سه شنبه 26 مهر 1384-0:0

...زباله هم چنان باقيست!

شهرداري ساري در پي بحران زباله،اينک بابحران مالي روبه رو شده است.


بحران جمع‌آوري زباله مركزمازندران كه باممانعت روستاييان سمسكنده ساري از دفن آن دراطراف اين روستا آغازشده‌بود و متعاقب آن يافتن راه حل موقت براي رفع مشكل و انتقال زباله با هزينه سنگين به خارج از استان، شهرداري ساري را با بحران مالي مواجه ساخته است.

هرچند دراين راستا نبايد از تلاش مسوولان شهرداري و شجاعت و جسارت آنها براي حل موقتي بحران زباله كه با سلامت مردم ارتباط مستقيمي دارد به سادگي گذشت، يافتن يك راه‌حل قطعي و رفع جدي اين معضل موضوعي است كه بايد تا رسيدن به نتيجه قطعي در دستور كار دست اندركاران و مسوولان مسائل شهري باشد.

مساله زباله و دفع آن در مازندران قصه بلند بالايي است كه از مدت ها پيش آغاز شده، ماجرايي كه نمونه‌اي از آن چند سال پيش درمنطقه درازكلا بابل رخ داد وموجب درگيري افراد و حتي مجروح شدن تعدادي ازمردم منطقه و نيروهاي انتظامي شد.

در آن قضيه مردم منطقه اجازه نمي‌دادند خودروهاي حامل زباله براي تخليه و دفن زباله به منطقه وارد شوند و با سنگ و چوب و ايجاد راه بندان مانع از اين كار شدند به گونه‌اي كه نيروهاي امنيتي و انتظامي مجبور به دخالت شدند.

اين بار در ساري و سمسكنده نيز احتمال بروز مساله مشابه درازكلا بابل وجود دارد كه بايد پيش از وقوع در مورد آن چاره انديشي جدي شود.

البته اين دو مساله با هم اندكي تفاوت هم دارند زيرا در قضيه بابل زباله‌ها حدود يك ماه از شهر خارج نشده بود اما درساري تنها چندروز زباله- ها جمع آوري نشده باقي ماند.

تفاوت ديگر اين دو بحران بحث مديريت آن است كه مديريت زباله‌ساري تاكنون جز هزينه سنگين مالي خوشبختانه به مشكل ديگري ايجاد نكرده است.

به هر روي مسوولان وزارت كشور بايد به صورت ضرب‌الاجل قصه تامين بودجه لازم براي احداث كارخانه زباله سوز و يا كمپوست را به پايان برسانند تا داستان درازكلا بابل در ساري تكرار نشود.

نكته قابل توجه در بحران زباله ساري انتقال زباله به‌خارج از استان است كه بادرنظرگرفتن حساسيت‌هاي استاني مي‌تواند به مساله‌اي جديد تبديل شود.

به‌هرحال با هزينه سنگيني كه انتقال زباله ساري براي شهرداري ببار آورده و ناتواني مالي شهرداري شايد همين روزها بارديگر شاهد انباشت زباله در كوچه و خيابان ها ،كنار بزرگ راه ها و ميادين شهر باشيم.

به رغم رفع موقتي مشكل جمع‌آوري زباله شهر ساري ، بحران به روستاهاي اين شهرستان نيز كشيده شده و زباله‌هاي اين مناطق كه همراه با زباله شهري جمع- آوري مي‌شد ،حالا دركنار وحاشيه جاده‌هاي روستايي جمع شده است.

به هر صورت اين معضل اساسي و مهم پيش روي مسوولان قرارگرفته و بايد با اتخاذ راهكار مناسب كه به نظر كارشناسان فقط با استقرار مجتمع زباله سوز و كارخانه كمپوست حل مي‌شود ، براين بحران فائق آمد.

اين مشكل تنها به شهرستان ساري مرتبط نمي‌شود، شايد فردا قائم شهر، چالوس تنكابن، رامسر نيز با اين مشكل مواجه شوند ، اگر امروز به فكر راه حل اساسي نباشيم ، فردا ديراست ،نبايد اجازه داده شود كه يك موضوع ساده كه بخشي ازوظايف تعيين شده مسوولان شهري است به‌يك معضل اجتماعي تبديل شود.

گفتني است شهردار ساري پيشتر هزينه روزانه حمل زباله اين شهر را به خارج از استان ‪ ۲۰۰‬ميليون ريال اعلام كرده بود.

