چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394-17:32

هفته فرهنگی مازندران پس از ماه رمضان/ جاودانی: علاقه‌ای به حضور در حاشیه‌ها ندارم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران: به موازات ریاست، پاسخگویی ما رشد نمی‌کند/وجود رابطه کدخدا رعیتی بین مدیران و اصحاب رسانه استان در سال‌های اخیر فضای نامناسبی را ایجاد کرده است/ متأسفانه حاشیه‌های خانه مطبوعات به وزارتخانه نیز کشیده شد.


  مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان آرای: صبح روز چهارشنبه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و تعدادی از سردبیران و ستون‌نویسان فرهنگی رسانه‌های مازندران به بررسی برخی آسیب‌های فرهنگی استان در حوزه‌های مختلف پرداختند.

 در این نشست که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، حدود 20 تن از فعالان فرهنگی، مدیران مسئول و دبیران تحریریه رسانه‌های استان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

* چرا سالن‌های آمفی‌تئاتر ادارات در طول سال بلااستفاده می‌ماند؟

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این‌که ما در رسانه‌های خود علاوه بر تولید خبر به تحلیل محتوا هم نیاز داریم، گفت: باید در رسانه‌ها مطالبی تولید و منتشر شود که مدیران و مخاطبان را به آگاهی مناسب برساند تا فعالیت‌های رسانه‌ای بتواند نقش خود در توسعه فرهنگی را ایفا کند.

 «احد جاودانی» افزود: بسیاری از برنامه‌های فرهنگی ما در کشور هنوز به شیوه سنتی اجرا می‌شوند. ما نیاز داریم که هر 3 یا 5 سال یک بار تحلیلی فراگیر از فرهنگ و برنامه‌های فرهنگی خود داشته باشیم. زیرا ذائقه فرهنگی جامعه دائماً در حال تغییر است. لازم است بررسی کنیم که مردم ما در هر منطقه به دنبال چه سلیقه‌ای هستند. در این مسیر هم انتظار داریم رسانه‌ها و رسانه‌ای های فرهنگی مازندران یاری‌رسان ما باشند.

  وی اظهار کرد: تکرار فعالیت‌ها روی فرهنگ بومی نمی‌تواند راهبرد مناسبی را در فرهنگ ایجاد کند. به همین دلیل معتقدم که به تحلیل رویدادها و برنامه‌ها نیاز داریم. نقد درست و کارشناسانه رسانه‌ها در این مورد مردم و حتی مسئولان را به سمت بهبود نگاه فرهنگی سوق می‌دهد.

  این مسئول با اشاره به برخی واکنش‌های نامناسب به نقدهای رسانه‌ای خاطرنشان کرد: رسانه‌های استان نقد درست و سازنده را از همین اداره آغاز کنند. این نگاه نامناسب به نقد را باید از فضای رسانه‌ای و نگاه مدیران استان دور کنیم. متأسفانه وجود رابطه کدخدا رعیتی بین مدیران و اصحاب رسانه استان در سال‌های اخیر فضای نامناسبی را ایجاد کرده است. باور ما این است که این نگاه باید از بین برود.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این‌که به موازات ریاست، پاسخگویی ما رشد نمی‌کند، گفت: همه ما مدیران باید در مقابل رسانه‌ها پاسخگو باشیم. یکی از دلایلی که برخی از هم‌استانی‌های ما در غرب مازندران نارضایتی‌هایی از مرکز استان دارند و فکر می‌کنند عدالت در استان برقرار نیست، پاسخگو نبودن برخی مسئولان است.

 جاودانی از رسانه‌ای‌های استان درخواست کرد که نقدهای خود را همراه با پیشنهاد سازنده ارائه کنند تا به همه مدیران ثابت شود که رسانه به دنبال هدف مثبت و سازندگی است.

  وی با بیان این‌که در استان و به ویژه در حوزه فرهنگی نقدهای زیادی به مازندران وارد است، اظهار کرد: 17 سال پیش در رامسر کلنگ مجتمع فرهنگی به زمین زده شد و هنوز این طرح به سرانجام نرسید. 20 سال از ارائه طرح ساخت مجتمع فرهنگی در چالوس می‌گذرد و هنوز زمین مورد نیاز در این شهر پیدا نشد. در این زمینه هم فرهنگ و ارشاد باید نقد شود و هم مسئولان شهری به ویژه شهردار و اعضای شورای اسلامی در سال‌های اخیر باید پاسخگو باشند. یا در بسیاری از شهرهای تازه‌تأسیس استان فرهنگسرا وجود ندارد. انتظار ما این است که فعالان فرهنگی و اصحاب رسانه استان این آسیب‌ها را شناسایی کرده و نسبت به پیگیری، پیشنهاد و پاسخ‌گرفتن از مسئولان دغدغه داشته باشند.

