دوشنبه 27 بهمن 1393-0:58

پیشنهاد معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی مازندران:

مهاجرت از شهر به روستا/الگوی سوییسی را به کار بگیریم

علی ماهفروزی: چهاردانگه ناب ترین مقصد گردشگری ایران است/بنا داریم در روستاهای مازندران،« خانه مسافر» را آماده اسکان گردشگران کنیم/باید اتفاقی بیفتد و مهاجرت معکوس به روستا صورت بگیرد /مهمترین چالش منطقه چهاردانگه کم توجهی مسئولان صاحب نفوذ منطقه است.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، سیدروح الله شجاعی: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی استان 43 ساله و اهل ساری است. علی ماهفروزی مدرس دانشگاه و پژوهشگر است. این پژوهشگر عرصه میراث فرهنگی تالیفاتی نیز داشته، از جمله "ساری نگین فیروزفام گردشگری ایران" که در این کتاب به طور جامع و کامل به فرهنگ و هنر و آثار تاریخی، مردم شناسی، طبیعت و گردشگری ساری و بخش های اطراف آن اشاره کرده است. با او به تماشای نمایشگاه دست ساخته های کلثوم اشرفیان در کیاسر رفتیم. ماهفروزی چهاردانگه را خیلی خوب می شناسد و از ظرفیت های بالای آن آگاه است. می گوید: این مسیر یکی از گذرگاه هایی  بود که از طریق چشمه علی به دامغان وسپس به جاده ابریشم وصل می شد و ساکنان منطقه از طریق تجارت زندگی پر رونقی داشتند. گفت و گوی ما را با او بخوانید، با این توضیح که جهت کوتاه تر شدن مطلب، پرسش ها را حذف کرده ایم.

*قفل توسعه چهاردانگه با کلید گردشگری باز خواهد شد

چهاردانگه ناب ترین مقصد گردشگری ایران است. وجود طولانی ترین جاده جنگلی ایران، دریاچه زیبای چورت، آب بندان الندان و گل سرسبد همه اینها چشمه آب معدنی سورت حکایت از ظرفیت بالای منطقه در پذیرش گردشگر دارد.

لاله های وحشی مناطق سنور و ترکام و گیاهان دارویی ارتفاعات شاهدژ جاجیم و چادرشب های زنان پشتکوه همه و همه از توانایی های منطقه در جذب تورسیت حکایت دارد. حتی آب و هوای کوهستانی در زمستان مقصد گردشگران زمستانی است. تابستان و هوای خنک کوهستان که جای خود دارد.

*مدل سوییسی برای مهاجرت معکوس به روستاییان به چهاردانگه

استراتژی مشخصی در زمینه گردشگری نداریم و در دولت های قبلی علی رغم شعارهای پر طمطراق، اقدام قابل توجهی در زمینه توسعه تورسیم صورت نگرفته است!

سالانه 20میلیون گردشگر به مازندران سفر می کنند، هنرکنیم بتوانیم برای حضورکوتاه مد تشان برنامه ریزی کنیم. این کار سختی است و همه مردم باید پای کار بیایند، هرکسی در محدوده جغرافیایی خود. باید اتفاقی بیفتد و مهاجرت معکوس به روستا صورت بگیرد. در سوئیس در 30 سال گذشته با ایجاد برخی زیرساخت ها در روستا مردم از شهرها به روستاهای شان برگشتند و این مدل باید در چهاردانگه نیز اجرا شود.

در حال حاضر بنا داریم در روستاهای مازندران با در اختیار گذاشتن تسهیلات « خانه مسافر» را آماده اسکان گردشگران کنیم تا رونق به روستاها بازگرددو سلامت روان پدران و مادرمان بیش از این به مخاطره نیفتد.

*تمرین گردشگر پذیری؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر

مهمترین راه برای احیای گرشگری برگزاری جشنواره با عناوین و مناسبت های گوناگون است. کاری که در سوادکوه مازندران به عنوان نخستین شهرستان مدت هاست آغاز شده و مردم منطقه تمرین گردشگر پذیری می کنند و رفتارشان را در این حوزه تا حدودی تغییر کرده است. البته در بخش دودانگه ساری هم اقدامات درخور توجهی صورت گرفته که مدیون جشنواره بنافت است که در چند دوره در حال برگزاری است. متاسفانه چهاردانگه علی رغم برخورداری از این ظرفیت عظیم، از آن بی بهره مانده است.

همه ما مسئولیم، مردم به ما و شما رسانه ها چشم دوختند که چه سرنوشتی را برای شان رقم خواهیم زد. باید در این زمینه مردم را آگاه ساخت و این مسئولیت شما را سنگین تر می کند.

*مشکل زباله کیاسر به زودی حل می شود

مشکل زباله منطقه به زودی با راه اندازه زباله سوز در ساری حل خواهد شد و این مساله نمی تواند گردشگری منطقه را تحت تاثیر جدی قرار دهد.

سبک جدیدی از گردشگری منظور نظر ماست که باید در مازندران خصوصا چهاردانگه آن را اجرا کنیم. راه اندازی تورهای غار نوردی صخره نوردی و جمع آوری دم نوش های گیاهی از جمله این کارهاست.

 مهمترین چالش منطقه چهاردانگه کم توجهی مسئولان صاحب نفوذ منطقه است. اینکه با وجود در اختیار داشتن مناسب بالای اجرایی یا قانونگذاری، متاسفانه به اندازه لازم دلسوز این بخش مستعد نیستند.این در حالی است که در طول تاریخ پر از فراز و نشیب  مازندران همواره کیاسری ها تاریخ ساز بودند.