به گفته "محمد قنبرپور"، پيش از بحران جمع‌آوري نشدن زباله هزينه سالانه جمع‌آوري و حمل زباله شهر ساري ‪ ۱۰‬ميليارد ريال بود ولي اكنون روزانه ‪۲۰۰‬ ميليون ريال به اين رقم اضافه شده است.

وي خاطرنشان ساخت: درحال حاضر ‪ ۲۰‬درصد بودجه عمراني شهر را براي حمل و دفن زباله اختصاص داده‌ايم و اين راه‌كار مناسبي نيست زيرا كارهاي عمراني شهر متوقف مي‌شود.

شهرداري ساري به صورت موقت زباله‌هاي سطح شهر را جمع‌آوري و به خارج از استان انتقال مي‌دهد.

پيش از اين زباله شهر ساري به روستاي سمسكنده انتقال داده مي‌شد، وسعت اين محل كه درمسير جنگل زرين‌آباد ساري نزديك روستاي سمسكنده قرار دارد ‪۱۰‬ هكتار است و درحال حاضر ظرفيت دفن زباله دراين منطقه پر شده است.

به گفته "شعبان وفايي نژاد" مشاور مطبوعاتي شهرداري ساري ازحدود يك ماه پيش زباله‌هاي ساري با قراردادي كه با يك كارخانه بازيافت زباله در استان گلستان منعقد شده به اين كارخانه حمل مي‌شود.

وي يادآور شد: براي اين مدت ‪ ۲۲۰‬ميليون ريال به اين كارخانه پرداخت مي‌شود به علاوه هزينه حمل روزانه زباله به اين منطقه كه ‪ ۱۹۰‬كيلومتر با ساري فاصله دارد حدود ‪ ۱۰۰‬ميليون ريال است.

داستان استقرار كارخانه‌هاي زباله سوز در استان هاي شمالي به ويژه گيلان و مازندران كه از نظر زيست محيطي با مشكلات زيادتري روبه رو هستند بارها از مسوولان ذيربط شنيده شده اما تاكنون هيچ اقدام عملي را شاهد نبوديم.

چندي پيش مديركل حفاظت محيط زيست مازندران گفت: براساس مطالعات انجام شده در آينده نزديك پنج كارخانه كمپوست در مناطق بهشهر، ساري، بابل، تنكابن و نوشهر احداث مي‌شود.

دكتر "ناصر مهردادي" در چالوس اعلام كرده بود ساماندهي زباله از جمله مشكلات اين استان است و با پيگيري به عمل آمده بحث پس مانده‌هاي شمال كشور از جمله طرح‌هاي اولويت دار در اين منطقه محسوب شده است.

وي ساماندهي مطلوب محيط زيست، بازيافت زباله و رونق اقتصادي منطقه را از جمله مزيت‌هاي احداث كارخانه كمپوست عنوان كرد.

مديركل حفاظت محيط زيست مازندران هم چنين از ايجاد شهرك صنعتي مختص بازيافت زباله در غرب و مركز اين استان خبر داد و گفت: احداث اين كارخانه در كم كردن حجم و جداسازي زباله‌ها نقش موثري دارد.

وي افزود: از سال گذشته تاكنون ‪ ۲۰‬ميلياردريال ازسوي اين نهاد دراختيار سازمان بازيافت شهرداري‌ها و استانداري قرار گرفته تا بين شهرداري‌ها جهت ساماندهي زباله، توزيع شود.

جديدترين خبر ازشهرداري ساري اين است كه جمعي از مسوولان استان مازندران و شهرستان ساري و عده‌اي از مسوولان وزارت كشور جلسه‌اي را در دفتر معاون وزير كشور داشته‌اند.

هم چنين در جلسه جداگانه ديگري دردفتر فرماندار ساري با تعدادي از كارشناسان خارجي بحث و تبادل نظر شده که در آينده نتايج آن به اطلاع عموم خواهد رسيد.

البته اين چندمين باري است كه جلساتي از اين دست با حضور مسوولان تشكيل مي‌شود و نتيجه‌اي از آن حاصل نمي‌شود.

مساله خيلي روشن است حل بحران زباله ساري و شهرهاي ديگر استان كه متاسفانه اكنون زباله‌ها را بدون هيچ گونه عملياتي درون جنگل‌ها و عرصه‌هاي منابع طبيعي رها مي‌كنند، اين است كه اعتبار مورد نياز احداث كارخانه زباله سوز و كمپوست تامين شود و هرچه زودتر آغاز به كار كند. (irna)