انقلاب اسلامی و... علی رغم آزمون و خطا در نحوه ی سیاست ورزی، نقشی ماندگار از خویش به یادگار گذاشتند.

بنیانگذار کبیر انقلاب چشم امیدش برای آینده ایران و انقلاب اسلامی، به نوجوانان دیروز بود؛ نوجوانان رشیدی که در دفاع از مامِ میهن، پای به عرصه ی نبرد و دفاع مقدس گذاشتند.

برایند وضعیت جامعه قبل از 24 خرداد 92، دوباره روزهای سختی را برای ملت ایران رقم زده بود. در عرصه اقتصادی رکود تورمی، توزیع نابرابر ثروت، رانت خواری، بیکاری گسترده و فقر، در حوزه ی اجتماعی، پایمال شدن روزافزون اخلاقیات و قانون گرایی، رواج دروغگویی و لمپنیزم و خشونت، وضعیت را از نگاه ناظران، به مرز هشدار رسانده بود.

جامعه در حال رهسپار شدن به سوی توسعه ای دروغین، تمرکزگرا و ظاهری بود. همچنین عدم برخورداری مناسب حاکمیت از رسانه های نوشتاری و دیداری در هشت سال ذیل بهانه های واهی، نه تنها روحی زخم خورده برای اهالی قلم به جای گذاشت، آگاهی از عمق فساد و اتلاف منابع صورت گرفته را نیز از شهروندان عزیز- این صاحبان اصلی ایران زمین- دریغ نمود. در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ همگان شاهد جنبش حق خواهی جوانان این مرز و بوم بودند.

  جوانانی که از یاد رفته بودند، اما تحولی آفریدند که آغازِ پایان بدبینی به ایران و ایرانی را نشانه رفته بود.ایرانی که دولتمردانش راستگویی را سرلوحه ی کار خویش قرار دهند.

بی گمان اگر اخلاقیاتِ مردمسالارانه و فرهنگ مدارا بر تاروپود فکری شهروندان نقش نبسته بود، امید این مردمانِ مبارز تا به حال بارها به یاس تبدیل شده بود.اخلاقیاتی که نتیجه ی سال ها آگاهی رسانی و گفتمان سازی جوانان بوده است.

نمی توان و نباید منکر نقش جوانان اصلاح طلبی شد که در آن روزهایِ بی بهارِ مردمسالاری، مردانه و بدون چشمداشت، هزینه ها را به جان خریدند، انگ ها، توهین ها و برخوردها را به مثابه ی درس زندگی و تمرینِ مدارا پنداشتند و در هنگامه ی پاسداشت ارمان ها، کورسوی امید همگان را به پایانِ چرخه ای معیوب مبدل ساختند.

نقش جوانان اصلاح طلب  در ایجاد  موج خرداد ۹۲ بر کسی پوشیده نیست و قاضیان منصف عرصه سیاست اذعان دارند که شتاب حرکت امیدبخش ایران اسلامی به سوی تحول و آینده ای متفاوت، در نقطه ای خاص از سفر انتخاباتی دکتر حسن روحانی اتفاق افتاد ...  آن نقطه که نه؛ آن خط ؛آن خط سبز ایران اسلامی؛ مازندران جوانان اصلاح طلب استان همانند دیروز که در میدان تحول خواهی و توسعه گرایی حاضر شدند، امروز نیز در راستای پیشرفت ایران اسلامی ؛ مازندران، این خطه ی محصورِ سبز را رو به آینده ای روشن رهنمون خواهند کرد.

یکی ازدغدغه های اصلی اصلاح طلبان جوان مازندران ریشه در گذشته این خطه دارد ؛ گذشته ای که از مازندران تنها یک تعریف در قالب مرزهای جغرافیایی به جا گذاشته است. معضلاتی که از رامسر -این عروس خاور میانه- تا گلوگاهِ همیشه اصلاح طلب چیزی جز تفرقه باقی نگذاشته است؛ تفکر غیرمنطقی ای که تنها حاصلش برای شرق تا غرب مازندران سرابی از توسعه و پیشرفت بود. سرابی که منشا چالش های فزاینده منطقه ای شد.

نبود شفافیت در تمامی حوزه ها اعم از فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، طی نزدیک به یک دهه، مناسبات نامبارکی را حتی به ساحت نخبگان منتقد و تحول خواه وارد نمود. و در صورت عدم اهتمام به آسیب شناسی دانش محور، ضربه های جبران ناپذیری را بر روندهای دموکراتیک حاکم بر مجموعه های اصلاح طلب وارد خواهد کرد.

ما، "مجمع اصلاح طلبان جوان مازندران"، با آیینه عبرت قرار دادن گذشته  قدم در راهی می نهیم که هدفش کمک به انسجام و یکپارچگی در میان نیروها و فعالین اصلاح طلب استان است.

بدیهی است در این راه با تمامی کسانی همگام خواهیم بود که احترام به عقل گرایی و خردورزی همواره در سلوک فردی واجتماعی  آنها عیان بوده است و دل نگران توسعه و پیشرفت همگون و متوازن این استان و مردمان شایسته اش بوده اند.

شایان ذکر است که همواره خود را به مشورت های بزرگان اصلاح طلب استان نیازمند دانسته و توصیه های آنان را چراغ راه خود می دانیم.

ما ضمن ارج نهادن به یکایک کنش های موثری که در جای جای این استان پهناور جریان دارد، فعالیت شفاف سیاسی را سرلوحه ی کار خویش قرار داده و فضای استان را تشنه ی اتحاد، همدلی، فعالیت ساختارمند و مددخواهی از بزرگان و اهل نظر می دانیم.

تجربه ثابت کرده است آن‌گاه که کنش سیاسی بر پایه‌ی خرد جمعی، بجای فعالیت محفلی، در عرصه‌ی سیاسی، اجتماعی صورت گرفته است ، مشارکت شهروندان و رضایت آن‌ها از حیث پیگیریِ مطالبات و امید تحقق آن بیش از پیش شده است.

خرد انتقادی، تساهل و تسامح پایه های اصلی فعالیت "مجمع اصلاح طلبان جوان مازندران" است.

آموخته های ما از میراث ملی و دینی مان و نیز سایر فرهنگ ها و تمدن ها، آن گاه که در فضایی آزاد و امن به نقد و گفتگو نهاده شود، دست مایه ی توسعه ای درون زا، همه جانبه و پایدار خواهد بود.

مجمع اصلاح طلبان جوان مازندران با درک شرایط کنونی و این مهم که توسعه‌ی همه جانبه‌ی کشور جز در گرو مشارکت شهروندان مسوول و در نظر گرفتن منافع ملی و استانی بعنوان فصل الخطاب امکان پذیر نمی باشد، با رویکردی اصلاح طلبانه در چهارچوب قانون اساسی برای تحقق این امر در قالبی استانی پا به عرصه می‌گذارد.

به‌زودی مواضع و برنامه‌های این مجمع از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم و به خصوص هم استانی‌های عزیز خواهد رسید.