جمعه 25 ارديبهشت 1394-10:51

پایان مناقشه/ امامزاده هاشم به تهران رسید

بعد از سال ها کشمکش و مناقشه، با تصمیم وزارت کشور، امامزاده هاشم و مناطق اطراف آن از حوزه مازندران خارج و به شهرستان دماوند و استان تهران ضمیمه شد.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: بالاخره پس از حرف و حدیث ها و کشمکش های فراوان بین دو استان مازندران و تهران، بخش خبری ساعت 18:30 پنج شنبه 24 اردی بهشت ماه شبکه تهران گزارشی را پخش کرد که در آن بر اتصال منطقه امامزاده هاشم در اطراف آمل به پایتخت و پایان مناقشه دو همسایه خبر داد.

به گزارش مازندنومه، گوینده این بخش خبری از قول مدیرکل تقسیمات کشوری استانداری تهران نقل کرد که وزارت کشور مالکیت این بقعه متبرکه را بر اساس اسناد و مدارک به استان تهران واگذار کرده است.

در ادامه گزارشی نیز پخش شد که در آن ابتدا امام جمعه دماوند گفت: «9 سال است امام جمعه این شهر هستم و امام جمعه های قبلی نیز با این مشکل مواجه بودند، اما قضیه مدیریت شد.»

مدیرکل تقسیمات کشوری استانداری تهران نیز در ادامه گزارش این چنین گفت: «سند مالکیت شش دانگ امامزاده هاشم و اراضی متصل به آن در حوزه ثبتی دماوند است.»

سپس یکی از اهالی امامزاده هاشم به گزارشگر تلویزیون شبکه تهران گفت: «120 کیلومتر آن طرف تر آمل است، در حالی که این جا روبه روی امامزاده هاشم، مسجد جامع دماوند است.»

بر اساس این گزارش، آخرین جلسه ای که در وزارت کشور با حضور مقام های دو استان مازندران و تهران برگزار شد، با توجه به اسناد و مدارک، وزارت کشور متقاعد شد که این منطقه به استان تهران و شهرستان دماوند تعلق دارد.

از لحن شاد گوینده خبر شبکه تهران که بگذریم، جمله آخر و تیر خلاص را فرماندار دماوند بیان کرد:«مساله امامزاده هاشم از نظر ما مساله ای خاتمه یافته است!»

امامزاده هاشم مهمترین جاذبه مذهبی جاده هراز است. این امامزاده در مرتفع‌ترین نقطه این جاده و در گردنه‌ای به همین نام واقع است. نسب او را به امام حسن مجتبی می‌رسانند. این امامزاده با شماره ۶۱۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

گفتنی است در سال های اخیر با سند یا بدون سند، بخش قابل توجهی از مناطق و زمین های مازندران را استان های سمنان، تهران و گلستان به خود پیوست کرده اند.