دوشنبه 4 اسفند 1393-5:16

تاریخ محلی؛ ویترینی برای حضور همه اقشار در تاریخ

شمارش معکوس تا 7 اسفند 93، زمان برگزاری نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران/عضو انجمن تاریخ محلی ایران: تاریخ محلی در اطراف ما رو به فراموشی می‌رود.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران، انجمن تاریخ محلی را یکی از چند انجمن فعال تاریخ‌پژوهی در ایران برشمرد و گفت: انجمن‌های دیگری مانند تاریخ شفاهی و تاریخ‌پژوهان هم در کشور فعالیت می‌کنند، اما تعدد این انجمن‌ها به معنی موازی‌کاری در حوزه پژوهش‌های تاریخی نیست.

وی افزود: تاریخ محلی گرایشی نوین در دانش تاریخ محسوب می‌شود و انجمن تاریخ محلی ایران هم تا کنون 4 نشست را در خراسان و اصفهان برگزار کرد و پنجمین نشست هم به صورت بین المللی، 7 اسفندماه در ساری برگزار می شود.

  علی رستم‌نژاد افزود: یکی از اهداف انجمن تاریخ محلی ایران که در اساسنامه این انجمن هم گنجانده شده است، تأسیس شعبه‌های مختلف در سراسر کشور است تا در هر استان افراد فعال در حوزه تاریخ و فرهنگ فعالیت خود را در زمینه تاریخ محلی گسترش دهند.

 وی با بیان این‌که نگاه به تاریخ محلی اهمیت بخشیدن به تاریخ نزدیک مردم است، اظهار کرد: تاریخ محلی تاریخی است که در اطراف ما رو به فراموشی می‌رود. فعالیت‌های مربوط به تاریخ محلی هم استفاده از تجربه تاریخی اطرافیان و اقشار مختلف مردم است. تاریخ محلی را می‌توانیم در تمام نقاط هر منطقه جست‌وجو کنیم.

  دانشجوی دکترای تاریخ محلی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: ما در حوزه فرهنگ و تاریخ، دینی به نسل‌های آینده داریم که با اهمیت بخشیدن به تاریخ محلی ثبت رویدادها و خاطرات و جزییات جامعه در بخش‌های مختلف می‌توانیم آن را ادا کنیم. نکته مهم دیگر در تاریخ محلی مبحث آینده‌پژوهی است که مورد توجه تاریخ محلی قرار دارد.

این پژوهشگر تاریخ محلی گفت: در تاریخ محلی برای رسیدن به واقعیت‌های تاریخ روش‌های متفاوتی را در پیش می‌گیریم که یکی از آن‌ها تاریخ شفاهی است. در این حوزه لزوماً به آن بخشی از تاریخ پرداخته می‌شود که تاریخ‌سازان آن حضور دارند. به عبارتی تاریخ‌نگاری محلی در این جایگاه تاریخ فرودستان را مد نظر دارد و فرودستان و اقشار مختلف جامعه فرصتی پیدا می‌کنند تا در تاریخ حضور پیدا کنند. به این شکل تاریخ به ویترینی برای همه طبقات تبدیل می‌شود. با این تفاوت که خودشان تاریخ را ثبت می‌کنند. اگر در دوره‌ای تاریخ جامعه کارگری به زبانی فلسفی توسط مارکس ثبت شد، در این نگرش تاریخ این قشر با زبان خودشان به ثبت خواهد رسید.

عضو شورای سیاستگذاری نخستین همایش بین‌المللی تاریخ محلی مازندران با اشاره به تأثیر این گونه فعالیت‌ها در افزایش همگرایی، اظهار کرد: برای گسترش این دست فعالیت‌ها به مشارکت همگان نیاز داریم. این قبیل فعالیت‌ها باعث توجه بیشتر اقشار مختلف به مشارکت در مسائل فرهنگی می‌شود و به قوام دموکراسی کمک خواهد کرد. اعتقاد ما این است که وظیفه تاریخ‌نگاران مانند پزشکان است. تاریخ‌نگاران پزشکانی هستند که به حفظ بهداشت تاریخی جامعه کمک می‌کنند.

*مطالب مرتبط

تاريخ محلي تاريخی جزء‌نگر است

برای هیچ کجا به اندازه مازندران تاریخ ننوشته اند

مقاله های برتر همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران معرفی شد

همایش‌ تاریخ محلی بازنمايي هویت‌ فرهنگی ماست

بیشتر مقاله ها را غیرمازندرانی ها نوشتند

پیش همایش سوم در بابل/رونمایی از تمبر یادبود

بیشترین اقدام سندپژوهی مجلس درباره مازندران است

پیش همایش تاریخ محلی در بابل

در تاریخ محلی از همسایگان خود عقب‌تر هستیم

همایش تاریخ محلی قدم خوبی برای مازندران است

نخستین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران برگزار می شود

بررسی تاریخ محلی مازندران در یک نشست بین المللی

اصغری آقمشهدی: آماده همکاری هستیم

مازندران میزبان پنجمین نشست تاریخ محلی