پنجشنبه 24 آذر 1384-0:0

زباله هم چنان مهمان ساروي هاست

پس از حدود پنج ماه از ممانعت روستاييان سمسكنده شهرستان ساري از تخليه زباله شهرساري درمحل دفن زباله در منطقه، هنوز مشكل تعيين زمين حل نشده و مردم در بلاتكليفي به سر مي‌برند.


شب گذشته براي چهارمين شب متوالي زباله‌ها از سطح شهر ساري جمع آوري نشد و چهره شهر وضعيت ناهنجاري به خود گرفت.

درهرگوشه و كنارشهر و خيابانها و كوچه‌ها، انبوه كيسه‌هاي نايلوني و پلاستيكي مملو از زباله كه حيوانات موذي وآدم‌هايي نامهربان آنها را پاره كرده وموجب پخش شدن محتويات كسيه‌ها شده، چشم هر بيننده‌اي آزارمي‌دهد.

درمدت پنج ماه گذشته مسوولان بارها درگفت و گوهاي مختلف و اظهارات خود به مردم وعده دادند كه مشكل بزودي حل مي‌شود و منتظر تامين اعتبار و تعيين زمين هستيم.

صحبت از سرمايه‌گذار اصفهاني و تامين بودجه ميليارد توماني براي نصب و استقرار كارخانه كمپوست و زباله‌سوز شد اما هيچ يك از اين وعده‌ها و اظهارات تاكنون عملي نشده و مشكل جمع آوري نشدن زباله همچنان سلامت مردم را تهديد مي‌كند.

از انتقال زباله به خارج از استان و پرداخت هزينه سنگين و تحمل خسارت جاني گرفته تا حذف امور عمراني شهرداري دراين مدت آزمايش شد ،اما حيف از اين همه هزينه كه مسكن بود و موقتي وبي نتيجه.

درتازه‌ترين اظهاراتي كه برخي از مسوولان استان درمورد بحران زباله ساري داشتند مشكل كنوني زباله را اجتماعي عنوان كردند و افزودند : مكان مورد نظر براي جمع‌آوري و نصب دستگاه با نظر محيط زيست و بهداشت انتخاب شده ولي اهالي همجوار با منطقه مورد نظر، مانع كار مي‌شوند.

اين اظهارات را درحالي از مسوولان استاني مي‌شنويم كه اوايل شروع بحران مردم منطقه سمسكنده اعلام كرده بودند اگر دستگاه زباله سوز و كارخانه در منطقه نصب شود مشكلي نيست.

به هر صورت مديريت ارشد استان مازندران، در نبود استاندار و منصوب نشدن نماينده عالي دولت، پس از پنج ماه از بحران جمع‌آوري نشدن زباله مركز استان، مشكل اصلي را به گردن مردم انداخته و ممانعت مردم را عامل اصلي عنوان كردند.

چطور زباله براي استان مازندران بحران ساز و براي برخي از مناطق كشور پول‌ساز است.

به هر صورت مردم عوارض شهرداري و جمع‌آوري زباله را بموقع پرداخت مي كنند و انتظار دارند شهرداري به عنوان متولي امور شهر نسبت به رفع مشكلات و معضلات شهري اقدام كند و اولويت اصلي برنامه‌هاي خود را به پاكيزگي شهر و زيبايي آن سوق دهد.

از سوي ديگر معضلات فوق يكي ديگر از مسايل و مشكلات جدي ديگر را نمايان ساخت و آن عدم توجه به مساله زباله روستاها و حاشيه شهرها است.

متاسفانه تاكنون دراين خصوص برنامه‌اي ارايه نشده و با آغازبحران در شهر مشخص شد كه روستاهاي حاشيه شهر نيز دچار مشكل هستند.

خوشبختانه و يا متاسفانه روستاها مكاني را براي تخليه زباله محيط خود پيدا مي‌كنند و آن هم حاشيه جاده‌هاي اصلي و ورودي شهر است.

به همين علت زباله ‪ ۱۸۰‬تني روزانه شهر ساري پس از مشكل جمع آوري نشدن زباله‌ها به ‪ ۳۰۰‬تن افزايش پيدا مي‌كند.

اين مشكلات دامنگير همه روستاها و مناطق شهري استان مازندران است و همانگونه كه چند سال پيش براي مردم بابل هزينه‌هاي سنگيني درپي داشت و امسال براي مردم ساري دردسرساز شد فردا و فرداهاي ديگر براي ديگر مناطق اين استان مشكل ساز مي‌شود.

امروز بايد براي حل ريشه‌اي و هميشگي اين معضل خطرناك كه با سلامت مردم ارتباط دارد فكر اساسي كرد، فردا دير است و فرداهاي ديگر بايد هزينه‌هاي سنگين تر و گزافي را پرداخت كرد.

يكي ديگر از مشكلات دربحران زباله ساري، ممنوع شدن متوليان و آگاهان به مسايل شهرداري از مصاحبه و اطلاع رساني از سوي مسوولان ارشدتر استان است.

شهر ساري حدود ‪ ۲۵۰‬هزار نفر جمعيت دارد. (irna)