يکشنبه 19 بهمن 1393-18:50

احمد شاکری:

ادبیات داستانی وامدار نویسندگانی است که از جنگ بیرون آمده اند

رییس انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان: از هر 100 داستان که در کشور نوشته می شود، کمتر از یک دهم آن به درد تولید می خورد که ضعف آن ها عموما از قصه است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینا محسن پور: کارگاه آموزشی ادبیات داستانی "عصر قصه نور" با حضور احمد شاکری- رییس انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان- عصر یکشنبه در سالن شهید باغبانی حوزه هنری مازندران برگزار شد.

در این کارگاه تعدادی از نویسندگان استان به خوانش داستان های کوتاه با موضوع انقلاب و جنگ پرداختند و مدرس کارگاه نیز به نقد این آثار و آموزش نکات کلیدی در باب داستان نویسی پرداخت.

در حاشیه کارگاه، شاکری در گفت و گو با ما ادبیات داستانی را پس از انقلاب، دستخوش تغییرات زیادی دانست و اشاره کرد: همانگونه که هر اتفاق بزرگ و رویداد جدید در دنیا سبب پیدایش یک مکتب ادبی می شود، انقلاب اسلامی نیز چنین تاثیری در ادبیات داستانی ما داشت.

شاکری همچنین تصریح کرد: شاعران و نویسندگان انقلابی در زمان انقلاب بسیار کم بودند و پس از پیروزی انقلاب نیز، نویسندگانی انقلاب را بایکوت کردند و راجع به آن ننوشتند.

وی ادامه داد: در زمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی جوانانی که این تجربه عمیق را کسب کرده بودند، ناگزیر از روایت آن بودند و می خواستند راجع به این واقعه بزرگ حرف بزنند.

رییس انجمن ادبیات داستانی بسیج هنرمندان، با اشاره به اهمیت تجربه در داستان نویسی، ابراز داشت: ادبیات داستانی انقلاب وامدار نویسندگانی است که از خود جنگ بیرون آمده اند و تجربه را مایه آثارشان قرار داده اند.

شاکری با بیان اینکه مایه ی داستان نویسی، بیش از هر چیز، کسب تجربه است، افزود: آموزش و تجربه باید با یک تعادل نسبی و در کنار هم به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه اعتماد به تجربیات شخصی در ادبیات انقلاب کلید خورد، خاطر نشان کرد: از هر 100 داستان که در کشور نوشته می شود، کمتر از یک دهم آن به درد تولید می خورد که ضعف آن ها عموما از قصه است.

در پایان کارگاه، به هنرمندان بسیجی شرکت کننده، گواهینامه دوره آموزشی بسیج هنرمندان اعطا شد.