سه شنبه 25 آذر 1393-19:10

قائم شهر؛ گام های معلق توسعه

در میزگرد توسعه قائم شهر مطرح شد: در قائمشهر متاسفانه مرکز مطالعات و توسعه شهری جدی گرفته نشده است/ سرمایه گذار های ما در جنوب دارند سرمایه گذاری می کنند/ساختمان های طبقه دوم یک بنگاه و جایی که قابلیت کارواش بودند، دارند مرکز آموزش عالی می شوند/کسی به فکر بافتن کلاه نمدی از مواردی نظیر نساجی و جذب سرمایه گذار ها نباشد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضاشریعتی: میزگرد توسعه شهرستان قائمشهر در محل سالن همایش های شهرداری قائمشهر به همت پایگاه خبری مازنی نیوز برگزار شد.

در این میزگرد دو گروه در سمت چپ و راست مجری قرار گرفتند. نفرات سمت راست دلاور بزرگ نیا مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران، نظرعلی یاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائمشهر، احسان اسماعیلی نجار عضو شورای شهر قائمشهر و بهمن معین پور رییس سازمان نظام مهندسی قائمشهر بودند.

  قرار بود هر کدام از این افراد در وقت اول خود حرف های انتقادی بزنند، در وقت دوم راهکار ارائه بدهند و در وقت سوم هم به جمع بندی برسند، اما نفرات سمت چپ مجری در حالی که قرار بود حامد ابراهیمی رییس شورای شهر قائمشهر، مهدی محمدی فرماندار شهرستان و علی حجازی -شهردار قائمشهر- باشند، با دو غایب مواجه شد(رییس شورا و شهردار)، به همین دلیل فرماندار ناچار شد به تنهایی میزگرد را ادامه دهد.

 البته او در تماس تلفنی از حجازی که گویا تازه از سفر تهران برگشته بود، خواست که به سالن بیاید و شهردار هم با یک ساعت تاخیر به برنامه رسید.

* قسمت اول میزگرد:

مهدی محمدی فرماندار قائمشهر: می توانیم با برگزاریی چنین نشست هایی به تصمیم گیری مسئولان کمک کنیم.

دلاور بزرگ نیا مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مازندران: من در فضای پرسشی می روم که همه از من بپرسند، نه پرسش می کنم ونه حال کسی را می گیرم !

آنچه در مورد توسعه پایدار قائمشهر وجود دارد، طرح توسعه ای است که از یک طرف بتواند پتانسیل های موجود را در فرصت نسل های حاضر بگیرد واز طرف دیگر فرصت های موجود را برای نسل آهای آینده قرار دهد. به همین دلیل باید توسعه پایدار را مد نظر قرار دهیم.

بنا دارم تا محور صحبت های خود را در بحث گردشگری مطرح کنم تا کمی کاربردی تر باشد. مدیریت شهری ونقش توسعه گردشگری یک سابقه در دنیا دارد که برای ما هم در برنامه سوم توسعه توسط قانون گذار در پانزده سال قبل دیده شده است.

شما به بنر پشت سر من به چشم توسعه نگاه نکنید، به شکل توسعه پایدار نگاه کنید. جامعه محلی باید در حوزه گردشگری مطالعه شود. گردشگری در شناخت جامعه بومی از کنش جامعه میزبان با جامعه مهمان گرفته شد. جامعه مهمان وارد شهری می شود وجامعه میزبان پذیرای آنان است.

نظر یاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قائم شهر: من سی وچهار سال سابقه تولید دارم. در نیروگاه نکا معاون بودم، در برق کیش به مدت دو سال رییس و17 سال سابقه تدریس در دانشگاه را دارم.

آنهایی نظیر فرماندار که سن بیشتری دارند خوب یادشان است، حدود بیست سال پیش کار جوانان و تحصیل آنان یک تهدید محسوب می شد. آمدیم وبه جوانان گفتیم شما درس بخوان ما برایت زن می گیریم و کار ایجاد می کنیم و در واقع از یک تهدید فرصت موقت ساختیم.

