شنبه 19 ارديبهشت 1394-15:57

آیت الله طبرسی:

اسناد شناسنامه ملت هاست/همه دستگاه‌ها باید با مرکز اسنادهمکاری کنند

گزارش+عکس از مراسم بزگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب/این ننگ بر دامن شهر ساری است که هنوز از داشتن موزه محروم است/زمین مناسب که در مکان خوبی قرار داشته باشد به ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه مازندران اختصاص یابد/امیدواریم شهرداری و شورای شهر ساری بتواند زمینی برای مرکز اسناد مازندران اختصاص دهد


مازندنومه؛ سرویس فرنگی و هنری، کلثوم فلاحی: لطف‌الله محمدنژاد در مراسم بزگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب که در اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه مازندران برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت اسناد ملی برای مردم شناسایی نشده است و نیازمند معرفی بیشتر کارکردهای مرکز اسناد ملی هستیم.

وی با بیان اینکه مسیر و روش ما در اهمیت مرکز اسناد ملی، سخنان رهبری است، گفت: مرکز اسناد، شناسنامه فرهنگی هر ملت و مرکز بازپروری هویتی تاریخی و حافظه ملی است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران با اشاره به اینکه مرکز اسناد، پاسدار اندیشه گذشتگان و انتقال آن به آیندگان است، ادامه داد: سندهای بسیار زیادی در مازندران داریم که می‌تواند بر نقش آفرینی تاریخ تمدن مازندران تاکید کند و اگر دیر بجنبیم شاید این اسناد توسط دیگر کشورها خریداری شده و یا به سرقت برود.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها سند مربوط به تاریخ مازندران، در مخازن مرکز اسناد داریم و نیازمند مرکزی برای به نمایش گذاشتن این اسناد هستیم، تصریح کرد: اسناد جزو سرمایه‌های ملی است و نباید سرمایه شخصی تلقی شود.

این مسئول با اشاره به اینکه امروز با حربه درخت نخل که تنها درختی است که با سر بریدن می‌میرد، وارد عرصه شده و در حال خشک کردن فرهنگ ما هستند، گفت: حرف‌های زیادی درباره فرهنگ زده می‌شود اما تا عمل فاصله زیادی وجود دارد.



محمدنژاد با بیان اینکه مرکز اسناد در دنیا به عنوان مرکز قدرت و شاکله یک کشور است، ادامه داد: فرهنگ هر جامعه، هویت و موجودیت آن کشور است و رهبری هم بر این مسئله تاکید دارند.

وی با اشاره به شعارهای فرهنگی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ درست نشود هر مدیری در جایگاهی قرار گیرد اقدام غیر فرهنگی انجام می‌دهد.

محمدنژاد با بیان اینکه یک سال است فریاد می‌زنیم که نیازمند زمینی برای احداث مرکز اسناد مازندران هستیم، ادامه داد: چرا در شهری که به عنوان پایتخت علویان است نمی‌توانیم هزار متر زمین تهیه کنیم در حالی که درنظر داریم مرکز اسناد سه استان شمالی را در مازندران احداث کنیم.



وی گفت: اسناد نسخه خطی دیوان فدایی تلوکی برای نخستین بار، 80 برگ سند مربوط به اشعار امیرپازواری که از اخیرا از روسیه به ایران آورده شده و نیز اسناد امیرکجوری، 50 برگ سیاق عصر ناصری، سه برگ جهان مطاع دوره شاه عباس و شاه طهماسب صفوی متعلق به اهالی هزار جریب توسط آقایان زلیکانی، علی ذبیحی، علی رمضانی و سید امین عمادی به مرکز اسناد و کتابخانه مازندران اهدا شد.

 *ننگی بر دامن ساری

در این نشست رئیس مرکز ساری‌شناسی در سخنانی اظهار کرد: موزه بزرگ منطقه‌ای مازندران در ساری باید احداث شود چراکه ساری تنها مرکز استان بدون موزه در کشور است.



حسین اسلامی با بیان اینکه برای احداث ساختمان مرکز اسناد وکتابخانه ملی شعبه مازندران، زمین احداث شود، گفت: برای احداث بنیاد ایرانیان در مازندران هم نیازمند زمین هستیم.

رئیس مرکز ساری‌شناسی میلیون‌ها برگ سند در در مرکز اسناد مازندران نگهداری می‌شود که شناسنامه مازندران است، تصریح کرد: قرار بود این ساختمان به نام مرکز اسناد سند زده شود.

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی ساری به دلیل نداشتن موزه، در یک اتاق نگهداری می‌شوذ، خاطرنشان کرد: این ننگ بر دامن شهر ساری است که هنوز از داشتن موزه محروم است.

* انقلابی در تاریخ مازندران

در ادامه این نشست پژوهشگر مازندرانی اظهار کرد: سه هزار برگ سند در یک سال اخیر درباره اسناد مازندران به مرکز اسناد مازندران رسیده است.



علی رمضانی تصریح کرد: به دلیل نداشتن فضای فیزیکی برای نمایش این اسناد، مجبور به بایگانی این اسناد هستیم.

وی با بیان اینکه کتاب سیاق مازندران، انقلابی در تاریخ مازندران است، ادامه داد: با رایزنی که با آستان قدس رضوی داشتیم این کتاب ترجمه شده و در دست چاپ است.

* همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند

در ادامه آیت‌الله نورالله طبرسی اظهار کرد: کشورها با تمام افتخاراتی که در عرصه‌های مختلف دارند اما باز هم به سراغ دانشمندان، کتاب‌ها و تالیفات کشور خود می‌روند.

