چهارشنبه 26 فروردين 1394-22:7

معاون استاندار اسیکول قرقیزستان بعد بازدید 3 روزه؛

امکانات مازندران شگفت انگیز است

آگولبیک جانبیکوف: محصولات کارخانه فولاد مازندران توجه ما را به خود جلب کرده است/ کارخانه های سیمان قرقیزستان کارایی ندارد/در کشور ما واحدهای تولیدی زیادی وجود دارد که بازدهی خوبی ندارند.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر امروز دیدار استاندار مازندران با سفیر قرقیزستان در ایران و هیئت تجاری این کشور در سالن شماره دو استانداری مازندران برگزار شد.

محمود احمدی دونچالی –مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی و بین الملل استانداری مازندران- در این دیدار با اشاره به بازدید استاندار مازندران از کشور قرقیزستان اظهار داشت: نتیجه این بازدید آشنایی با ظرفیت های استان اسیکول بوده است که منتج به پنج تفاهم نامه همکاری شده است.

وی با بیان اینکه دو تفاهم نامه با امضای استاندار و همکاران او در اسیکول و یک تفاهم نامه هم در ارتباط با همکاری های بخش های اقتصادی، صنعتی و گردشگری است افزود: دو تفاهم نامه همکاری اقتصادی نیز بین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران و معاون صنعت اسیکول ویک تفاهم نامه دیگر نیز بین اتاق های بازرگانی دو استان امضا شده است.

احمدی بازدید این هیئت تجاری از شرکت فولاد بهمن، شرکت دربال، شرکت رویش طبرستان و شرکت شیلاتی قزل نیاک اشاره کرد و گفت: بازدید از بیمارستان شمال در آمل، بهدانه طبرستان، خزر الکتریک، دابو صنعت و مجتمع گردشگری تله کابین چالوس از دیگر اماکن مورد بازدید این هیات تجاری است.

وی همچنین ابراز داشت: شرکت سیمان نکا و بندر امیرآباد نیز مورد بازدید این هیات تجاری قرار گرفته است.

احمدی گفت: در محل شرکت دربال و شرکت تولیدی قزل نیاک مذاکرات مفصل و راه حل ها برای همکاری دو جانبه مطرح شده است.

*امکانات مازندران جای شگفتی دارد

آگولبیک جانبیکوف-معاون استاندار اسیکول قرقیزستان- نیز در این دیدار با اشاره به حضور استاندار مازندران در کشور متبوعش اظهار داشت: قدم های اولیه برای توسعه اقتصادی برداشته شده است.

وی با بیان اینکه سه روز از ظرفیت های مازندران بازدید کردیم، افزود: امکانات استان جای شگفتی دارد.

معاون استاندار اسیکول قرقیزستان ابراز داشت: کشور ما با کشورهای بلاروس، قزاقستان و روسیه اتحادیه گمرکی تشکیل داده است که اعتقاد داریم ادامه روابط با مازندران می تواند بر این اتحادیه تاثیر مثبتی داشته باشد.

وی با اشاره به بازید از کارخانه فولاد در مازندران اظهار داشت: محصولان این کارخانه توجه ما را به خود جلب کرده است، چرا که در کشور قرقیزستان از مصالح و فولاد کشور چین استفاده می شود.

جانبیکوف ادامه داد: ورق های فولادی چینی از کیفیت پایین تری نسبت به محصولات ایرانی برخوردار است و ما علاقه مندیم که همکاری مشترک با موسسات استان شما داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما واحدهای تولیدی زیادی وجود دارد که بازدهی خوبی ندارند، افزود: برای تامین نیازمندی های خود احتیاج به سرمایه گذاری در بخش های تولیدی داریم.

معاون استاندار اسیکول قرقیزستان با اشاره به کوهستانی بودن کشور و استان خود اظهار داشت: بیش از 95 درصد کشور ما را کوهستان تشکیل می دهد و رودخانه هایی داریم که شرایط مساعدی برای پرورش ماهی دارند.

وی ادامه داد: نماینده ای از شیلات استان وجود دارد که علاقه مند است با نماینده شیلات مازندران وارد مذاکره شود.