 چند سال گذشته را نگاه کنید، ما به شما چه دادیم؟ ظرف چندسال به شما "نوید نادری علیزاده" دادیم یا رستگار و مظفری؟ شما برای ما چه کردید؟ آیا شما توانستید نوید نادری را تحویل بگیرید یا او یک تهدید بزرگتر شد؟

من مثل افراد دیگر نمی توانم خوب صحبت کنم اما درست صحبت می کنم. چه چیزی برای شما تهدید است، بگویید تا آن را تبدیل به فرصت کنیم.

زمانی که بمباران سوم نکا انجام شد، ایمیل به آلمان ها زدیم. آنها گفتند اگر یک نیروگاه دیگر بسازید خیلی بهتر است، اما نیروگاه نکا آن زمان دوباره راه اندازی شد. چیزی که امروز شما را تهدید می کند چیست؟! فرد معتاد؟!نه او با مواد خمار است.

من راهکار می دهم برای اشتغال زایی راهکارهایی که داده ام هنوز اثرش هست.

احسان اسماعیلی نجار عضو شورای شهر قائمشهر: در بحث توسعه شهرستان ما باید به سمت افق 1404 پیش برویم. توسعه در عمل و ذات می تواند در دو قسمت باشد هر فصل و اصول می تواند دو فصل داشته باشد.

الگوی توسعه برای هر شهرستان با توجه به موقعیت های آن جدا است. برای شهرستان قائمشهر با توجه به اصول شکل گیری ژئوفیزیک و محورهای موصلاتی شرق، غرب و شمال است.

قائمشهر در گذشته چند ده بوده است که با ورود کارخانه نساجی و بعد آن راه آهن در کنار کارخانه به این شکل در آمده است.

ما باید به سمت آشتی توسعه و پایداری شهر، عدالت و برابری در برابر امکانات شهری، مشارکت و وفاق، هم پوشانی وهم راستایی بعدی، استفاده عاقلانه از اصول و الگو های موجود با نشست ها وطرح هایی نظیر طرح سوادکوهی های مقیم تهران یا طرح های این چنینی پیش برویم و در این طرح ها به نتیجه برسیم.

بهمن معین پور رییس سازمان نظام مهندسی قائمشهر: مفاهیم توسعه در بلوک شرق و غرب را همه می دانیم. شاخص های عمرانی را ملاک توسعه قرار می دهیم.

در شهرستان قائمشهر بخش زیادی از توسعه نیافتگی به دولت ها بر نمی گردد، به میزان سرمایه گذاری یا جذب سرمایه است.

ما باید ببینیم آیا این منطقه ظرفیت اقتصادی دارد یا نه؟! راه آهن در شهرستان قائمشهر باعث رکود می شود. ما نتوانستیم ظرفیت موجود در راه آهن را کشف کنیم، در حالی که شهرهایی چون رشت برای کشیدن یک خط ریل تمام تلاش خود را انجام می دهند.

ما هنوز نمی دانیم ایمن ترین راه ایجاد شده همان پل هوایی است.

*قسمت دوم میزگرد:

 دلاور بزرگ نیا: تا چند سال پیش طرح آمایش آماده نبود، اما در حال حاضر کلیات این طرح انجام گرفت.ما باید ببینیم محوریت توسعه شهرستان قائمشهر کدام است.

من کاری ندارم که چه چیزی قرار است محور توسعه شهرستان باشد بقیه چیزها باید در کنار هم قرار گیرند تا نتیجه دهد.

اگر بحث ما این طور پیش برود بحث موزاییکی خواهد بود. مثلا ببینید ما نمی دانیم کشت استراتژیکی ما در شهرستان چیست؟! ما می توانیم در حوزه مدیریت گردشگری به سمتی پیش رویم که درآمدزایی سبب توسعه شود.

امروز ما نیستیم که به گردشگری شهری فکر می کنیم، دنیا به این مجموعه فکر می کند.

ما در مورد جاذبه های طبیعی کاری نکردیم و یا جاذبه های فرهنگی که می توانیم کارهای خوبی انجام بدهیم؛ با توجه به تپه های باستانی نظیر طالقانی.

البته اصلا نباید اینطور باشد که به بهانه پروژه ها یا هرچیز دیگر قسمتی از زمین را بردارند و بعد ما ناچار شویم شکایت و به مراجع قانونی مراجعه کنیم.

