يکشنبه 26 بهمن 1393-8:27

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال مازندنومه:

مشکلات طرح پزشک خانواده را می دانیم

افتتاح چند پروزه بهداشت و درمان با حضور سیدحسن هاشمی/وزیر بهداشت: کشور به پزشک خانواده نیاز دارد و این طرح باید بازنگری شود .


مازندنومه؛ سرویس کلینیک، محمداسماعیل بخشی سورکی: پروژه توسعه فضای بیمارستانی و اورژانس مرکز قلب حضرت فاطمه زهرا (س) ساری شنبه شب با حضور وزیر بهداشت و درمان به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مراسم گفت: ساختمان اورژانس و بخش مراقبت‌های ویژه مرکز قلب مازندران در بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان مركز ریفرال قلب در مازندران محسوب می‌شود.

قاسم جان‌بابایی با اشاره به کمبود شدید تخت‌های مراقبت ویژه در سطح استان و ضرورت توسعه فضاي ساختماني اظهار داشت: این پروژه در سه طبقه احداث شده که در طبقه همکف با 15 تخت اورژانس، 10 تخت سی سی يو، طبقه اول با 25 تخت پست سی سی یو و در طبقه دوم با 10 تخت سی سی یو اطفال و 10 تخت سی سی یو بزرگ‌سال به بیماران قلب از سراسر استان خدمات ارائه می‌دهد.

وی گفت: 40 میلیارد ریال هزینه تجهیز و 50 میلیارد ریال برای هزینه عمرانی این مرکز اختصاص یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در آیین بهره‌برداری از ساختمان دانشکده دندان پرشکی ساری با حضور وزیر بهداشت، اظهار کرد: در راستای رسالت دانشگاه و مجوز اخذ شده از شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، عملیات اجرایی ساختمان دانشکده دندانپزشکی از سال 88 آغاز شد.

وی با بیان اینکه این پروژه در راستای ارائه خدمت درمانی بیشتر به مردم، همزمان با پذیرش دانشجویان با استفاده از فضای مشترک از سایر رشته‌ها آغاز شد، گفت: در این دانشکده 25 یونولیت دندان پزشکی تعریف شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هزینه تجهیز این مرکز را 20 میلیارد ریال و هزینه عملیات عمرانی را 78 میلیارد ریال اعلام کرد.

جان‌بابایی ادامه داد: با توجه به وجود رشته دندان پزشکی و ساخت و راه‌اندازی دانشکده دندان پزشکی، برای تقویت نظام موزش دانشجویان این رشته و ارائه خدمات موفق با هزینه بسیار اندک، تصمیم بر احداث مرکز تخصصی دندان پزشکی گرفتیم.

وی با اشاره به حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه در دو شیفت صبح و عصر در این کلینیک و استفاده از 75 یونیت، گفت: این مرکز 25 میلیارد ریال هزینه تجهیز و عملیات عمرانی داشته است.

همچنین با حضور وزیر بهداشت از اورژانس سوختگی بیمارستان زارع ساری بهره‌برداری شد.

جان‌بابایی در آیین بهره‌برداری از ساختمان دانشکده دندان پرشکی ساری با حضور وزیر بهداشت، اظهار داشت: ساختمان اورژانس سوختگی بیمارستان زارع به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه مرکز شامل چهار تخت بستری و دو تخت ایزوله است، گفت: خدمات پانسمان سرپایی، اقدامات درمانی و سوانح سوختگی در اورژانس بیمارستان سوختگی زارع ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: 10 میلیارد ریال برای تجهیز و هشت میلیارد ریال برای عملیات عمرانی این مرکز لحاظ شده است.

* ما هم به مشکلات موجود در نظام پزشک خانواده آگاهی داریم

سیدحسن هاشمی شنبه شب در مراسم افتتاح کلینیک دندان‌پزشکی مازندران در مرکز درمانی طوبی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران درباره مرخصی زایمان نیروهای پرستاری تازه جذب شده در بیمارستان‌های دولتی و وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور اظهار کرد: نیروهای که مقررات شامل حال آنها می‌شود از مرخصی زایمان استفاده می‌کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره اظهارنظر اسماعیل کهرم -مشاور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور- درباره وی گفت: کهرم کار خوبی کرد و انسان شریفی است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سئوال مازندنومه درباره مشکلات پیش روی مردم در طرح پزشک خانواده نیز افزود: ما هم به مشکلات موجود در نظام پزشک خانواده آگاهی داریم، این مشکلات را قبول داریم و به دنبال حل مشکلات و اصلاح موانع هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه سیستم ارجاع در شرایط فعلی به نوعی وجود ندارد، اظهار کرد: باید سیستم ارجاع به‌تدریج درست شود، وقتی خدمات سطح دو آماده نیست، طبیعی است که سیستم ارجاع به درستی انجام نمی‌شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه نباید سیستم ارجاع از بین برود، تصریح کرد: کشور به پزشک خانواده احتیاج دارد و این طرح باید بازنگری شود و همانطور که در ابتدا گفتم 10 تا 15 سال طول می‌کشد تا موانع و مشکلات طرح پزشک خانواده برطرف شود.

* استاندار ما بسيار فرد پيگيري است

وزير بهداشت امشب ساعت 22.53 دقيقه به بيمارستان فاطمه الزهرا(س) رسيد در حالي كه قرار بود ساعت 20.30 دقيقه مراسم آغاز شود و خبرنگاران تا زمان آمدن وزير منتظر بودند اما با هجوم جمعيت و ممانعت از حضور خبرنگاران همه رسانه اي ها در گوشه اي جمع شدند و اجازه دادند تا غيرمسئولان به دنبال وزير اين طرف و آن طرف بروند! اوضاع به گونه اي بود كه خود استاندار و دو نماينده نيز براي همراهي با وزير دچار مشكل بودند و ترجيح مي دادند كه عقب تر از بقيه راه روند تا مشكلي ايجاد نشود.

به هنگام خروج از مركز نيز دامادي -يكي از نمايندگان مردم ساري و مياندورود- با اشاره به ساختمان نيروي انتظامي كه در جنب بيمارستان وجود داشت خطاب به وزير گفت: حضور اين ساختمان و نواختن مارش جنگي و نظامي هيچ قرابتي با بيمارستان قلب ندارد و بايد هم جنابعالي و هم استاندار مازندران جلساتي را با هماهنگي برگزار و مشكل ساختمان نيروي انتظامي را حل كنند.

دامادي همچنين خطاب به وزير گفت: استاندار ما بسيار فرد پيگيري است وقتي تا اين وقت شب همچنان ايستاده و پا به كار است و وزير را با چارتر به مازندران مي آورد، نشان مي دهد كه فرد بسيار توانايي است.

در کلینیک طوبی نیز جمعی از ماموران انتظامی مانع حضور خبرنگاران شدند که با اعتراض ما، رسانه ها فرصت حضور یافتند.