پنجشنبه 27 فروردين 1394-22:19

در دیدار معاون وزیر علوم و نماینده ولی فقیه در مازندران مطرح شد؛

از ظرفیت پارک علم وفن آوری مازندران استفاده نمی شود

مجوز هیچ مجموعه ای را بدون آماده بودن زیر ساخت نمی‌دهیم/اعتبارات پژوهشی، در خود حوزه پژوهشی و فناوری صرف می شود+گفت و گو با وحید احمدی


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: وحید احمدی –معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم- پیش از ظهر امروز با نماینده ولی فقیه در مازندران دیدار کرد.

  احمدی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مازندران اظهار داشت: سیاست‌های اقتصادی و توسعه علمی و فناوری توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه مبنای ما در وزارت علوم این است که بر اساس برنامه ابلاغ شده سند ششم توسعه را تنظیم کنیم، تصریح کرد: سیاست‌های کلی این برنامه توسط وزارت علوم تدوین شده، اکنون در مجمع تشخیص ارزیابی آن در دست بررسی است.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم و راتباطات ادامه داد: همه مجموعه دانشگاه‌ها موظف به رعایت برنامه توسعه علم و فناوری مطابق منویات رهبر معظم انقلاب هستند.

وی با اشاره به بازدیدی که از پارک علم و فناوری مازندران داشت، گفت: با وجود ظرفیت‌های علمی و انسانی هنوز فضای کافی برای توسعه این پارک فراهم نشده است.

وحیدی با بیان اینکه مجوز هیچ مجموعه ای را بدون آماده بودن زیر ساخت نمی‌دهیم، افزود: زیر ساخت مجموعه، ساختمان و زمین باید توسط استان‌ها تامین شود که البته تاثیر سخنان نماینده ولی فقی در استان در این زمینه می‌تواند اثر گذار باشد.

وی به نقش موثر خیران در این امر اشاره کرد و گفت: از ظرفیت این افراد نیز در توسعه پارک علم و فناوری مازندران استفاده شود.

معاون وزیر علوم گفت: در این پارک‌ها با ارائه راهکار مناسب ظرفیت مناسب اشتغال زایی ایجاد می‌شود که در هر مجموعه کوچک امکان بکارگیری و جذب بیش از 20 نفر با درآمد مناسب فراهم خواهد شد.

*علاقه مند به توسعه پارک علم و فناوری مازندران هستم

آیت الله نورالله طبرسی در این دیدار اظهار داشت: توجه به اقتصاد مقاومتی باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و از ظرفیت پارک علم و فناوری نیز در این زمینه استفاده بهینه شود.

وی تصریح کرد: پارک علم و فناوری موضوع جدیدی است که توسط رهبر انقلاب اسلامی پایه گذاری شده است و همه باید تلاش کنند که از این امر حمایت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: تخصص، تعهد و انگیزه این امر در بین جوانان وجود دارد که توسعه آن نیازمند همکاری چند جانبه و تامین اعتبار است.

طبرسی با بیان اینکه این امر در بین خیران ناآشنا است، افزود: باید اهمیت و جایگاه پارک علم و فناوری در تولید اشتغال برای خیران تبین شده تا شاهد مشارکت این افراد در توسعه این موضوع بسیار مهم باشیم.

وی با اشاره به ورود مناسب خیران مازندران در احدث بیمارستان و نیز سایر فعالیت عام المنعه در مازندران گفت: خیران مشارکت بسیار خوبی در استان دارند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران در ادامه با اعلام اینکه علاقه مند به توسعه پارک علم و فناوری مازندران هستم، گفت: برای توسعه پارک علم و فناوری در استان مازندران حمایت های لازم را انجام خواهیم داد.

*اعتبارات پژوهشی، در حوزه پژوهشی و فناوری صرف می شود.

در حاشیه این بازدید احمدی به سوالات مازندنومه پاسخ داد.

مازندنومه: با عنایت به رشد تولید علم در کشور و آمار زیاد مقالات ISI و همچنین نظر دکتر روحانی در خصوص محدود نبودن دانش به تولید مقالات و وارد شدن آن به عرصه های اجرایی و بازار بفرمایید اقدامات وزارت علوم در جهت کاربردی کردن مقالات مرکز دانشگاهی و تولید علم و همکاری مراکز صنعتی و تولیدی در راستای افزایش کارایی مقالات چیست؟

احمدی: یک بحث در خصوص افزایش و ارتقای سطح مقالات ISI هست که آیین نامه ارتقای آن تغییراتی می دهیم که این نوع مقالات جزو ضروریات حضور علمی در جهان و کشور است، اما در خصوص کاربردی کردن این مقالات و رفتن به سمت تولید و صنعت ما آمدیم اعتبار و امتیاز برای طرح های صنعتی، کابردی و طرح های کلان ملی را هم در این آیین نامه پیش بینی کردیم.

کسانی که در این موضوعات فعالیت جدی دارند امتیازاتی برای شان در نظر گرفته شده است حتی در بعضی جاها ما گفتیم که باید حتما باید شخص طرح ملی را داشته باشد و یک مشکل ملی را حل کند بنابر این در آیین نامه ارتقا این بازبینی در حال انجام است که تقریباً کارش تمام شده و به زودی تکمیل و ابلاغ می شود. در تغییرات بحث های طرح های کلان، تحقیقات، ثبت اختراع و ارتباط اتوصنعت دیده شده که صرفا بحث مقالات نباشد.

مازندنومه: در خصوص اعتبارات پژوهشی هم مشاهده شده که این اعتبارات به درستی هزینه نمی شود و عموما صرف هزینه های غیرپژوهشی می شود. چه اقداماتی در جهت هدایت کامل اعتبارات پژوهشی در مسیر واقعی خود انجام داده اید؟

احمدی: نه به این شکل نیست. ما اکنون تصمیم گرفتیم که در شورای عالی عتف و هم در وزارت علوم که اعتبارات پژوهشی، در خود حوزه پژوهشی و فناوری صرف شود. دانشگاه ها را ملزم کردیم که 15 درصد اعتبارات خود را در این زمینه صرف کنند. در حوزه صرف اعتبارات در خارج از حوزه پژوهشی هم معمولا این طور نیست اما ساز و کار نظارتی خود را در این زمینه تقویت خواهیم کرد.