نظر یاری: مسئله ای که این شهر را تهدید می کند بیکاری است، اما همه فکر می کنیم زباله است.

در شهری به این زیبایی 270 تن زباله جمع می شود. زباله تهدید نیست فرصت است. در انگلستان کارخانه زباله سوزی در مرکز شهر قرار دارد. با احداث کارخانه کمپوست در شهرستان قائمشهر هزاران شغل ایجاد می شود. کارخانه خاکستر، کارخانه شیشه، کارخانه نایلون و....نگران بودجه نباشید، نگران همت باشید.

احسان اسماعیلی نجار: برای رسیدن به افق 1404 نیاز به برنامه بلند مدت داریم، اما متاسفانه ما در قائمشهر برنامه میان مدت و بلند مدت تاکنون نداشتیم. داشتن چنین برنامه ای حضور نخبگان در جامعه را می طلبد.

در قائمشهر متاسفانه مرکز مطالعات و توسعه شهری جدی گرفته نشده است. سرمایه گذار های ما در جنوب دارند سرمایه گذاری می کنند.

قائمشهر دارای محدودیت های زیادی است. کارخانجات نساجی یک روز جزو افتخارات ما در کشور بود. خوشبختانه نشست های خوبی با حضور آقای فرماندار برای مطالبات انجام گرفت.

ما در ایام انتخابات از راه آهن و فرصت ها و پروژه ها حرف می زنیم و دستاویز انتخاباتی ما است.

 مجری برنامه: چون برخی دوستان حضور ندارند به این سمت پیش نروید.

اسماعیلی نجار: منظور من شخص خاصی نبوده است. من هم نماینده مردم هستم، خودم را عرض می کنم. تلاش انجام می شود اما نتیجه لازمه را در بر ندارد.

در موارد دیگر هم می بینیم در جذب جوانان نگاه خطی انجام شده است که موجب سرخوردگی جوانان ،افسردگی و پرهیز از اجتماع می شود.

بهمن معین پور: ما هنوز نمی توانیم بگوییم شهر ما شهر آموزشی ودانشگاهی است یا شهر سنتی.

ما 12 مرکز آموزش عالی در شهرستان داریم که پتانسیل های یک دانشگاه را در قائمشهر ندارد، مثلا ساختمان های طبقه دوم یک بنگاه و جایی که قابلیت کارواش بودند، دارند دانشگاه و مرکز آموزش عالی می شوند.

از طرفی کارخانجات ما به حدی نیست که این شهر را شهری صنعتی به حساب بیاوریم. موسسات صنعتی ما با بحران مواجه هستند و با یک تلنگر ورشکست می شویم.

از طرف دیگر ما در سال 91، 360 هزار متر مربع نقشه های تهیه شده برای شهرداری داشتیم و در سال 92 ،520 هزار متر مربع که می شود رقمی نزدیک به 420 میلیارد تومان.

ما شهر فقیری نیستیم. در حالی که شهرداری شاید چیزی حدود 60 یا 70 میلیارد تومان مصوب کرده باشد. این رقم چندین برابر این بودجه مصوب شده است. ما باید به سمت استفاده از قراردادهای BoT پیش برویم و کل پروژه های یک دهه آتی را لیست بگیریم وهمین طور در شهرداری قائمشهر اتاق مشاور اقتصادی را در کنار اتاق شهردار بنا کنیم تا بگوید برای ساختمان های بالای چهار طبقه کجا به صرفه است.

*قسمت پایانی میزگرد:

مهدی محمدی: مطالبی که گفته شد یک بخش کلیات است و یک بخش هم جزییات. نمی شود روی کلیات حساب باز کرد اما در مورد جزییات من بارها گفته ام و باز هم می گویم هرکس بخواهد در حوزه من سرمایه گذاری کند، آن قدر طرح هایش را پیگیری می کنم تا همه بگویند فرماندار هم در این طرح سهم دارد.

ما در حال حاضر در نهادهای دولتی ظرفیت های جذب نداریم. از نظر ساختاری این امکان وجود ندارد تا یک میز و صندلی در اختیار جوانان قرار گیرد، پس ما باید به سمت بخش خصوصی پیش برویم.

