چهارشنبه 2 ارديبهشت 1394-2:35

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

مصالح استان نباید فدای گرایش سیاسی شود

رضاصالحی امیری: هر شخصی می تواند گرایش سیاسی داشته باشد اما نباید مصالح استان فدای گرایش سیاسی شود/استاندار مازندران به نسبت بسیاری از 31 استان دیگر وضعیتش بهتر و توانمندتر است- ربیع فلاح جلودار: باید جراحی اساسی در سیستم اداری استان صورت پذیرد/یکی از موانع اصلی توسعه در استان برخی از ادارات هستند(گزارش+حاشیه نگاری از همایش نخبگان مازندرانی در تهران)


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمداسماعیل بخشی سورکی: عصر امروز همایش نخبگان مازندرانی با حضور استاندار مازندران در سالن همایش ساختمان فرهنگ و ادب کتابخانه ملی در تهران برگزار شد.

در این مراسم رضاصالحی امیری-مشاوررئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی- با بیان اینکه اگر قرار است اتفاقی در استان رخ دهد تنها در سایه انسجام انجام خواهد شد، اظهار داشت: انسجام و وحدت با سخنرانی و شعار و یا تشویق و پلاکارد اتفاق نمی افتد.

وی ابراز داشت: همدلی و همزبانی از درون خود انسان آغاز می شود و نتیجه آن انسجام دولت و ملت خواهد بود.

این مسئول ادامه داد: این مهم زمانی شکل می گیرد که انسجام بین نخبگان و دولت شکل بگیرد چرا که نخبگان حلقه واسط بین مردم و دولت هستند.

صالحی امیری با بیان اینکه هر شخصی می تواند گرایش سیاسی داشته باشد اما مصالح استان نباید فدای گرایش سیاسی شود، گفت: باید برای تامین منافع مردم از منافع خود گذشت.

وی با اشاره به اینکه تخریب امر ساده ای است و هر کسی می تواند با بیان یک جمله شخصیت دیگری را تخریب کند، افزود: برای ساختن یک شخصیت 50 سال زمان نیاز است.

مشاور رئیس جمهور و رئیس کتابخانه و اسناد ملی با بیان اینکه استان بیش از هر چیزی نیازمند انسجام و وحدت است گفت: بعد از شکل گیری اتحاد و وحدت انجام تمام امور میسر خواهد بود.

وی با اشاره به سفر خود به شیراز و وجود سلیقه های مختلف در این استان اظهار داشت: با وجود همه اختلاف سلیقه ها، همه جای شهر و استان در حال توسعه است و فعالیت های عمرانی در حال انجام است.

این مسئول اظهار داشت: متاسفانه برای توسعه همواره مانع تراشی می کنند در حالی که وضعیت نیروی انسانی مازندران به گونه ای است که حتی کشوراین منابع انسانی را ندارد.

وی با بیان اینکه سرمایه های مازندران در سایر نقاط منشا تحول هستند اما در خود استان این گونه نیست، افزود: قبل از هر گونه اصلاحی نیازمند اصلاح بینش خود هستیم.

صالحی امیری گفت: اینکه دیگران را مقصر بدانیم و خود را جدای از همه مسایل بدانیم درست نیست.

وی با بیان اینکه قضاوت های نادرستی نسبت به استاندار صورت می پذیرد، افزود: اگر فکر می کنید با ورود به یک چهره غیربومی در استان الزاماً مشکلات حل می شود، سخت در اشتباه هستید.

این مسئول با اشاره به اینکه استاندار نماینده دولت است گفت: استاندار با یک مجموعه سیاست های ابلاغی دولت در استان فعالیت می کند و بنده با آگاهی عرض می کنم که استاندار مازندران به نسبت بسیاری از 31 استان دیگر وضعیتش بهتر و توانمندتر است در حالی که اگر استاندار ضعیف تر وارد استان شود، برایش فرش قرمز پهن می کنیم.

وی با بیان اینکه طبق آمار غیررسمی بیش از یک میلیون نفر مازندرانی در تهران حضور دارند، افزود: این تعداد نیروی انسانی سرمایه بزرگی است که باید در اداره مازندران باید از آن استفاده کنیم.

*جراحی اساسی در سیستم اداری استان صورت پذیرد

ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- نیز در این مراسم با بیان اینکه استعدادها و ظرفیت های مازندران بی شمار است افزود: در شان و منزلت استان نیست که اینگونه باشد.

وی با بیان اینکه از روز اول اعلام کردم که حزبم، حزب کار است، اظهار داشت: بنده به عنوان نماینده دولت وظیفه دارم که از همه ظرفیت های استان استفاده کنم.

مقام عالی دولت تدبیر و امید در مازندران ابراز داشت: در این خصوص گله گذاری ها و نقدهای زیادی وجود داشته است اما برای توسعه استان این کار را انجام دادیم.

فلاح جلودار با بیان اینکه ظرفیت های کشاورزی به عنوان ظرفیت های بی نظیری در کشور مطرح است، افزود: متاسفانه از 6 میلیارد مترمکعب آب استان حداکثر هشت درصد مهار شده است، در صورتی که این موضوع در استان های دیکر این رقم 44 درصد است.

وی گفت: استعدادهای استان می تواند بیش از دو برابر تولیدات فعلی کشاورزی استان را تامین کند و تلاش می کنیم که این امر محقق شود.

این مسئول با اشاره به ظرفیت های گردشگری استان ابراز داشت: 6 اتوبوس دریایی برای توسعه این صنعت در سواحل مازندران آماده شده است که به زودی شروع به کار خواهد کرد.

