پنجشنبه 16 بهمن 1393-19:20

سوت کارخنه جا بومبی ویشار

در آیین به صدادرآمدن نمادین سوت کارخانه نساجی قائم شهر مطرح شد: چالشی که از گذشته به دولت آقای روحانی منتقل شده است، بحث اشتغال است/بنگاه های اقتصادی در حال حاضر بیشتر کارگر ساده را جذب می کنند/نساجی، برند اقتصادی مازندران و با احیای دوباره آن می توان به آینده اقتصادی استان امیدوار بود.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، رضاشریعتی: از آن زمانی که ابوالحسن خوشرو در آلبومی خواند: «سوت کارخنه جا بومبی ویشار» بیش از سه دهه گذشته است و سوت کارخانه نساجی اندک اندک به خاموشی گرایید و آن چه از این کارخانه های معظم سه گانه(1، 2 و 3)  در قائم شهر ماند اعتراضات و تجمعات کارگری بود که در سال های اخیر بارها شاهد بودیم.

مطالبات کارگران نساجی قائم شهر، زخمی التیام ناپذیر بر پیکره این شهر وارد کرده بود ومسئولان زیادی در مصاحبه ها به ناتوانی در حل و فصل این معضل اذعان کرده بودند.

بالاخره پس از تحمل سال ها مشقت و سوء مدیریت، تدبیر کارگزاران دولت تدبیر وامید سبب شد که کارگران دی ماه امسال مطالبات خود را که دیگر امیدی به وصول آن نداشتند، دریافت کنند.

اما پیش از ظهر امروز پنج شنبه 16 بهمن ماه با حضور علی بابایی کارنامی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احسانی معاون برنامه ریزی و بودجه استاندار مازندران و مهدی محمدی فرماندار  سوت کارخانه نساجی مازندران به صورت نمادین به صدا در آمد تا این پیام را برساند که صنعت نساجی -قلپ قائم شهر- هنوز هم می تپد.

 بابایی در این مراسم اظهار داشت: نساجی، برند اقتصادی مازندران و با احیای دوباره آن می توان به آینده اقتصادی استان امیدوار بود.

وی گفت: امروز زنگ تولید به طور نمادین نواخته شد تا به کارگران بگوییم اگر سختی ومشقتی وجود دارد، تدبیر دولت تدبیر و امید، سیاست های نظام و رهبری و آرمان های انقلاب با وجود مشکلات و مشقات بسیاری که پیش روی شما وجود دارد هیچگاه ما را ناامید نخواهند کرد.

 معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار مازندران هم با بیان اینکه نساجی قلب تپنده تولید ،اقتصاد و توسعه استان است گفت: از دولت تدبیر و امید به واسطه ایجاد شرایط مساعد برای توسعه اقتصاد کشور در حوزه سیاست خارجی و کاهش نرخ تورم برای رفاه نسبی مردم تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه نظام برنامه ریزی در قبل از انقلاب از سال 1327 شروع شد که طی دو برنامه 7 ساله و 5 ساله دنبال شد و بعد از انقلاب پس از یک وقفه کوتاه توانستیم 5 برنامه در توسعه کشور داشته باشیم، اظهار داشت: در حال حاضر در مازندران تفاوت عمده ای در زیر ساخت ها شاهد هستیم.

معاون برنامه ریزی واشتغال استاندار مازندران تضریح کرد: در گذشته در بخش آموزشی تراکم دانش آموزان در کلاس های درس ابتدایی، راهنمایی ودبیرستان 70 نفر بود که در حال حاضر 20 نفر است.

احسانی با اشاره به مهار آب های سطحی وهمچنین سد هایی نظیر البرز و گلورد خاطر نشان کرد: در حوزه راه، قبل از انقلاب حدود 2000 کیلومتر راه داشتیم اما امروز بیش از 10 هزار کیلومتر راه ساخته شده است.

وی با اشاره به تاسیس نواحی صنعتی افزود: چالشی که از گذشته به دولت آقای روحانی منتقل شده است، بحث اشتغال است.

معاون برنامه ریزی واشتغال استاندار مازندران ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی استان مازندران که حول محور بخش کشاورزی بود، ایجاد شهرک های صنعتی رقم خورد اما هنوز راضی کننده نیست.

احسانی افزود: بیشتر جوانان جویای کار در استان در رشته هایی تحصیل کردند که بنگاه های اقتصادی ما گنجایش پذیرش این نوع فارغ التحصیلان را ندارد.

این مسئول با بیان اینکه بنگاه های اقتصادی باید به خود بازگردند، اذعان کرد: بنگاه های اقتصادی در حال حاضر بیشتر کارگر ساده را طلب می کنند و درصد کمی از فارغ تحصیلان را جذب می کنند که باید در برنامه ششم توسعه برنامه عوض و زمینه مناسب برای سرمایه گذاری مهیا شود.

احسانی افزود: در گذشته مازندران بین یک تا دو درصد در تولید ناخالص ملی سهم داشت.

معاون برنامه ریزی واشتغال استاندار مازندران با تاکید بر آنکه یکی از برنامه های ما رشد اقتصادی است، افزود: فارغ تحصیلان طی برنامه ششم و هفتم توسعه صرف نظر از رشته تحصیلی، دانشگاه و مقطع، ساختاربندی می شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته نگاه خاصی به بخش کشاورزی در مازندران وجود داشت، خبر مذاکره با بنگاه اقتصادی دیگر جهت تولید نساجی حول صادرات را داد واز علم بیگی -سرمایه گذار نساجی- خواست در این باره کمک حال مسئولان اجرایی باشد.