سه شنبه 29 ارديبهشت 1394-21:2

به دنبال ثبت جهانی دماوند هستیم/درباره چشمه سورت فشارهای زیادی روی ما بود

گزارش وعکس از نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران+ افتتاح خانه صنایع دستی در خانه تاریخی رمدانی ساری


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: دلاور بزرگ نیا در نشست خبری به مناسبت روز موزه با اشاره به اینکه متهم هستم به حوزه گردشگری توجه بیشتری دارم، اظهار کرد: هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ما دارای اهمیت است.

وی درباره موزه گفت: دنیای امروز نگاه دیگری به موزه دارد و از شی محوری به سمت مخاطب محوری تغییر دیدگاه داده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه می توانیم خانه های تاریخی را به عنوان محل تجمع اهالی فرهنگ و هنر تبدیل کنیم، افزود: حفاظت الکترونیکی از موزه‌ها را افزایش می دهیم و بلیت الکترونیکی هم در همین راستا در حال طراحی شدن است تا درآمدهای موزه و رفت و آمد به آن را کنترل کنیم.

بزرگ نیا با بیان اینکه حفاظت از میراث فرهنگی، ابتدایی ترین وظیفه ما است، ادامه داد: وضعیت بناهای حفاظت از بناهای تاریخی در استان اسفناک است چون در خوشبینانه ترین حالت، برای هر 10 اثر تاریخی، یک نگهبان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای حفاظت از این بناها نیاز است هرچه زودتر این آثار را به ثبت برسانیم، تصریح کرد: آنجا که قطعه ای از یک شی باستانی می تواند گره تاریخی را برای ما بگشاید اما این آثار در حفاری های غیرمجاز سارقانی که به دنبال سکه و دفینه هستند از بین می رود.

در این هنگام فیلمی پخش شد که در آن قاچاقچیان میراث فرهنگی در دل جنگل مشغول حفاری بودند و بزرگ نیا گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی در هشت سال گذشته حدود 1500 نفر را در این زمینه بازداشت کرد.



این مسئول با بیان اینکه امسال را سال معرفی آثار تاریخی و گفت و گو با هنرمندان صنایع دستی می دانیم، افزود: شاهد بروز اتفاقات خوب در این حوزه و احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی هستیم.

وی با اشاره به اینکه از 17 اثری که در کشور ثبت جهانی شده یک اثر در مازندران است گفت: به دنبال ثبت جهانی دماوند هستیم و این عزم ملی در کشور وجود دارد که در این مسیر به ما کمک کنند. درباره برج‌ مقبره‌ ها هم ظرفیت ‌های خوبی داریم و برج لاجیم و رسکت و شهر رامسر هم می‌ توانند نامزد ثبت جهانی باشند هرچند که اولویت با دماوند است.



بزرگ نیا درباره چشمه سورت با بیان اینکه فشارهای زیادی بر روی ما بود، ما هم سکوت کردیم اما من این اشتباه را می پذیرم که قبل از اینکه به فکر حفاظت از این اثر طبیعی باشیم چشمه سورت را به ثبت رساندیم، خاطرنشان کرد: چشمه سورت اسفندماه سال گذشته به ما واگذار شد و طبق تفاهم نامه ای که با کانون جهانگردی کشور امضا کردیم این منطقه به اکوکمپ تبدیل می شود.

وی افزود: آمادگی داریم در سفر رئیس‌ جمهور به استان و با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، موزه ساختمان شهرداری قائمشهر را افتتاح کنیم.



بزرگ نیا  در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: شادی از عناصر هویت‌بخش ایرانیان بود، ولی در 150 سال گذشته دچار چرخش فرهنگی شدیم، عزاهای ما عمومی و شادی‌ها خصوصی شد، در حالی که این فرهنگ ایران نیست.

*بازار صنایع دستی برای ما اهمیت دارد

دلاور بزرگ نیا در حاشیه افتتاح خانه صنایع دستی در خانه تاریخی رمدانی ساری اظهار کرد: خانه صنایع دستی در واقع چند کارکرد دارد. این مرکز می تواند پاتق هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی و همچنین تبادل افکار، هم اندیشی و احیای بافت و نقش و طرح های گذشته باشد.



مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه اینجا محل معرفی عمده کارهای صنای دستی است که از اصالت بیشتری برخوردارند، گفت: در زمینه گره‌چینی و سفال که امکان ایجاد کارگاه داشتیم، نسبت به تجهیز کارگاه اقدام کردیم و جوانان و نوجوانان می‌توانند از نزدیک با نحوه تولید این آثار آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه این مرکز در آینده نزدیک به موزه هنرهای سنتی با موضوع سیمرغ تبدیل می‌شود، افزود: خانه صنایع دستی را هم به عمارتی در نزدیکی خانه رمدانی منتقل می کنیم

در این مراسم مدیرکل حمایت از تولیدات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: مازندران می‌تواند به عنوان قطب صنایع دستی معرفی شود و دولت هم وظیفه دارد از هنرمندان این حوزه حمایت کند.

کامران سبزمدانی با اشاره به راه‌اندازه خانه صنایع دستی در هفت استان، ادامه داد: بازار صنایع دستی برای ما دارای اهمیت است و خانه صنایع دستی را برای دسترسی بهتر و راحت تر بازدیدکنندگان و گردشگران راه اندازی کردیم تا این آثار در دسترس مردم باشد.



وی با بیان اینکه مازندران از قطب های گردشگری است و فروشگاه خانه و کاشانه به وفور در استان به چشم می خورد و جای خالی  فروشگاه های صنایع دستی مازندران ملموس است، تصریح کرد: مازندران باید برندی برای محصولات صنایع دستی خود تعریف کند چراکه صنایع دستی از هنرهای ملی است که ارزآوری هم دارد.

سبزمیدانی با اشاره به تعداد هنرمندان و صنعتگران فعال در مازندران، افزود: اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی مازندران می تواند مشکلات اشتغال و مسائل اجتماعی این استان را رفع کند