چهارشنبه 13 مهر 1384-0:0

جاده هاي خراب محاله يادم بره!

مرضيه قوپرانلو


 سال هاست جاده هاي ايران شاهد عبور خودروهاي سبك و سنگين است جاده هايي كه در طول ساليان هنوز بازسازي نشده است.
رانندگان هر روز از اين جاده ها تردد مي  كنند. آسفالت هاي كج و معوج ـ چاله هاي كف جاده ـ جاده هاي باريك و خطرناك ـ نبودن شبرنگ هاي مناسب ـ تابلوها و وجود علائمي كه به درستي ديده نمي شود، از مشكلات جاده هاي ايران است. فرسودگي ساليان دراز جاده ها را در خود احاطه كرده و رانندگان كه رهگذر هميشگي جاده هايند بيشترين شاكيان اين جاده ها محسوب مي شوند.
حسيني خسته ساعت ها رانندگي است و شيشه  ماشينش در جاده شكسته با ناراحتي مي گويد: سنگي از وسط جاده به شيشه ماشينم خورد و شيشه را شكست. او كه دوازده سال است درجاده ساري به تهران رانندگي مي كند در ادامه مي گويد: جاده هاي ايران اصلاً وضعيت درستي ندارد و بسيار خراب است و اصلاً توجهي به وضعيت جاده ها نمي شود.
راننده ديگري كه از وضعيت جاده ها راضي نيست و ۲۹ سال است كه راننده جاده ها است مي گويد: ايران جاده استاندارد ندارد.
عليداديان در ادامه مي گويد: من اتوبوسم را صفر گرفتم اما در جاده داغون شده است و اگر بخواهم بفروشم بايد زيرقيمت بازار بفروشم. او در ادامه مي افزايد: جاده ها خيلي شلوغ است، ما اصلاً نمي توانيم رانندگي كنيم و اگر بخواهيم سبقت بگيريم يا تندبرويم جريمه مي شويم و دفترچه بايگاني مي شود. من نمي توانم پشت يك خاور ساعت ها در جاده بمانم، هم ماشينم جوش مي آورد و هم مسافرها سروصدا مي كنند چون جاده ها خيلي باريك است.
راننده خط گرگان ـ كرج مي گويد: «امنيت جاده ها از نظر دست انداز صفر است. جاده ها دو بانده است، جاده هاي چهاربانده هم داريم اما اغلب اوقات بسته است.
او در ادامه مي گويد: «آنقدر كف جاده ها خراب است كه يا بايد برويم داخل چاله، يا ناگهان ماشين به لبه آسفالت مي خورد و پايين مي رود. او اضافه مي كند: هيچ راهي نداريم،  جاده ها باريك و خطرسازند»
در هر اتوبوس دست كم ۴۰ مسافر است و با اين جاده هايي كه داريم جان مسافران هر لحظه در معرض خطر است.
بهروز توانا كه راننده خط تهران ـ  ساري است مي گويد: جاده ها از هر لحاظ مشكلي دارد. خط كشي هاي كف جاده اصلاً رنگ ندارد بخصوص در گردونه ها يا شبرنگ ها جايي نصب شده است كه اصلاً به آنها نياز نسبت.
او در ادامه مي گويد: «من دوازده سال است كه در اين جاده رانندگي مي كنم اما هفته گذشته آن قدر جاده مه آلود بود كه حتي يك متر جلوتر را هم نمي ديدم.
خان بابايي كه راننده سواري كرايه است مي گويد: سر پيچ ها و دست اندازها خيلي مشكل داريم، علائم درست نيست، خيلي از جاها كه نياز به آينه هست يا آينه ها كنده شده يا رنگ و رو رفته است.
او ادامه مي دهد: به خاطر وجود مقررات جديد راننده ها احتياط بيشتري در جاده ها مي كنند اما از نظر ايمني در جاده ها هيچ امنيت جاني نداريم. راننده ديگري كه چهارده سال است در جاده ها رانندگي مي كند مي گويد: جديداً شبرنگ هايي وسط جاده نصب شده است كه لاستيك را نابود مي كند، اين شب رنگ ها تشكيلات فني ماشين را بهم مي ريزد، مسافران هم ناراضي اند. او مي افزايد: در مسير هراز بيشتر جاده ها كنده كاري است.
بيشترين تصادفات جاده اي بخاطر وضعيت جاده ها است
مرادپور كه راننده خط مازندران است نظر ديگري دارد: اگر اتوبوس ها و كاميون ها از يك جاده ديگر تردد كنند؛ حجم ترافيك جاده ها خيلي كم تر مي شود و راننده ها هم راحت تر رانندگي مي كنند.
راننده خط بابل به تهران مي گويد: اين كه بگوييم به وضعيت جاده ها اصلاً رسيدگي نمي شود، دور از انصاف است، اما آسفالت در هواي گرم تابستان مي ريزند كه وقتي يك تريلي رد مي شود دوباره آسفالت خراب مي شود. رسيدگي به وضعيت جاده ها بايد اصولي تر و با برنامه ريزي بهتر باشد.
حسن پور راننده ديگري است كه مي گويد: تونل ها سراميك مي شود در حالي كه كف جاده ها خراب است و نياز به تعمير دارد.
او در ادامه مي گويد: نه من و نه هيچ كدام از راننده ها از اين جاده ها راضي نيستيم جاده هايي كه هر روز احتمال ريزش سنگ دارند يا چاله هاي كف آن باعث سقوط مي شود چه كار بايد بكنيم؟
راننده ديگري كه ۲۵ سال است رانندگي مي كند مي گويد: چند سال از زمان وقوع سيل شمال مي گذرد اما هنوز جاده شمال تعمير اساسي نشده است هرچند وقت يكبار جاده بسته مي شود و باعث مشكلات زيادي براي رانندگان مي شود و ما مجبوريم مسير را كامل دور بزنيم تا به مقصد برسيم.
او در ادامه مي گويد: جاده ها مقطعي درست مي شوند و دوباره پس از چند ماه خراب مي شوند.
تبريزي ـ مدير يكي از شركت هاي مسافربري
پايانه شرق درباره جاده ها مي گويد: بيشتر جاده هاي ايران استاندارد نيستند. با وضعيت شلوغي و ترافيك جاده ها و دست اندازهايي كه در جاده ها وجود دارد راننده بايد زجر بكشد و گاهي ناچار به انحراف به چپ يا راست مي شود كه خيلي از اوقات منجر به تصادفات مي شود.
او در ادامه مي گويد: راننده هاي تازه كاري هم هستند كه وضعيت جاده ها را نمي شناسند و در خيلي از گردنه ها تصادف مي كنند.(hamshahri)