دوشنبه 15 دی 1393-7:39

مازندران نیازمند شورای روابط خارجی

اگرنگاه مان معطوف به حوزه بین الملل نباشد، چیزی جز فرصت سوزی عایدمان نمی شود.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، ایرج نیازآذری، دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای: اگرچه روز صادرات 29 مهرماه در تقویم مناسبت های ملی قرار دارد، تجلیل از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی با تاخیر 70 روز ه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران برگزار شد.

برگزاری این مناسبت تقویمی و انگیزشی با خود پیامهای معناداری به دنبال دارد. پیام های مختلفی که توسط فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه های اجرایی مخابره شد و شاه بیت آنها بیان اهمیت و نقش سازنده صادرات در مناسبات سیاسی و اقتصادی کشور است.

در عصر کنونی کسی نیست که به اهمیت و نقش کلیدی صادرات در تحولات و روابط اقتصادی فی مابین کشورها واقف نباشد، لذا برگزاری این مناسبت رابا هدف تاکید بر اهمیت توسعه درون زا و صادرات محور بر توسعه استان مازندران بهانه این قلم قرار دادم.

با روی کار آمدن د کتر روحانی تحول شگرفی در مناسبات سیاسی و اقتصادی کشورمان با سایر کشورها ایجاد شد و آیند و روندهای دیپلمایتک نشان از عزم جزم دولت تدبیر و امید برای سودجستن از ظرفیت های بین المللی برای رونق و رشد اقتصادی داشته و دارد؛ چه آنکه رفتار سیاسی دولتمردان روحانی در سطح ملی کنشگران منطقه ای را نیزبه بازیگری در عرصه بین الملل سوق داد.

استان مازندران به دلایل گونا گون جغرافیایی که همگان با آن آشنا هستند مزیت ها و قابلیت های ویژه ای در حاشیه دریای خزر دارد که توسعه مناسبات سیاسی، اقصادی، علمی، آموزشی و فرهنگی با کشورهای منطقه پیامدهای مثبتی برای استان خواهد داشت.

یکی از مهمترین اهداف نظام صادراتی تقویت بنیه سیاسی و اقتدار ملی هرکشوری تعریف می شود. از این رو پس از تنظیم بازار داخلی و با هدف تقویت منافع ملی حوزه صادرات اهمیت استراتژیک دارد.

تحولات سیاسی در حوزه بین المللی بی ارتباط با رقابت های اقتصادی نیست و قدرت اقتصادی کشورها اثر تعیین کننده ای برصورت بندی های نظام بین الملل دارد.

کشورما و به تبع آن استان مازندران برای حل مشکل بیکاری و رشد اقتصادی به گسترش و افزایش تولید نیازمند است و هرچه به صادرات توجه بیشتری شود، رونق اقتصادی کشور فزونی می یابد.

علاوه بر صادرات، حوزه گردشگری یکی دیگر از مزیت های بین المللی استان مازندران است که سایر بخش های را با خود پیوند می زند.

حوزه صادرات حوزه بالادستی و راهبردی است و از این جهت تدوین استراتژی صادراتی، برقراری مشوق های صادراتی، گسترش مبادلات تجاری، آموزش تجار، اصلاح قوانین ومقررات، فراهم نمودن زیر ساخت های صادراتی، توجه به کیفیت تولیدکالا، مطالعه رفتارهای اقتصادی کشورهای هدف و هماهنگی مستمر بین مجموعه عوامل دست اندرکار و موثر بر حوزه صادرات از الزامات این بخش است.

نگارنده در چندین قلم به ضرورت تشکیل شورای روابط خارجی در استانداری مازندران به عنوان ساختار و مرجع سیاستگزار تاکید نموده است و در این قلم نیز بر اعتقاد خویش پافشاری می کنم. موضوع مهمی که حتی در سخنان مسئولان و فعالان اقتصادی مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه برجسته بود.

نکته مهم دیگری که بایسته دستگاه های اجرایی استان است، داشتن بینش و فهم بین المللی از ظرفیت ها و فرصت های منطقه ای است. اگرنگاه مان معطوف به حوزه بین الملل نباشد چیزی جز فرصت سوزی عایدمان نمی شود، بنابراین درک شرایط حساس ملی و منطقه ای و اتخاذ رویکردی فراملی رسالت و ماموریت خطیر کنشگران توسعه است.