شنبه 13 دی 1393-19:15

قائم مقام وزیر جهاد کشاوری در بابل:

تامین میوه شب عید از بازار داخل/حتی یک کیلو برنج وارد نشد

خلیل آقایی: در گذشته تامین نیاز های غذایی مبتنی و وابسته به واردات بود، این در حالی است که امسال حتی یک کیلو برنج خارجی وارد کشور نکردیم/میوه ی شب عید مورد نیاز کشور را از داخل تامین خواهیم کرد


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، حامد رهی: همایش هم اندیشی فعالان و تشکل های بخش کشاورزی مازندران با معرفی 8 کشاورز نمونه ملی، امشب 13 دی ماه 1393 در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل برگزار شد.

معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی که به منظور شرکت دراین مراسم به مازندران آمده بود، با بیان اینکه فرهنگ کشاورزی باید در جامعه همه گیر شود، تصریح کرد: کشاورزان ولی نعمتان نظام و کشور هستند.

خلیل آقایی در ادامه با بیان اینکه امنیت غذایی در شرایط هجوم استکبار جهانی بسیار مهم و مورد تاکید است، به توجه ویژه دولت تدبیر وامید به کشاورزی اشاره کرد و افزود: کشاورزان زحمتکش ترین اقشار جامعه هستند.

وی با بیان این مطلب که شاخصه ی اصلی تولید، صرف تولید کردن نیست، گفت: تداوم، استمرار و توسعه ی تولید امروزه به عنوان معیارهای تولید دربخش کشاورزی شناخته می شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی همچنین به سیاست دولت های گذشته در زمینه ی تولیدات بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته تامین نیاز های غذایی مبتنی و وابسته به واردات بود، این در حالی است که در زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و در سال 1393 حتی یک کیلو برنج خارجی وارد کشور نکردیم که این به معنای حمایت ازتولید ملی و کشاورزان ایرانی است.

آقایی با اشاره به این مطلب که تعرفه واردات برنج از طریق گمرک هم اکنون 40 درصد است، ادامه داد: در یک سال گذشته در دولت تدبیر و امید 1550 میلیارد تومان در امر مکانیزاسیون کشاورزی در سطح کشور هزینه کردیم که بنا داریم 900 میلیارد تومان دیگر به این رقم بیفزاییم تا شاهد تحولی اساسی دربخش کشاورزی کشور باشیم.

معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی که در حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر کل صنعت مازندران سخنرانی می کرد، با اشاره به تنظیم بازار شب عید نیز گفت: همه ی میوه ی شب عید مورد نیاز کشور را از داخل تامین خواهیم کرد.

آقایی با اعلام اینکه در دولت تدبیر و امید معاونت باغبانی و زراعی را از یکدیگر تفکیک کردیم، تصریح کرد: امیدوار بودیم جنگل دار نمونه از مازندران انتخاب می شد.

*انتقاد نماینده بابل از بانک مرکزی

حسین نیاز آذری -نماینده ی مردم بابل در مجلس شورای اسلامی- نیز دراین جلسه با اشاره به توجه ویژه دولت روحانی به بخش کشاورزی گفت: در آستانه بررسی بحث بودجه تمام توان خود را برای تحول و ارتقای سطح زندگی کشاورزان انجام خواهیم داد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیوند درست اقتصاد و فرهنگ و نقش آن در گره گشایی از مشکلات بخش کشاورزی گفت: برای توجه به بخش کشاورزی نیازمند زبان مشترک و پیوند عمیق بین فرهنگ و اقتصاد هستیم.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی که در همایش تجلیل از کشاورزان نمونه ملی در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل سخنرانی می کرد، افزود: در مجلس شورای اسلامی و با تصویب قوانین مورد نیاز اختیارات ویژه ای برای وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفتیم تا این وزارت خانه در سایه آرامش بتواند تحولی اساسی و روبه جلو برای این بخش از تولید در نظر بگیرد.

وی با انتقاد از رویکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به سرما، برف و یخبندان سال گذشته که آسیب فراوانی به باغات مرکبات شمال کشور وارد آورد، اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی هنوز تامین اعتبار برای این بخش را قبول نکرده است که این موضوع در دستور کار ما قرار خواهد گرفت.

تجاری سازی بخش کشاورزی از دیگر بخش های سخنان حسین نیاز آذری در جمع کشاورزان نمونه مازندران بود. وی در این باره افزود: زمانی در بخش تولید توسعه یافته خواهیم بود که در تجاری سازی و صادرات محصولات کشاورزی ایده داشته باشیم.

در پایان این مراسم 8 تن از کشاورزان نمونه مازندران به نام های هوشنگ ملکی در بخش مرکبات از میاندرود، دوستعلی شکری در بخش برنج از میاندرود، سید یوسف سمیعی دربخش نهال از جویبار، محمد خناری نژاد در بخش مرتع از سوادکوه، مصطفی ماهی چی در بخش پرورش ماهیان گرمابی از بهشهر، سید ماکان موسوی در بخش پرورش گوسفند از جویبار، کاظم بهاری در بخش آبخیزداری از سوادکوه و فاطمه رضایی در بخش تسهیل گری از نوشهر با اهدای لوح و جوایزی تجلیل شدند.

خاطرنشان می کنیم در این همایش گروه موسیقی سنتی دلنواز به اجرای برنامه پرداخت.

رییس جهاد کشاورزی مازندران، رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، مدیر کل شیلات مازندران، فرماندار بابل و برخی از مسئولان استانی و شهرستانی در این مراسم حضور داشتند.