دوشنبه 10 فروردين 1394-16:32

طبق ادعای استاندار مازندران در سال 93 اجرا شد:

هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري/23 هزار شغل

در جلسه شورای اشتغال بیان شد: بايد 200 هزار شغل طي پنج سال ايجاد كنيم/در سال 93 بيش از 80 شغل در روستاهاي استان مازندران با احداث دفاتر پيشخوان دولت ايجاد شد/سال 94 سال نهضت اشتغال در مازندران است.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمداسماعیل بخشی سورکی: اولين جلسه شوراي اشتغال در سال جديد با حضور استاندار مازندران در سالن شماره يك استانداري برگزار شد.

علي بابايي كارنامي –مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي- در اين جلسه گفت: اشتغال بحثی فرابخشي است و همه دستگاه ها در ايجاد آن موثرند.

وي با اشاره به اعلام آمار اشتغال در استان اظهار داشت: اين آمار بر اساس شاخصه مهم بيمه شده اصلي و شغل پايدار ايجاد شده، احصا و اطلاع رساني مي شود.

بابايي كارنامي با بيان اينكه بر اساس اسناد بالادستي بايد نرخ بيكاري به هفت يا هشت درصد برسد، افزود: براي انجام اينكار بايد 200 هزار شغل طي پنج سال ايجاد كنيم.

وي تعداد بيمه شدگان اجباري استان را 366 هزار و 320 نفر تا پايان سال 92 اعلام كرد و گفت: اين آمار تا پايان سال 93 به 390 هزار و 127 نفر رسيده است.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه عملكرد سال 93 ايجاد شعل براي 23 هزار و 807 نفر است، گفت: اين تعداد شامل بيمه شدگان مشمول كمك دولت و مشمول كمك هاي غيردولتي است.

وي با بيان اينكه سازمان بيمه سلامت هم در سال 92 تعداد يك هزار و 424نفر و در سال 93 نيز تعداد دو هزار و 23 نفر را بيمه كرده است افزود: در مجموع 599 نفر جذب دستگاه هاي دولتي در استان مازندران شده اند.

بابايي كارنامي با بيان اينكه مازندران از اين حيث جزو استان هاي برتر كشور بوده است، ابراز داشت: در فضاي ايجاد اشتغال خرد هم اقداماتي توسط كميته امداد و بهزيستي انجام شده است كه اين تعداد در حدود پنج هزار و 889 نفر است.

وي در خصوص برخي انتقادها در خصوص آمار اشتغال در استان اظهار داشت: عملكرد اشتغال در استان بايد فراي بحث احساس و بر اساس منطق باشد.

بابايي گفت: يك دستگاه خاص در استان مرجع اشتغال نيست، بلكه همه دستگاه ها متولي اشتغال هستند.

*29 هزار نفر اشتغال در استان ايجاد شده است

علي اصغر محمودي-مديركل تامين اجتماعي مازندران- در اين جلسه با بيان اينكه تعداد بيمه شدگان اصلي 580 هزار نفر در سال 92 بوده است، افزود: اين آمار در سال 93 به 609 هزار نفر رسيده است.

وي گفت: آمار نشان مي دهد كه معادل پنج درصد يعني به تعداد 29 هزار نفر اشتغال در استان ايجاد شده است.

اين مسئول ببيان اينكه در مجموع تعداد كلي بيمه شدگان استان يك ميليون و 591 هزار نفر است، افزود:در اين خصوص استان مازندران رتبه هشتم كشور را به خود اختصاص داده است.

وي با اشاره به 99 هزار و 446 كارگاه فعال در استان مازندران گفت: از اين حيث نيز رتبه چهارم كشور را داريم كه از اين تعداد 75 درصد و به تعداد 72 هزار و 333 كارگاه مشمول كمك دولت و مابقي نيز مشمول كمك بقيه صنوف است.

*بيش از 80 شغل در روستاهاي مازندران ايجاد كرديم

ابوذر قرباني-مديركل فناوري اطلاعات استانداري مازندران- نيز در اين جلسه با اشاره به انعقاد پنج تفاهم نامه همكاري با سازمان هاي دولتي و شركت هاي خصوصي در مورد توسعه زيرساخت هاي ايجاد اشتغال و بهبود فضاي كسب و كار، اظهار داشت: در راستاي جذب استعدادها و پرورش توانمندي هاي بومي در حوزه فناوري اطلاعات با جذب نيروهاي متخصص در اين زمينه برج آي تي در استان را ايجاد خواهيم كرد.

