شنبه 16 مهر 1384-0:0

نماينده تنکابن:متاسفم!

عضو كميسيون كشاورزي مجلس گفت: بايد قانون سختي براي مقابله با افراد سودجو كه به تخريب جنگل‌ها مي‌پردازند‏، در نظر گرفت.


جعفرقلي راهب با بيان اين‌كه سطح جنگل‌هاي كشور سال 41 حدود 18 ميليون هكتار بوده و اكنون به كمتر از 12 ميليون هكتار رسيده است، گفت: از اين مقدار يك ميليون و 800 هزار هكتار آن را جنگل‌هاي شمال كشور شامل مي‌شود. جنگل‌هايي در جنوب كشور وجود اشت كه بر اساس شرايط جوي و طبيعي و عوامل غيرطبيعي و خسارت‌هاي انساني تبديل به كوير شده است.

وي افزود: در اين ميان بخشي از جنگل‌هاي شمال نيز به صورت غيرمجاز يا توسط سيل و بلاياي طبيعي مثل طغيان رودخانه‌ها از بين رفته است. بخشي ديگر از جنگل‌ها به دليل قاچاق چوب توسط قاچاقچيان تخريب مي‌شوند. البته بخشي نيز به وسيله‌ي سازمان جنگل‌ها و مراتع تحت عنوان تعاوني جنگل‌نشينان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، يعني جاهايي كه تشخيص دهند كه بايد درختان براي مصارف صنعتي يا ساير مسايل قطع شود، اين كار انجام مي‌شود و بلافاصله نهال‌هايي جايگزين آنها مي‌كنند و اين‌گونه نيست كه اين سازمان دست به تخريب جنگل و قطع درختان بزند.

نماينده‌ي تنكابن و رامسر با اظهار تاسف از برداشت غيرمجاز از جنگل‌ها توسط افراد سودجو خاطرنشان كرد: بخش ديگر از جنگل‌ها و زمين‌ها توسط كميسيون‌هاي 31 و 32 كه قانوني است به طرح‌هاي كشاورزي و غيركشاورزي و يا مصارف صنعتي يا نواحي صنعتي و يا كارهاي عام‌المنفعه مثل ساخت خانه‌ي بهداشت، مدرسه و واگذار مي‌شود.

راهب در ادامه تصريح كرد: براي كاهش مشكلات ايجاد شده در بحث تغيير كاربردي زمين‌ها و جنگل‌ها و تخريب غيرمجاز جنگل‌ها از سال 79 تا 82 بحث برداشت كمتر از جنگل‌ها در استان گيلان را عنوان كرديم و وزير كشاورزي وقت نيز اين مساله را قبول كرد و تا سال 82 حدود 40 درصد برداشت مجاز و حتي واگذاري براي طرح‌هاي عمراني و عام‌المنفعه نسبت به گذشته كمتر شد، اما در اين راستا حدود 40 درصد بر واردات چوب اضافه شود.

به گفته وي، مسوولان بايد واگذاري را با احتياط انجام دهند و طرح‌ها نيز بايد بسيار مهم، اصولي و اساسي باشد و با نظر كميسيون‌هاي 31 و 32 كه اعضاي آن رييس سازمان جهادكشاورزي كل، رييس منابع طبيعي استان‌ها و نماينده‌ي استاندار است، انجام گيرد. البته مي‌توان مقداري از جنگل‌هاي كم‌بازده را واگذار كرد. مهم اين است كه براي رفع نياز داخلي كشور و كساني كه شغل آنها نجاري است به آنها مجوز داده شود كه چوب مورد نياز را از خارج وارد كنند و معمولا اين مجوز داده مي‌شود.

عضو كميسيون كشاورزي مجلس با تاكيد بر جلوگيري از برداشت غيرمجاز و احتياط در بحث برداشت مجاز گفت: در اين ميان ضروري است كه جلو افراد سودجو به هر نحوي گرفته شود. افراد عادي نيز معمولا از چوب‌هاي افتاده، آفت‌زده و شكسته براي مصارف خانگي و هيزم استفاده مي‌كنند كه زياد اين مساله به چشم نمي‌آيد. اما افراد سودجو معمولا چوب درختان خوب و صنعتي را براي منافع شخصي قطع مي‌كنند كه بايد در درجه اول با آنها برخورد شود.

راهب اظهار داشت: همه‌ي مردم بايد احساس كنند كه جنگل فوايد مختلفي براي كشور دارد و از تخريب آن بايد جلوگيري شود، اما براي افراد سودجو بايد قانون سختي در نظر گرفت.

وي در پايان به حفاظت جنگل‌ها از سوي يكي از نيروهاي نظامي در مازندران اشاره كرد و افزود: اگر كار نگهداري و حفاظت جنگل‌ها به افراد خاصي كه كنترل و نظارت دقيق‌تري دارند، واگذار شود، مشكلات در اين راستا كمتر خواهد شد.(isna)