این مسئول با اشاره به بی‌توجهی ادارات و دستگاه‌های سراسر استان به در اختیار قرار دادن فضاهای فرهنگی در اختیارشان به هنرمندان، خاطرنشان کرد: این نقد را به ادارات استان باید داشته باشیم که چرا سالن‌های آمفی‌تئاتر ادارات در طول سال بلااستفاده می‌مانند و هنرمندان ما در شهرستان‌ها محلی برای اجرای نمایش یا تمرین ندارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان موضوع‌یابی، پردازش مطالب، تحلیل و ارائه راهکار از سوی رسانه‌ها در حوزه فرهنگ را تسریع‌کننده بهسازی فضای فرهنگی مازندران برشمرد و گفت: انتظار داریم با کمک رسانه‌ها حرکتی متفاوت و جدید را در عرصه فرهنگ و ارشاد مازندران شاهد باشیم.

* حاشیه‌های خانه مطبوعات به وزارتخانه نیز کشیده شد

در ادامه این نشست فعالان فرهنگی استان به بیان دغدغه‌ها و برخی راهکارها پرداختند. برخی از حاضران نیز با بیان مشکلات صنفی، ریشه اصلی فاصله گفتن رسانه‌ها از مسائل فرهنگی را در بی‌توجهی مسئولان به رسانه‌ها و حل نشدن مشکلات صنفی و سوءبرخوردها با فعالان رسانه‌ای عنوان کردند.

یکی از فعالان رسانه‌ای استان  با اشاره به حاشیه‌های انتخابات اخیر خانه مطبوعات مازندران دیدگاه مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران را جویا شد. جاودانی در این زمینه با بیان این‌که من در زمان برگزاری انتخابات در مازندران مسئولیتی نداشتم، اما نسبت به این موضوع دغدغه دارم، گفت: قطعاً اگر حضور داشتم نمی‌گذاشتم که انتخابات به این شکل برگزار شود. با این حال معتقدم حضور پررنگ رسانه‌ای‌های استان در انتخابات یک رویداد فرخنده و شیرین است که نباید شیرینی آن با این تلخی‌ها از بین برود.
  وی افزود: انتقاد من به برخی از فعالان رسانه‌ای استان این است که اگر توان برقراری ارتباط با مسئولان کشوری را دارند، چرا از این توان و رابطه به سود استان استفاده نمی‌کنند و از آن به عنوان اهرمی برای اعمال نظرهای شخصی بهره می‌گیرند؟ متأسفانه حاشیه‌های خانه مطبوعات به وزارتخانه نیز کشیده شد و برخی دوستان رسانه‌ای این ظلم را از حوزه رسانه به فضای رسانه‌ای استان کردند.

  این مسئول خاطرنشان کرد: در زمان حضورم تلاش کردم تا این موضوع با یک جمع‌بندی به سامان برسد. اما کشیده شدن موضوع به وارتخانه اتفاق خوشایندی نبود. بنده هم به همکاران خود در وزارت اعلام کردم مسئولیت هر نامه‌ و نتیجه‌ای که از مرکز به مازندران ابلاغ شود را باید خودشان به عهده بگیرند. از نظر ما مسأله‌ای در این بحث وجود نداشت. زیرا معتقدم پرداختن بیشتر به این داستان وقت را از ما خواهد گرفت. از این زمان باید به سود مطبوعات استفاده کنیم و به سمتی پیش برویم که کلنگ ساختمان خانه مطبوعات را به زمین بزنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران با اشاره به درخواست برگزاری مجدد انتخابات از سوی برخی فعالان رسانه‌ای گفت: اگر کسی قصد استعفا داشته باشد کاری نداریم. اما هر اقدامی باید پس از اجرای دقیق ضوابط انجام شود. یعنی سمت‌ها واگذار شود و پس از آن طبق اساسنامه اقدامات قانونی انجام شود.