استاندار مازندران گفت: پرورش ماهی در قفس یکی از کارهای اقتصادی بسیار خوب در جهان است که امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم 6هزار تن تولید ماهی خاویاری در استان پرورش دهیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار میلیارد تومان در ارتباط با بخش خصوصی مجوز دادیم، افزود: محل اعتبارات دولتی برای توسعه استان اندک است و باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرد.

استاندار مازندران گفت: درآمد استان از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال 93 نسبت به سال 92 بیش از 30 درصد افزایش داشته است و ضریب بودجه استان نیز بیش از 4.26درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه 10 میلیون و 500 هزار نفر تخت در استان در نوروز امسال مسافر و گردشگر داشته ایم افزود: نزدیک به دو میلیون نفر تخت در روستاها ساکن شده اند که این نشان می دهد روستاهای مازندران ظرفیت گردشگر پذیری دارند.

فلاح جلودار به سرمایه گذاری بیش از 1.5 میلیون یورویی در بخش پتروشیمی استان توسط بخش خصوصی و دولت اشاره کرد و گفت: یک سوم این میزان توسط بخش خصوصی و مابقی توسط وزارت نفت تامین خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت های بسیار استان در بخش صادرات تولیدات کشاورزی به کشورهای همسایه اظهار داشت: امسال اگر نتوانیم بیش از 400هزار تن مرکبات صادرکنیم ضرر کرده ایم.

وی با بیان اینکه برای توسعه استان بسیاری از موانع پیش روست افزود: باید جراحی اساسی در سیستم اداری استان صورت پذیرد، چرا که یکی از موانع اصلی توسعه در استان برخی از ادارات هستند.

استاندار مازندران با بیان اینکه باید یک بهره وری کشاورزی در استان تعریف شود گفت:13هزار مهندس کشاورزی استان ظرفیت قابل توجهی برای تولید به شمار می روند.

وی به مشکل زباله در استان هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه زباله ای که به عنوان طلا از آن یاد می شود امروز جزو تراژدی های استان ما است.

استاندار مازندران به آمادگی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش خبر داد و گفت: موضوع مطالعات توسط بعضی از شرکت های خارجی انجام شده است و سرمایه گذار از ما تضمین تامین زباله می خواهد.

*نمی توانیم به دنبال حاشیه باشیم

در ادامه این مراسم حجت الاسلام ناصری -نماینده بابل- نیز با بیان اینکه همه ما خدمتگزار مردم هستیم، افزود: اینقدر مشکلات در استان زیاد است که نمی توانیم به دنبال حاشیه باشیم.

وی گفت:راه حل پیشرفت و توسعه استان مازندران، وحدت و همدلی است و هر کس در مسیر توسعه استان به هر دلیلی مخالفت کند امتیار منفی بزرگی برای او محسوب می شود.

*حاشیه ها

-مراسم در ساعت 5.25 دقیقه با قرائت قران و پخش سرود ملی آغاز شد.

-مجری این مراسم هرمز شجاعی مهر بود که خود از نخبگان فرهنگی استان به شمار می رفت. او به ذکر خاطره خود از استاندار مازندران اشاره کرد و گفت: برای بار اول آقای استاندار با من تماس گرفت و به زبان محلی گفت: بنده فلاح هستمه شمه استاندار و بنده با اینکه ایشان را از پشت تلفن نمی دیدم، اما تا کمر برای این تواضع و احترام ایشان خم شدم.

-صالحی امیری در بین سخنان خود با اشاره به اوضاع نابسامان اشتغال در کشور اظهار داشت: در بسیاری از موارد که برای صله رحم به بابل می آیم، سعی می کنم پنهانی بازدیدها را انجام دهم تا با خیل بیکاران مواجه نشوم و از بابت مشاهده این وضع تاکنون بارها گریه کردم.

-حسن فداییان خواننده بابلی و از نخبگان این مراسم بود که چند قطعه موسیقی در این مراسم تقدیم حضار کرد.

-بعد از پایان سخنان استاندار به چند سوال نوشته شده توسط بعضی از نخبگان پاسخ داده شد که یکی از سوالات حضار در مورد سیل اخیر کلاردشت بود.

- پس از پایان مراسم نیز استاندار بر روی سن حاضر شد تا هر کس سوالی داشت با او مطرح کند.

-در این مراسم بسیاری از مسئولان سابق و فعلی مازندران و استان حضور داشتند، از جمله کشاورزیان(معاون وزیر راه) براری(معاون وزیر مخابرات) قشقاوی(معاون وزارت خارجه)نریمان(معاون وزیر راه) هاشمی (معاون وزیر ورزش) حسینی(رئیس بنیاد شهید) طاهایی، شفقت، کریمی و گرانمایه(استانداران سابق)، رعیت نماینده سابق قائمشهر، ناصری، مقیمی، احمدی لاشکی از نمایندگان مازندران و جمع بسیاری از نخبگان و مدیران مازندرانی .

-بازار دید و بازدید و روبوسی ها نیز گرم بود و خارج از سالن بسیاری از مدیران و نخبگان که بعد از سالها همدیگر را می دیدند، جویای احوال هم می شند.

- نبود نمایندگان ساری و میاندورود و فرماندار مرکز استان و همنین حضور حداکثری اکثر مدیران کلی استانی و فعالان اصلاح طلب استان از نکته های قابل تامل بود.

-از بین رسانه های استان خبرگزاری های فارس، مهر، پانا، ایرنا، ایسنا، تسنیم همراه با تیم روابط عمومی استانداری و از بین سایت های استانی نیز مازندنومه و مازنی نیوز برای پوشش این مراسم خود را به تهران رسانده بودند!