سه شنبه 25 فروردين 1394-19:34

سرای تجاری مازندران در آستاراخان/ فلاح:کلنگ سرا را بر زمین بزنیم

استاندار مازندران: اگر تصمیم درستی در مورد مرکبات استان گرفته نشود، مشکلات سال های دور در استان تکرار خواهد شد/حتما کلنگ ساخت سرا را در آستاراخان بر زمین بزنیم.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمداسماعیل بخشی سورکی: اولین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی با حضور استاندار مازندران در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

در این جلسه عبدالله مهاجر-رئیس اتاق بازرگانی مازندران- با بیان اینکه باید به دنبال نقاط ضعف در دوره های قبل بود، گفت: تنها با شناخت ضعف ها و مشکلات است که روند کار بهبود می یابد.

وی با اشاره به 444 میلیون دلار صادرات غیرنفتی در سال قبل گفت:میزان واردات نیز در سال قبل 964 میلیون دلار بوده است.

مهاجر با بیان اینکه باید مشخص شود که چه عددی در میزان صادرات مورد نظر دولت است، گفت: در پایان سال اگر این عدد حاصل نشد باید به دنبال علت های آن بود.

وی تاکید کرد: باید با تدبیر استاندار، مکانیزمی ارائه شود که هم عملیاتی و هم دست یافتنی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به حضور اردیبهشت ماه وزیر صنعت، معدن و تجارت در ازبکستان اظهار داشت: برای این سفر برنامه داریم اما در مجموع نگاه مان به صادرات در ابتدا برداشتن موانع پیش رواست.

وی ازبکستان، روسیه، ترکمنستان و قرقیزستان را کشورهای با بستر مناسب و آماده برای توسعه صادرات عنوان کرد و گفت:عمان، تاجیکستان، امارات و ترکیه هم کشورهای دیگر برای توسعه صادرات هستند.

مهاجر به ضرورت برگزاری نمایشگاه در بعضی از کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: در عراق، اقلیم کردستان، قطر، ازبکستان و قزاقستان این ضرورت احساس می شود و نیاز است که نمایشگاهی در این کشورها داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص اقدامات ایجاد سرای تجاری در آستاراخان روسیه هم گفت: در این مورد خاص، جمعی را تعریف کردیم که تا خرداد ماه موضوع اجاره اتاق را انجام دهیم و سپس برای خرید زمین اقدام کنیم.

*عده ای به دنبال منافع خود هستند

ربیع فلاح جلودار -استاندار مازندران- نیز در این جلسه با بیان اینکه با یک رفت و آمد، کار جدی اقتصادی شکل نخواهد گرفت، اظهار داشت: بحثی مربوط به دولت است که موضوع امضا تفاهم نامه و یا پروتکل است اما بخش های خصوصی محدودیتی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای همسایه باید در اولویت باشند، افزود: نباید به نوعی در کشورهایی که قرابتی با مازندران ندارند کاری از نو شروع شود بلکه باید تلاش کرد تا در کشورهایی که بستر همکاری از قبل آماده است کار با شتاب بیشتری ادامه یابد.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در مازندران بر ضرورت تشکیل دبیرخانه اتاق بازرگانی در مازندران تاکید کرد و گفت: مشکلات مربوط به حوزه واردات و صادرات باید در این دبیرخانه بررسی شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه سیاست دولت بررسی علل و تنگناهای صادرات در استان است، افزود: دورنمای صادرات باید مشخص باشد تا بازار هدف محصولات شناسایی شود.

فلاح جلودار ابراز داشت: ظرفیت استان در ارتباط با صادرات بسیار بیشتر از مقدار فعلی است اما متاسفانه هنوز برآورد دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

نماینده دولت تدبیر و امید گفت: اگر تصمیم درستی در مورد مرکبات استان گرفته نشود، مشکلات سال های دور در استان تکرار خواهد شد، بنابر این باید ساز و کار درست صادرات این محصولات در کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه روسیه کشور پهناور و مصرفی است که می تواند ظرفیت خوبی برای بازار هدف مازندران تلقی شود افزود: تمام تلاش ها باید برای استفاده از این ظرفیت به کار گیری شود.

فلاح در خصوص سرای تجاری آستاراخان نیز ابراز داشت: اصرار بنده بر این است که حتما اتاقی در آنجا اجاره شود و حتما هم کلنگ ساخت این سرا را در آستاراخان بر زمین بزنیم.

وی با بیان اینکه تا زمان خرید زمین برای ساخت سرای تجاری، فردی را در اتاق به عنوان نماینده اتاق بازرگانی معرفی کنید افزود: مطمئن هستم بیش از ده برابر میزانی که هزینه می شود می توان درآمد کسب کرد.

استاندار مازندران همچنین به حضور برخی افراد غیرمازندرانی در آستارخان اشاره کرد و گفت: عده ای به دنبال منافع خود هستند، بنابر این محدودیت هایی را برای ارتباط ایجاد می کنند و لازم است که تلاش ها برای رفع این مشکل ادامه یابد.