يکشنبه 10 اسفند 1393-21:32

رییس بنیاد شهید و ایثارگران مازندران در جلسه شورای شهر ساری مطرح کرد:

بیش از 60 درصد از شرکت کنندگان در یادواره ها تکراری هستند

در جلسه شورای شهر ساری مطرح شد: یادواره ها باید ساماندهی شوند /ما مدعی برگزاری یادواره شهدا هستیم که ترویجی هم هست و دولت در آن تصمیم گیری می کند /منتظر نباشید که ما بگوییم تابلو بزنید .


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مینامحسن پور: جلسه شورای شهر ساری با حضور مدیرکل و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران و شهرستان ساری، عصر یکشنبه، در سالن اجتماعات شورای شهر ساری برگزار شد.

علیجان شمشیربند -رییس شورای شهر ساری- گفت: نشر فرهنگ ایثار و شهادت در سطح شهر با همکاری شهرداری ساری بوده است و یادواره شهدا در ردیف بودجه شهرداری ساری مشخص شده است.

*شورای شهر ساری در حوزه فرهنگ و هنر کم کاری نکرده است

سپس مسعود پیری -مسوول کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساری- از نشست مجمع مشورتی روسای کمیسیون های فرهنگی-اجتماعی در شهر اصفهان، گزارشی ارائه داد.

وی با بیان اینکه واژه فرهنگ بسیار واژه غم انگیز و غیبی است ابراز داشت: هر کس با نظر خودش از این واژه برداشت می کند و کاش به جای پرداختن به کلیاتی که دردی از فرهنگ دوا نمی کند به مباحثی پرداخته شود که بتوان فکری برای توسعه فرهنگ کرد.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شورای شهر ساری در حوزه فرهنگ و هنر کم کاری نکرده و همتراز با مشهد و تبریز و سایر کلان شهرها عمل کرده ایم، تصریح کرد: این در حالی است که این شهرها بودجه بالای هزار میلیاردی دارند.

مسوول کمسیون فرهنگی شورای شهر ساری ادامه داد: نمونه کار بزرگ فرهنگی در ساری، شکل گیری سراهای تداوم در شهر و همچنین کمک به تغییر رفتار و بالابردن سطح مطالبات آگاهانه شهروندان و مشارکت آگاهانه آن ها است که در زمان ارائه به این مجمع مورد توجه چند شهر دیگر واقع شد ونمونه ای از پیوست بودجه فرهنگی خود را به عنوان نقشه راه برای سال آینده به آن ها دادیم.

وی با بیان اینکه سیاست گذاری های درست شورا و کمیسیون فرهنگی به جا بوده است، افزود: بودجه 250 میلیاردی حوزه قرآن در سال 94 با استقبال زیاد مجمع روبرو شد.

پیری تاکید کرد: با وجود ظرفیت بالای استان در زمینه فرهنگ و هنر، اگر دستگاه ها به لحاظ مالی نمی توانند به این جوانان کمک کنند، حداقل همراه آنان باشند.

*سال گذشته گفتم و عمل نشد

مهدی احمدی سخنانش را با انتقاد از حضور نیافتن دستگاه های متولی قرآن مانند اداره اوقاف و تبلیغات اسلامی در اولین همایش پیشکسوتان و خادمان قرآن آغاز کرد.

نایب رییس شورای شهر از پیشنهاد طرح مبلمان شهری برای اولین بار خبر داد که در دست اقدام است و همچنین افزود: با توجه به نزدیکی سال نو دو مکان؛ میدان امام تا سه راه جویبار و سه راه کشاورز تا سه راه ملامجدالدین را جهت نوسازی پیشنهاد می دهم، البته سال گذشته گفتم و عمل نشد.

*مازندران، پیشگام ترین استان در برگزاری یادواره شهدا

عباسعلی رضایی- رییس بنیاد شهید مازندران- مازندران را دارای 10400 شهید دانست و گفت: 80 تن از آنان به صورت مستقیم در جریان انقلاب و بقیه شهدا در اثر جنگ و ترور به شهادت رسیده اند.

وی هم چنین تعداد جانبازان استان را 32750 و آزادگان را 2384 نفر اعلام کرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، آمار شهر ساری را بدون احتساب شهرستان میاندورود، 1100 شهید، 4495 جانباز و 361 آزاده برشمرد.

این مسوول مازندران را با برگزاری 1760 یادواره در سال گذشته، پیشگام ترین استان در برگزاری یادواره شهدا دانست و استدلال کرد: یادواره در مازندران شکل مردمی گرفته است.

رضایی تعداد شهیدان نوجوان مازندران را 60 نفر اعلام کرد و افزود: 95 درصد آن ها شناسنامه خود را دستکاری کردند و به جبهه رفتند.

وی از برگزاری مراسم روز بزرگداشت شهدا در 22 اسفند ماه سال جاری خبر داد و گفت: باید این مراسم پررنگ تر باشد زیرا تعداد زیاد یادواره ها این روز را کم رنگ کرده است.

این مسوول ادامه داد: در این روز 100 مهمان ویژه تجلیل خواهند شد و این افراد شامل کسانی هستند که در 22 اسفند به دنیا آمده اند، شهید شده اند و یا خانواده سه شهیدند.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، توقع این نهاد را از شورای شهر و شهرداری ساری اینگونه عنوان کرد: روزهای 20 تا 22 اسفند فضای شهر کاملا در مورد مسایل تبلیغاتی همسو با روز گرامیداشت شهدا باشد.

