دوشنبه 28 ارديبهشت 1394-0:12

صادق زیباکلام:

احمدی‌نژاد نباید معلم اخلاق ما باشد/ کارنامه وزیرکشور درخشان نیست

صادق زیباکلام در گفت وگو با مازندنومه: کارنامه رحمانی فضلی در نزدیک به 18ماه اخیر درخشان نبوده است/اصرار دارند موضوع فتنه را زنده نگه دارند تا دست‌آویزی برای ردصلاحیت‌های غیرقانونی باشد/کمیته حقیقت‌یاب باید وضع فرمانداران، بخشداران، مدیران اجرایی و ... را بررسی کند.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: دکتر صادق زیباکلام -استاد برجسته رشته علوم سیاسی- شفاف سخن می گوید و صداقت و سادگی کلام از ویژگی های سخن اوست. زیباکلام در تازه ترین گفت‌وگوی خود با مازندنومه، به سوالاتی درباره عملکرد رحمانی فضلی و ارزیابی وزارت کشور در مقابل تهدید سید حسن خمینی و حمله به علی مطهری، نحوه رفتار وزارت کشور در مقابل تجمعات سیاسی در آستانه انتخابات مجلس دهم، همچنین صیانت از آرای اعتدالگرایان و افرادی که هنوز از دولت گذشته و در مسئولیت باقی مانده‌اند، نیز تحرکات احمدی‌نژاد و حضور مدیران روحانی در نشست‌های او پاسخ داد. این گفت‌وگو را بخوانید.

*مازندنومه: عملکرد آقای رحمانی فضلی رادر2سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رحمانی فضلی پیش از آن که در جهت مصالح و منافع اعتدالگرایان و خدمت به دولت روحانی و اصلاح‌طلبان گام بردارد، منافع و مصالح اصولگرایان را لحاظ کرده است. چه در عزل و نصب‌هایی که انجام داده و چه آنجا که تغییراتی نداده در بسیاری موارد، تسلیم نمایندگان اصولگرای مجلس در حوزه انتخابیه آنها شده است.

فقط در جهت‌گیری سیاسی نیست که تسلیم نمایندگان اصولگرای مجلس شده، مسئله اصلی دخالت قوه مقننه در امور قوه مجریه است. یک نماینده مجلس چرا باید در انتصاب فرماندار، مدیرکل آموزش و پرورش، مدیر سازمان جنگلبانی و... دخالت کند و انتصاب مدیران دولتی با اراده نماینده مجلس باشد؟ بنده در دو سال گذشته مسافرت‌های زیادی داشتم و سخنرانی کردم، هر جا که رفتم فعالان اصلاح‌طلب و یا اعضای ستادهای دکتر روحانی در زمان انتخابات، شکایت‌ها و گلایه‌هایی دارند اعم از انتصابات انجام شده و انجام نشده؛ وقتی به این دوستان توضیح می‌دادم که به هیچ وجه بنا نداریم به سیاست‌هایی که احمدی‌نژاد داشت، روی بیاوریم، سیاست‌هایی که باعث شد احمدی‌نژاد تمام نیروهای دولت‌های هاشمی و خاتمی را کنار بگذارد، آنها توضیح می‌دهند و می‌بینم که حرف‌شان چیز دیگری‌ست. آنها می‌گویند کسانی که به پستی گمارده شده و یا در پست‌های قبلی ابقا شده‎‌اند به هیچ وجه صلاحیت مدیریتی ندارند. نمی‌گویند چون منسوب به دولت احمدی‌نژاد است باید از مسئولیت کنار رود.

خیلی‌ها هستند که انتصاب آنها در دولت احمدی‌نژاد نه بر اساس توان اجرایی و مدیریتی بلکه بر اساس مسائل سیاسی بوده است. کسانی که باید تغییر کنند و انتصاب آنها در دولت احمدی‌نژاد هم خطا بوده و بر اساس جهت‌گیری سیاسی، بر پست گمارده شدند. گلایه دارند چرا چنین افرادی باید همچنان بر مسئولیت باشند؟ کارنامه رحمانی فضلی در نزدیک به 18ماه اخیر کارنامه درخشانی نبوده است.

*مازندنومه: آیا وزارت کشور در رخدادهای تلخی مانند جلوگیری ازسخنرانی سیدحسن خمینی (در بروجرد و گرگان ) و حمله به علی مطهری در شیراز مطلوب عمل کرد؟

به این مسئله باید از نگاه دیگری توجه کرد. فرض کنید جریان این چنینی، برعکس انجام می‌شد، یعنی یک سخنران و روحانی که وابسته به طیف اصولگرا است می‌خواهد در جایی سخنرانی کند و دانشجویان و طرفداران روحانی و هاشمی یعنی اصلاح‌طلبان، از روند سخنرانی این افراد جلوگیری می‌کردند. سوال این است که آیا رحمانی فضلی و نیروی انتظامی و دیگران در مقابل این مسئله چه واکنشی نشان می‌دادند؟ آیا واکنشی مانند واکنش در برابر تهدید سید حسن خمینی و مسائلی که برای مطهری پیش آمد، انجام می‌دادند؟ فکر نمی‌کنم. تصور من بر این است که واکنش حادتر و تندتر داشته و کار را به رسیدگی پیش از نوبت می‌کشاندند.

مسئله مهم دیگر این است که رحمانی فضلی در مورد اینکه قانون باید اجرا شده و امنیت اجتماعی و فردی شهروندان حفظ شود، چه قدر خواسته این خواسته را جدی بگیرد و پای این موضوع ایستاده است؟ فکر نمی‌کنم رحمانی فضلی این موضوع را خیلی جدی گرفته باشد.

