جمعه 3 بهمن 1393-22:52

در ملاقات بزرگ نیا و خدمتگزار بررسی شد:

حمایت بندر امیرآباد از طرح های گردشگری دریایی

مدیرکل بندر امیرآباد: 13 پروژه در حال افتتاح داریم /ماندگاری کشتی ها را در بندر به 3 روز رسانده ایم/هر سرمایه گذاری که بخواهد کشتی تفریحی وارد آب های استان کند تا 80 درصد قیمت کشتی به او تسهیلات 4درصدی پرداخت می کنیم.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، سردبیر: علی خدمتگزار مدیر جدید بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد است که از اواخر تابستان امسال کارش را در مازندران آغاز کرد. او متولد شهرستان صومعه‌سرای گیلان است و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دریانوردی را از دانشگاه سوئد دارد.

خدمتگزار از سال 84 تا 85 کارشناس شناور دریایی بندر شهید رجایی، از 85 تا 87 مدیر بندر عسلویه و از 87 تا شهریور 93، معاون دریایی و بندری انزلی بود.

بندر امیرآباد از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است و باید براساس طرح جامع بنادر بازرگانی کشور تا سال 94 به یک بندر نسل سوم تبدیل شود که با حذف هزینه‌های گمرکی در تولید، نقش مهمی در صادرات کالا خواهد داشت.

بندر بیش از هزارهکتاری امیرآباد، کرویدور شمال-جنوب است که داشتن خط آهن و نیز هاب انرژی شمال، اهمیت فوق العاده ای به آن داده است.

دیدار با مدیرکل بندر امیرآباد در عصر یک روز زمستانی به همراه دلاور بزرگ نیا -مدیرکل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران- صورت گرفت.

خدمتگزار می گوید: «ظرفیت سیلوهای بندر در حال حاضر 120 هزار تن است، 13 پروژه در حال افتتاح داریم و ظرفیت سیلوها در سال آینده به 538 هزار تن می رسد.»

او باور دارد که باید بر اساس شاخص ها و استانداردهای علمی کار کرد و پیش بینی می کند با این افزایش ظرفیت ها، به استانداردهای جهانی نزدیک تر می شویم.

خدمتگزار در همین فرصت کوتاه توانسته مدت خواب و ماندگاری کشتی ها را کم کرده، از 7 به 3 روز برساند.

مدیرکل بندر امیرآباد در ادامه، صحبت را به تجهیزات بندر می کشاند. از قرار 3 دستگاه از 5 دستگاه تجهیزات بندر خراب بود که پس از آمدن او و در همین مدت کوتاه، تجهیزات تعمیر و راه اندازی شده اند.

مدیرعامل بانک ملی هم که به تازگی از اینجا بازدید داشته وعده داده که در بندر امیرآباد، شعبه و حتی شعبه ارزی دایر کند.

صحبت ها ادامه و حرف مناطق به میان می آید که خدمتگزار به تعریف مختصات 3 منطقه عادی، ويژه و آزاد می پردازد. او حاکمیت مناطق عادی را با گمرک می داند، در مناطق ويژه گمرک فقط ورود و خروج را کنترل می کند و در منطقه آزاد هم بحث معافیت 15 ساله مالیاتی مطرح است و تردد خودرو در 50 کیلومتر هوایی. پیشنهاد او این است که اگر دولت مصوب کند، معافیت مالیاتی به کل بندر تسری یابد.

دلاور بزرگ نیا هم در آغاز صحبت هایش از آمادگی مدیرکل بندر نوشهر در حمایت از طرح های مربوط به گردشگری دریایی گفت و ابراز داشت: «در زمینه گردشگری دریایی آماده هرنوع همکاری با بندر امیرآباد هم هستیم.»

مدیرکل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی مازندران به 3 کشتی تفریحی که از سوی بخش خصوصی خریداری شده و در مناطق مختلفی چون فنلاند و اوکراین قرار دارد، اشاره کرد و افزود: «ما به دنبال آن هستیم که یکی از این کشتی های تفریحی را به مازندران بیاوریم.»

مدیرکل بندر امیرآباد از آمادگی خود برای همکاری جهت ورود کشتی تفریحی به سواحل مازندران خبر داد و تاکید کرد: «هر سرمایه گذاری که بخواهد کشتی تفریحی وارد آب های استان کند تا 80 درصد قیمت کشتی به او تسهیلات 4درصدی پرداخت می کنیم.»

رستوران دریایی موضوع دیگری بود که در جلسه بزرگ نیا و خدمتگزار، پیرامون آن تبادل نظر شد و مدیرکل بندر امیرآباد در این زمینه هم قول همکاری داد و اعلام کرد: « سرمایه گذرانی که بخواهند به صورت پکیج در بندر، رستوران، موزه دریایی و... راه اندازی کنند، حمایت می شوند.»



گفت و گوی دو مدیر بیشتر از یک ساعت به طول انجامید و در نهایت با اعلام آمادگی کامل دوطرف در زمینه همکاری های مشترک به پایان رسید.

ما مازندرانی ها برخلاف جنوبی ها، پشت به دریا هستیم و استفاده اقتصادی و تفریحی خاصی از دریا نمی کنیم. این مشکل حتی در ترانه ها و موسیقی ما نیز وجود دارد و در ادبیات مازندرانی جای خالی دریا مشهود است.

مذاکره اولیه دو مدیر روشن و مثبت بود. باید دید پیگیری های بعدی تا چه حد خواهد بود و آیا مازندرانی ها به زودی رو به دریا خواهند ایستاد؟