وی با بیان اینکه ما هم به دنبال هویتی هستیم که معرف ما و فرهنگ و پیشینه این ملت باشد، گفت: همان گونه که اشخاص شنانامه دارند، ملت‌ها هم شناسنامه دارند و اسناد، شناسنامه ملت‌ها است.



نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر مهیا شدن زمین ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه مازندران، تصریح کرد: زمین مناسب که در مکان خوبی قرار داشته باشد به ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه مازندران اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه این اقدامات از کارهای مانا و باقیات و صالحات یک نظام است، ادامه داد: احداث این مراکز، جای حب و بغض نیست و همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند.

طبرسی با اشاره به اینکه احداث مرکز اسناد، موزه، پارک موزه و ... سنگینی و وزن استان است و کار یک شخص و یک نهاد نیست، خاطرنشان کرد: مازندران خادمان گمنام  بسیاری دارد و رسانه باید نسبت به معرفی و شناسایی این افراد و همچنین اسنادی که وجود دارد اقدام کند.

وی با بیان اینکه  پیشرفت اروپا، پایه در تاریخ ما دارد و این گونه ما را غارت کردند، افزود: هر آنچه میراث تاریخی بود را از ممالک اسلامی جمع‌آوری و استفاده کردند.

طبرسی با اشاره به اینکه افراد کتاب‌شناس نسبت به شناسایی اسناد اقدام کنند، گفت: از کسانی که خود را وقف علم کرده‌اند سپاسگزاریم و مرکز اسناد مازندران با عمر کوتاه از تاسیس، اقدامات گسترده و مهمی انجام داده است.

*از اقدامات فرهنگی حمایت می‌کنیم

  علیرضا یونسی  هم در سخنانی اظهار کرد: لذت عقلانی که در انسان وجود دارد سیری‌پزیر نیست و انسان همواره به دنبال لذت دانایی و هوشیار شدن است.

وی با اشاره به اینکه دنیا به عنوان یک ارزش به مسئله اسناد و تاریخ توجه می‌کند، گفت: اروپا در بربریت به سر می‌برد و با بهره گرفتن از این اسناد به سمت پیشرفت قدم برداشت.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران با بیان اینکه یکی از پایگاه‌های اسلام رحمانی و علوی در ایران، مازندران است، تصریح کرد: مردم این استان از تاریخ باعظمی برخوردار بودند.

وی با اشاره به اینکه پرداختن به این امور برای فرهنگ ما بسیار ارشمند است، افزود: بررسی این اسناد، شناسنامه فرهنگ، رسوم و تجلی آرمان‌های مردم است.

این مسئول با بیان اینکه دولت روحانی هم به این مهم توجه ویژه دارد و بعد از استقرار دولت به فرهنگ و سنت و آداب توجه کرد و این مسائل بیشتر از گذشته در منظر مردم قرار گرفت، خاطرنشان کرد: از برکت دولت یازدهم بود که مرکز اسناد و کتابخانه در مازندران راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه در پرداختن به امور باید برخورد عقلانی داشته باشیم نه برخورد احساسی، ادامه داد: باید بر اساس مقدورات و امکانات کار کنیم و تلاش مجموعه استان بر افزایش اقدامات فرهنگی است.

یونسی با بیان اینکه جان مایه انقلاب ما، بر اساس فرهنگ است، گفت: اختصاص زمین به مرکز اسناد مازندران در صحن شورای شهر ساری مطرح و پیگیری شود.



وی با تاکید بر نهضت جمع‌آوری اسناد، ادامه داد: شاید مردم مطلع نباشند که اسنادی مربوط به تاریخ و فرهنگ مازندران را در اختیار دارند و باید آن را به دست امانت‌داران آن بسپارند.

یونسی با اشاره به اینکه هر چه فرهنگ به سمت شکوفایی و پویایی حرکت کند استانداری مازندران هم از این موضوع حمایت می‌کند، تصریح کرد: با وجود فصل سخت بودجه که دولت با آن مواجه است اما از اقدامات فرهنگی حمایت می‌کنیم.

معاون سیاسی استاندار مازندران با اشاره به سخت بودن شرایط اقتصادی، گفت: در مقابل مردم وظیفه داریم و امیدواریم شهرداری و شورای شهر ساری بتواند زمینی برای مرکز اسناد مازندران اختصاص دهد.

*فدایی تخلص خود را از امام حسین(ع) گرفت

در ادامه این نشست عضو شورای شهر ساری که نسخه خطی دیوان فدایی تلوکی را به مرکز اسناد اهدا کرد، اظهار داشت: مرحوم فدایی تلوکی تحصیلات عالی خود را تا بعد از مرز اجتهاد در عتبات عالیات طی کرد.

علی‌اکبر زلیکانی گفت: در کتاب‌های دبیرستان هم از مجموعه فدایی تلوکی نمونه هایی وجود دارد که جزو سوالات کنکور هم بود.



وی درباره تخلص این شاعر، افزود: فدایی تخلص خود را از امام حسین(ع) گرفته و در روز عاشورا رحلت کرده است و بزرگ‌ترین مقتل منظوم تاریخ ادبیات فارسی را سروده است.

در ادامه محمدتقی زلیکانی شعری از فدایی خواند و در انتهای برنامه نیز چندین برگ سند و نسخه خطی به مرکز اسناد اهدا شد.

در این نشست گفته شد که همایش ملی فدایی تلاوکی 7 اسفنداه در ساری برگزار می شود که 60 مقاله به این همایش رسیده است.

گفتنی است در این مراسم مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران، سرپرست کتابخانه های مازندران، فرماندار ساری،  و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه حضور داشتند.