وي با بيان اينكه از 25 اسفند ماه مراحل ثبت نام از متقاضيان حوزه نرم افزار و آي تي در سايت استانداري انجام شد، افزود: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده و طبق زمان بندي انجام شده در 25 فرودين سال جاري مراحل مصاحبه و گزينش انجام خواهد شد و در مرحله اول 100 نفر از دانش آموختگان اين رشته جذب خواهند شد.

وي گفت: در 28 ارديبهشت ماه 94 افراد گزينش شده، آموزش و دوره هاي تخصصي را فرا خواهند گرفت و در 16 خرداد ماه نيز براي تعريف پروژه هاي حوزه آي تي اقدام خواهيم كرد.

قرباني ابراز داشت: در سال 93 بيش از 80 شغل در روستاهاي استان مازندران با احداث دفاتر پيشخوان دولت ايجاد كرديم.

*در سال 93 بالاي هزار ميليارد تومان در استان سرمايه گذاري شده است

ربيع فلاح جلودار-استاندار مازندران- نيز در اين جلسه اظهار داشت: در سال گذشته 100 درصد بودجه ملی به استان اختصاص یافت و بودجه‌ای جدا از اعتبار ردیف‌ها هم به استان تخصيص داده شد.

وي با اشاره به سرمايه گذاري و مشاركت بخش خصوصي افزود: در سال 93 بالاي هزار ميليارد تومان در استان سرمايه گذاري شده است كه اميدواريم اين رقم در سال 94 بيشتر شود.

مقام عالي دولت تدبير و اميد در مازندران با بيان اينكه بیشتر از درآمد پيش بيني شده براي استان درآمد کسب کرده كه اين رقم بالغ بر 60 ميليارد تومان است، گفت: پیش‌بینی ما اين است كه در سال 94 به میزان 30 درصد افزایش درآمد نسبت به سال 93 داشته باشیم.

وي با اشاره به اهميت موضوع اشتغال در استان اظهار داشت: بايد تلاش كنيم كه سه مولفه مهم بهره وري، توليد و سرمايه گذاري در استان ايجاد شود.

استاندار مازندران تاكيد كرد: همه دستگاه هاي اجرايي موظفند پيشنهاد هاي خود را در راستاي افزايش بهره وري به دبيرخانه اشتغال اعلام كنند.

وي با بيان اينكه اشتغال يكي از مهم ترين موضوعات ما در استان است افزود: در سال گذشته در حدود 23 هزار و 800 نفر در استان اشتغالزايي شده است.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه برای خروج از مشکل بیکاری، باید سالانه 40 هزار شغل در استان ايجاد شود، اظهار داشت: رسیدن به 40 هزار شغل در سال نباید کار سختی باشد اما تاكيد دارم كه ايجاد اين ميزان اشتغال بايد بين دستگاه هاي مختلف تقسيم شود.

وي با اذعان به وجود بي نظمي در بعضي دستگاه هاي استان ابراز داشت: در سال جاري هيچ دستگاهي حق ندارد بدون اطلاع شوراي برنامه ريزي و اشتغال و جز از مسير قانوني نيرويي را جذب كند.

فلاح جلودار ابراز داشت: شخصاً دستور جذب هيچ نيرويي را در استان نداده ام و اعتقاد دارم كه بايد بر اساس شايستگي ها و عدالت اجتماعي افراد مشغول به كار شوند.

نماينده عالی دولت تدبير و اميد در مازندران با تاكيد بر اينكه اعتقاد به اتحاد و همدلي در استان داشتيم افزود:خوشبختانه اين امر محقق شده است و بايد تلاش كرد در سال جديد كه با عنوان همدلي و همزباني دولت و ملت نامگذاري شده است غرور ملي در جهت فعاليت هاي مهم و اساسي، كمرنگ نشود.

وي با اشاره به فعاليت ستاد اجرايي خدمات سفر و كاهش تصادفات در استان مازندران گفت: افزايش تعداد نفر شب اقامت در استان بي نظير است و اينكار در سايه مديريت درست و منسجم در استان رخ داده است.

فلاح به ظرفيت بسيار خوب فارغ التحصيلان آي تي در استان اشاره كرد و گفت: راه اشتغال اين جوانان از مركز آي تي مي گذرد كه با وزير ارتباطات هم صحبت هايي در اين زمينه شده است.

وي با بيان اينكه سال 94 سال نهضت اشتغال در مازندران خواهد بود افزود: امروز توجه به ايده و حوزه آي تي در مازندران مي تواند به ايجاد اشتغال، سرعت بخشد.