جانبیکوف با بیان اینکه کشور ما پتانسیل خوبی برای گشایش و گسترش فعالیت های پزشکی دارد افزود: به محصولات تولیدی گلخانه ای مانند کیوی و همچنین محصولات باغی مانند مرکبات علاقه مندیم و سرمایه گذاران ما حاضرند با کمال میل این محصولات را وارد کنند.

وی با اشاره به کارخانه سیمان مازندران در نکا و مهار مواد زائدی که از این کارخانه دفع می شود، اظهار داشت: کارخانه های سیمان کشور ما کارایی ندارد و از لحاظ فیزیکی هم قدیمی به حساب می آید.

این مسئول ادامه داد: تجهیزات کارخانه های ما متعلق به دوره شوروی است که بیش از 40 سال از عمر آن می گذرد و نیاز به بازسازی و مدیرنیزه کردن کامل دارد.

وی گفت: در خصوص توسعه و گسترش مجتمع های توریستی هم حاضریم کمک کنیم تا در ساحل دریای خزر این کار انجام شود.

جانبیکوف ابراز داشت: توریسم در قالب گردش در کوهستان در حال افزایش است که می تواند امکان خوبی برای توسعه باشد.

*مرغ پنج سال کشور شما را تامین می کنیم

ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- نیز در این نشست مشترک با بیان اینکه خوشحالیم که از استان ما بازدید کردید گفت: استان مازندران دارای قابلیت های زیادی است که باید تلاش شود تا در قالب قراردادهایی با بخش های خصوصی محصولات مان به کشور قرقیزستان صادر شود.

وی با اشاره به روابط خوب سیاسی و مهیا بودن شرایط ادامه همکاری اظهار داشت: زیرساخت های بسیاری در قرقیزستان وجود دارد که در برخی زمینه ها از اروپا هم بالاتر است.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در مازندران با بیان اینکه اطلاعات کاملی در زمینه کیفیت، کمیت و قیمت مرغ در اسیکول داریم، افزود: به وزیر کشاورزی شما پیشنهاد دادیم که ما مرغ پنج سال کشور شما را تامین می کنیم.

وی گفت: در طول این مدت نیازهای وارداتی شما را مرتفع خواهیم کرد و زیرساخت ها را هم طوری فراهم می کنیم که در آینده خودتان در این زمینه خودکفا شوید.

استاندار مازندران با بیان اینکه صادرات مرغ از مازندران به بسیاری از کشورهای دنیا صورت می پذیرد، گفت: این پیشنهاد ما است که بخش خصوصی می تواند وارد قرارداد در این زمینه شود.

فلاح گفت: مازندران یکی از بزرگترین تولید کننده های کیوی و مرکبات است که حاضریم هر مقدار که مورد نیاز کشور شما است، به قرقیزستان صادر کنیم که البته تضمین قیمت بسیار مناسبی را هم برای اینکار به شما خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه مازندران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماهی های سردابی و گرمابی است، افزود: هم حاضریم پنج نفر از تحصیل کردگان شما در این رشته را به صورت رایگان آموزش دهیم و هم حاضریم به شرط اعطای تسهیلات در کشور شما در این زمینه سرمایه گذاری کنیم .

نماینده دولت در مازندران با بیان اینکه ایران و مازندران جزو یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیمان در جهان است ابراز داشت: بازسازی پروژه سیمان یک کار فنی و تخصصی است و پیشنهاد می کنم خود مسئولان سیمان مازندران با شما صحبت کنند تا به نتیجه لازم برسید.

استاندار مازندران به ضرورت ایجاد گلخانه در قرقیزستان اشاره کرد و گفت: حاضریم در قالب پروژه های مشخص و با پذیرش دولت شما سرمایه گذاری کنیم و حتی در این مورد آمادگی داریم که به سرمایه گذاران داخلی کشور خودتان کمک کنیم.

وی همچنین گفت: تورهای گردشگری بین دو کشور مازندران و قرقیزستان فعال شوند تا ظرفیت های گردشگری دو کشور از طریق این تورها فراهم شود.