در بحث زباله هم اقبال عمومی شکل نگرفته است. ما اگر وسعت نظر پیدا کنیم توسعه محقق می شود. ما با اتوبوس بر سر پروژه های عمرانی می رویم و در محل فرمانداری مطالعات پروژها انجام نمی گیرد.

دلاور بزرگ نیا: ما جهت را گم کرده ایم. هنوز به این درک نرسیده ایم که هر پروژه باید مورد مطالعه علمی باشد. یکی نگران سوراخ لایه اوزون بود، به او گفتند: ولش کن، هرکی سوراخ کرده، درستش می کند! ما باید به سمتی پیش رویم تا اگر خرابکاری صورت گرفت، خود محیط علمی بیاید وحرف بزند.

ما آماده ایم تا اگر طرحی برای گردشگری شهرستان دارید مورد مطالعه و کارشناسان مان را در اختیارتان قرار دهیم.

احسان اسماعیلی نجار:عده ای می گویند شورا در کارخانه کمپوست سهم می خواسته است که این صحیح نیست.

در مورد برابری شهری هم ما به سمتی پیش می رویم که بخشی از ادارات را به پشت راه آهن ببریم تا آن مناطق هم به توسعه یافتگی دست پیدا کند.

بهمن معین پور: قبل انقلاب فیروزکوه، بعد آن سوادکوه، جویبار و سیمرغ از شهرستان قائمشهر جدا شدند. با توجه به کم شدن وسعت جغرافیایی اگر دامنه خدمات افزایش نیابد این یک پارادوکس است.

پیشنهاد من تشکیل کارگروه توسعه حرفه ای با توجه به نزدیکی شهرستان قائمشهر به دریا و کوه است. اگر چه ما نمی توانیم بانک های دولتی را مجاب به احداث در پشت راه آهن کنیم، از صندوق های اعتباری و بانک های خصوصی به صورتی که رضایت مندی انان نیز حاصل شود با مجوز ها واختیارات مان بهره برداری کنیم.

مهدی محمدی: در مواردی می بینیم که برخی دستگاه ها آمار غلط می دهند. برای مثال گفته می شد ما 5 هزار بافنده فرش دست بافت داشتیم که وقتی مورد مطالعه قرار گرفت، دیدیم این رقم بسیار کوچک تر است.

انتظار من این است که کسی به فکر بافتن کلاه نمدی از مواردی نظیر نساجی و جذب سرمایه گذار ها نباشد.

علی حجازی: در مورد درختان سقوط کرده روی برخی ساختمان های شهر در طوفان اخیر، از من سوال شد که باید بگویم با مجوزات شورا و موافقت آنان قرار شد تا این درختان قطع و جای آن اقاقیا و نارنج کاشته شود.

من از مردم شهرستان قائمشهر قدردانی می کنم، چرا که دریافتی ما در برج 8 که من به شهرداری آمدم از 2 میلیارد و دویست به چهار میلیارد و نیم رسید.

*تریبون آزاد:

نصرالله دریابیگی عضو شورای شهر و دبیر اجرایی خانه کارگر: توسعه پایدار یعنی تقسیم عادلانه کار و ثروت. امروز همه با نام عشق در کار و توسعه وعدالت اجتماعی به پست و مقام می رسند، بعد از رسیدن به مراد خود حرف های شان را فراموش می کنند.

در حال حاضز یکی از خلاهای موجود در شهرستان قائمشهر کارهای حزبی و تشکل ها است. افرادی در ایام انتخابات با نام احزاب می آیند و بعد انتخابات یادشان می رود.

مردم باید به برنامه رای بدهند. اصولگرا واصلاح طلب ها حتی دفتر ندارند.

در بحث توسعه مهم این است که مرتب نگوییم توسعه توسعه توسعه.عدالت بدو توسعه و توسعه بی عدالت نه.

آرمان فتحی عضو شورای شهرستان قائمشهر: در دنیا با مردم تصمیم گیری می کنند نه برای مردم، یاد بگیریم با مردم تصمیم گیری کنیم.

این سخن عضو شورای شهرستان قائمشهر با تشویق حاضران روبه رو شد.

.