وی همچنین گفت: منتظر نباشید که ما بگوییم تابلو بزنید زیرا شهید متعلق به همه مردم است و ما به کمک شما نیازمندیم تا فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه نهادینه کنیم.

رضایی در پایان با اشاره به احترام مردم به خانواده شهدا، تصریح کرد: تشییع جنازه مادر شهیدان کشوری بی نظیرترین تشییع جنازه بود.

* به علت تاریکی در یک کوچه سه سرقت منزل صورت گرفته است

سپس کوروش یوسفی – عضو شورای شهر ساری- با اشاره به حضور چهره های نسل اول و دوم در این یادواره ها، گفت: نسل چهارم با این فرهنگ، بیگانه است.

یوسفی فاصله میان نسل چهارم و فرهنگ ایثار و شهادت را محسوس دانست و ابراز داشت: برای مدارس هیچ برنامه ای وجود ندارد و این خلا، بسیار جدی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش از تاریکی بسیاری از معابر و کوچه های شهر گله کرد و گفت: به علت تاریکی در یک کوچه سه سرقت منزل صورت گرفته است که اداره برق باید رسیدگی کند.

وی در پایان همچنین با اشاره به پل عابر پیاده عبور سمسکنده بیان داشت: هر کس جرات کرد در شب و با وجود تاریکی، از آن گذر کند، باید مدال شجاعت شهر را به او بدهند.

* پولی برای کمک به یادواره ها نداریم

مسعود پیری در پاسخ به سخنان مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: ما مدعی برگزاری یادواره شهدا هستیم که ترویجی هم هست و دولت در آن تصمیم گیری می کند و مداخله دارد و درواقع خیلی هم مردمی نیست.

وی ادامه داد: ما در حوزه ترویج به لحاظ کیفی توانستیم موفق باشیم اما حجم مراجعه خانواده شهدا برای مشکلات ریزو درشت به قدری زیاد است که انتقال فرهنگ شهادت توقع زیادی است.

پیری گلایه کمسیون فرهنگی را این گونه عنوان کرد: پولی برای کمک به یادواره ها نداریم و برنامه ای هم نداریم، ولی توقع دستگاه های متولی فرهنگ شهادت این است، ما پول بدهیم، آن ها برنامه اجرا کنند.

*امین مردم هستیم

در ادامه جمال باقری- عضو شورای شهر ساری- با اشاره به بگومگوهای درون جلسه و پاسخ های اعضا به یکدیگر و به مدیر کل بنیاد شهید گفت: این رفتار و این جلسه در شان فرهنگ ایثار و شهادت نیست.

وی ادامه داد: از ابتدای جلسه، صحبت از فرهنگ ایثار و شهادت است و همین آرامشی که ما اکنون داریم مدیون شهیدان هستیم و اگر از این فرهنگ سخن می گوییم باید همین جا به آن عمل کنیم.

باقری با بیان اینکه ما امین مردم هستیم و مردم به ما اطمینان کرده اند و به ما رای داده اند، افزود: اگر کارهایی که به ما سپرده شده را به خوبی انجام دهیم و به پیشرفت جامعه و نظام اسامی و آموزه های دینی و حفظ حریم مملکت کمک کنیم، حتما فرهنگ شهادت و ایثار را ترویج کرده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نزدیکی نوروز و ورود مسافران به ساری، خطاب به رسانه ها گفت: در حفظ محیط زیست و نریختن زباله پر رنگ تر عمل شود.

*در ورودی های استان تابلوهای تبلیغاتی نریختن زباله نصب شود

سپس فرامرز نقیبی –دیگر عضو شورا- با بیان اینکه مدارس پس از انقلاب دارای معاونان و مربیان پرورشی هستند و آموزش و پرورش نیروی زیادی برای این کار دارد، ابراز داشت: مدارس به خوبی در اشاعه و آموزش فرهنگ شهادت و ایثارگری فعالیت می کنند.

وی همچنین گفت: برای روزهای سال نو پیشنهاد می کنم که در ورودی های استان تابلوهای تبلیغاتی نریختن زباله و حفظ محیط زیست نصب شود.

*در حوزه های غیر تخصصی صحبت نمی کنم

علی اکبرزلیکانی- مسوول کمسیون فنی عمرانی شورای شهر ساری- با بیان اینکه در حوزه های غیر تخصصی صحبت نمی کنم، ابراز داشت: شهادت به همه مربوط می شود و در میان شهدا، فرماندهان مهندس هم داشته ایم.

وی فرهنگ شهادت را امروز، بیش از زمان جنگ و انقلاب در میان خانواده ها ساری و جاری دانست و استدلال کرد: امنیت امروز کشور گواه این ادعا است.

*یادواره ها باید ساماندهی شوند

در انتهای نشست عباسعلی رضایی در پاسخ به چند موضوع مطرح شده گفت: در استان 11700 دانشجوی ایثارگر وجود دارد.

وی ادامه داد: یادواره ها باید ساماندهی شوند و منکر این نیستیم.

وی همچنین گفت: بیش از 60 درصد از شرکت کنندگان در یادواره ها تکراری هستند.

گفتنی است تنها حدود 10 خبرنگار در جلسه حضور داشت این در حالی است که 49 خبرنگار برای نشست خبری رییس شورا در روز شنبه در جلسه حضور داشتند.