دوشنبه 11 اسفند 1393-1:9

نقدِ «رو در روی ماه» در کارگاه هم نگر

در کارگاه نقد هم نگر مطرح شد: وقتی هنوز اسطوره داستان‌نویسی ما صادق هدایت است، چطور می‌توانیم ساختارشکنی کنیم/ کم‌تر نویسنده ای در کشور به سبک پست‌مدرن پرداخته است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: در کارگاه نقد هم‌نگر نمایشنامه‌ای با عنوان «رو در روی ماه» اثر حمزه شربتی نقد شد.

منیژه معصومی -کارگردان تئاتر- در این نشست با بیان این که نمایش در ایران سابقه کهن دارد، اظهار کرد: نمایش هنری زنده و رو در رو با مخاطب است و نویسنده باید تلاش کند نکاتی را در متن نمایشنامه لحاظ کند که ذهن مخاطب را به چالش بکشد.

وی با بیان اینکه هنر نمایش مانند دیگر هنرهای رایج، تابع سبک‌های دوره خود است، گفت: در ادبیات نمایشی برخلاف داستان، راوی دیده نمی‌شود.

حسین اعتمادزاده -مسئول کارگاه نقد هم‌نگر- هم در سخنانی اظهار داشت: نمایشنامه، دو نویسنده دارد. یکی نویسنده اصلی نمایشنامه است و دیگری، کارگردانی است که نمایشنامه را روی صحنه می‌برد.

وی با بیان اینکه کارگردان در نمایشنامه دخیل است، تصریح کرد: کارگردان گاهی می‌تواند نقاط قوت و ضعف را در نمایشنامه ایجاد کند.

اعتمادزاده با اشاره به اینکه در این نمایشنامه از اسامی حماسی مانند خسرو، شیرین و فرهاد استفاده شده است، ادامه داد: جای بررسی است که این حماسه در درون نمایشنامه استفاده شده و یا اینکه فقط در سطح است.

همچنین ایرج عرب -از اعضای کارگاه نقد هم‌نگر- در این نشست گفت: از موارد مهم در نمایشنامه‌های پست‌مدرن، ساختارشکنی است.

وی افزود: در این نمایشنامه، کم‌تر نقطه اوج و معناگشایی مشاهده می‌شود که نقطه مثبت است.

رضا کولایی -از دیگر اعضای کارگاه نقد هم‌نگر- با اشاره به زبان نمایشنامه «رو در روی ماه» گفت: در زبان نمایشنامه، نوسان وجود دارد. این زبان گاهی به سمت محاوره است و گاهی به سمت سخن گفتن رسمی.

در پایان این نشست حمزه شربتی اظهار کرد: مشکلی که با این نوشتار وجود دارد این است که اگر از جمع خودمان هم درباره نویسندگان پست‌مدرن ایرانی سوال شود، شاید کسی نتواند از این نویسندگان نام ببرد.

وی با اشاره به اینکه کم‌تر نویسنده ای در کشور به سبک پست‌مدرن پرداخته‌، افزود: به همین دلیل این نوع نوشته‌ها، کم‌تر دیده و نقد شده‌اند و باز به همین دلیل، کم‌تر پذیرفته می‌شوند.

شربتی یادآورشد: وقتی هنوز اسطوره داستان‌نویسی ما صادق هدایت است، چطور می‌توانیم ساختارشکنی کنیم?

گفتنی است حمزه شربتی متولد سال 65 و دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است.

او دبیر ادبیات فارسی و مربی کانون پرورش فکری کودکان، سردبیر هفته نامه بهار بهشهر برگزیده جشنواره داستان البرز 1390 و برگزیده جشنواره فیلم کوتاه کانون پرورش فکری گلستان است.

شربتی که از اعضای کارگاه نقد هم‌نگر است، آثاری چون مجموعه داستان کوتاه انتحار مومیایی ها چاپ 86، مجموعه داستان کوتاه در کوچه های پاریس، چاپ 92، مجموعه داستان کوتاه چند گیلاس قرمز چاپ93، رمان گذر از آتش چاپ 92 انتشارات، نمایشنامه بازگشت به جلجتا چاپ93، نمایشنامه کودک قصر شیرین چاپ 91، نمایشنامه رو رد روی ماه چاپ 93، مجموعه ترانه: بوی شب می‌ده تنم...چاپ 92، مجموعه ترانه : چراغ‌های پیر چاپ 93 را در کارنامه خود دارد.

شربتی رمانی با عنوان: زندانی بند33، رمان های 7001  و روی فرش قرمز و مجموعه ترانه ماه قرمز، ترجمه مجموعه داستان کوتاه گوش ماهی، ترجمه مجموعه شعر پروانه‌ای از بهشت، ترجمه نمایشنامه جعبه، ترجمه هفت کتاب داستان برای کودکان و ... را زیر چاپ دارد.

کارگاه نقد هم‌نگر 22 فروردین سال 94 رمان کرگدن را نقد می‌کند.