* مازندنومه: به نظر شما با توجه به انتخابات مجلس دهم که در اسفند امسال برگزار می‌شود، وزارت کشور می‌تواند امنیت اجتماعات و تجمعات گروه‌های سیاسی فعال درانتخابات را تامین کند؟

به عقیده من اگر وزارت کشور بخواهد امنیت اجتماعات سیاسی فعال در انتخابات را تامین کند، قادر به این کار است. مشکلی که وجود دارد این است زمانی که دولت اصولگرا بود نیروی انتظامی به صورت کفالت به وزارت کشور سپرده می‌شد و زمانی که دولت، اصلاح‌طلب است این اتفاق نیفتاده و بعید به نظر می‌رسد درباره رحمانی فضلی این اتفاق افتاده باشد، چون دولت رحمانی فضلی نزدیک به اصلاح‌طلبان است و جانشینی نیروی انتظامی به رحمانی فضلی داده نشده است. با وجود همه این مسائل، تصور می‌کنم رحمانی فضلی توانایی این کار را دارد.

اما درباره انتخابات مجلس دهم بحث اساسی این نیست که وزارت کشور توان کنترل امنیت را دارد یا نه، مسئله اساسی این است که آیا شورای نگهبان می‌خواهد در چهارچوب قانون اقدام به رد صلاحیت کند یا نه، مثل گذشته بدون درنظر گرفتن قانون و بر اساس ملاحظات سیاسی این کار را انجام دهد. یا تحت عنوان فتنه، بسیاری از نامزدهای مستقل، چپ، اصلاح‌طلب و افراد نزدیک به روحانی و هاشمی را رد صلاحیت کند.

اصرار دارند موضوع فتنه را زنده نگه دارند تا دست‌آویزی برای ردصلاحیت‌های غیرقانونی باشد و نامزدهای اصلاح‌طلب و هر کسی که مخالف اندیشه آنها است را کنار بگذارند. این خیلی مسئله مهم‌تری است که روحانی باید به صورت جدی از الان به فکر این باشد که اگر بنا است شورای نگهبان، نامزدهای غیرخودی را ردصلاحیت کند نتیجه مجلس دهم برای روحانی چیزی بدتر از مجلس نهم خواهد بود. افرادی فقط از یک خط سیاسی وارد مجلس می‌شوند. روحانی غیر از توجه به دموکراسی و پایمال شدن حقوق مردم، نباید به خاطر منافع خود، تسلیم شود و بگذارد شورای نگهبان رد صلاحیت‌های این چنینی را انجام دهد.



* مازندنومه: طبق آمارهای منتشره60درصد از فرمانداران دولت احمدی‌نژادهنوز در مصدر کار هستند. آیا این اقدام وزیر کشور با مطالبات حامیان روحانی در انتخابات و وعده‌های منتخب 24 خرداد  به 19 میلیون رای دهنده به گفتمان اعتدال، همخوانی دارد؟

همان گونه که گفتم هیچ اصلاح‌طلبی نمی‌گوید چون فردی فرماندار دولت احمدی‌نژاد بوده باید به این دلیل کنار گذاشته شود. ما این را نمی‌خواهیم و اعتقادی هم به این مسئله نداریم. اما به هر حال روحانی باید الان که وضعیت مذاکرات هسته‌ای مقداری سبک‌تر شده، برای مسائل داخلی وقت بیشتری بگذارد. جمع‌های چهار، پنج نفره که مورد وثوق روحانی هستند را تعیین کرده و از آنها بخواهد استان به استان بررسی انجام دهند. کمیته حقیقت‌یاب باید وضع فرمانداران، بخشداران، مدیران اجرایی و ... را بررسی کند چه آنها که از گذشته باقی ماندند و چه آنها که تازه انتصاب شدند.  جدای اینکه در مقابل این کار، مسئولیت دارد، این مسئله به نفع خود روحانی است چون در غیر این صورت، اصولگرایان در انتخابات، اعمال نفوذ و دخالت به نفع نامزدهای خود خواهند داشت.

*مازندنومه: چندی قبل، احمدی‌نژاد به میان جمعی از مردم بابل آمد و سخنرانی کرد و رفت در حالی که احمدی‌نژاد نه به مخالفان بلکه به منتقدان خود هم چنین اجازه‌ای نمی‌داد. در این زمینه چه نظری دارید؟

فکر می‌کنم طبیعی‌ترین کاری که باید در کشور اتفاق بیفتد برای احمدی‌نژاد اتفاق افتاد. خیلی آزادانه می‌رود و هرکجا که دوست دارد سخنرانی می‌کند و قانون یعنی همین. یعنی احمدی‌نژاد بتواند هرکجا که می‌خواهد سخنرانی کند. چون احمدی‌نژاد چنین حق و امکانی را برای روسای جمهور قبل از خود و حتی برای رقبای خود به وجود نیاورد و استاندار کرمان را عزل یا توبیخ کرد چون به استقبال هاشمی رفسنجانی  رفت که رئیس مجمع تشخیص مصحت نظام بود.

به عقیده من کار درست را روحانی انجام می‌دهد و نباید احمدی‌نژاد معلم اخلاق ما باشد. احمدی‌نژاد به روسای جمهور قبل از خودش اجازه نمی‌داد آزادانه تحرک داشته باشند و با سفرهای خارجی هاشمی هم به شدت مخالفت می‌کرد. برخی مقامات اروپایی و دیگر کشورها هم وقتی به ایران می‌آمدند و اظهار تمایل به دیدار با هاشمی داشتند باز هم احمدی‌نژاد مانع می‌شد.

کار درست، آن نبود که احمدی‌نژاد انجام می‌داد. باید استقبال کنیم که احمدی‌نژاد سفرهای بیشتری انجام دهد.