جاودانی با بیان این‌که هیچ علاقه‌ای به حضور در حاشیه‌ها ندارم و درخواست دارم که با من شفاف و صادقانه برخورد شود، گفت: هیچ وابستگی به فرد یا گروهی در حوزه فرهنگ ندارم و هیچ درآمد اقتصادی در فرهنگ برای خودم تعریف نمی‌کنم.



*هفته فرهنگی، پس از ماه رمضان

 این مسئول در پاسخ به پرسش مازندنومه مبنی بر سرنوشت برگزاری هفته فرهنگی مازندران که قرار بود نیمه اردیبهشت امسال برگزار شود، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان پیگیر برنامه‌های قرآنی و نمایشگاه‌های ویژه این ماه هستیم. اما درباره هفته فرهنگی نشستی با استاندار و معاون سیاسی امنیتی ایشان داشتیم که قرار شد همه برنامه‌های هفته فرهنگی به اداره کل واگذار شود. طرح هفته فرهنگ و هنر مازندران نیز نوشته شد و منتظر بودجه هستیم. هنوز از برخی جشنواره‌های سال قبل بدهکار هستیم و اولویت ما تسویه حساب بدهی‌های گذشته است. پس از ماه رمضان هم به سمت برگزاری هفته فرهنگی مازندران در شهرستان‌ها پیش می‌رویم.

*دیوار بی اعتمادی بلند است

در این نشست علی صادقی -سردبیر مازندنومه- با بیان این که اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران با دو مشکل درونی  و برون سازمانی روبه روست، گفت: نبود انگیزه در پرسنل این مجموعه، دستمزدها و پرداختی های به نسبت پایین، تقویمی و روتین بودن ارشاد، امنیتی بودن فضا، نبود ابداع و جریان سازی فرهنگی و نیز فقدان تولید محتوا و فکر در سیستم از مشکلات درونی این تشکیلات است.

وی با بیان این که مشکلات برون سازمانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به مراتب بیشتر است، تصریح کرد:  این سازمان با سایر دستگاه ها مثل صداو سیما، حوزه هنری، دانشگاه ها، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، شهرداری هاو...تعامل اندک و محدودی دارد.

صادقی نبود زیرساخت هایی مثل آمفی تئاتر مناسب، سالن کنسرت و نمایشگاهی و مشکلات اعتباری را از دیگر مشکلات این سیستم برشمرد و افزود: یکی از موانع کار ارشاد، نبود و کمبود آموزش بدو و حین فعالیت در مجموعه های فرهنگی و هنری مثل رسانه ها، تئاتر، شعر و سینماست.

سردبیر مازندنومه با اشاره به این که ما فرهنگ سیاسی نمی خواهیم و سیاست فرهنگی می خواهیم، تاکید کرد: در سال های اخیر فرهنگ و ارشاد ما کمی سیاست زده شده، برخی متولیان این تشکیلات را در اداره کل و شهرستان ها نماینده های مجلس انتخاب می کنند و ارشاد در بزنگاه ها، محافظه کاری به خرج می دهد و پشت رسانه ، روزنامه نگار و اهل هنر را خالی می کند.

این روزنامه نگار ضعف برنامه های تقویمی ارشاد و بی توجهی به مخاطب را در برگزاری انواع جشنواره ها و نمایشگاه های تکراری، بدون لحاظ کردن نقدهای ناظران بیرونی، اشکال دیگر این تشکیلات بیان کرد و ادامه داد: رابطه بین هنرمند و پژوهشگر با سیستم ارشاد استان بسیار کم رنگ و ضعیف است و ارتباط بسیاری از پیشکسوتان فرهنگ و بزرگان قلم و هنر این دیار با ارشاد قطع شده است.

صادقی پرداختن به فعالیت های فرهنگی کوتاه مدت و روزمره و غفلت از فعالیت ها و برنامه های میان و بلندمدت همچون راه اندازی بانک اطلاعات هنرمندان استان، شاعرپروری، نویسنده پروری، پرورش کتابخوان حرفه ای و...را از ایرادهای این مجموعه دانست و استدلال کرد: ارشاد خود نسخه خود را می نویسد و برای هنرمند تصمیم گیری می کند، که البته باید به جای تصمیم گیری به تصمیم سازی بپردازد و کارها را به هنرمندان و تشکیلات و موسسات فرهنگی واسپاری و خود را چابک کند.

وی دوری از سیاست زدگی و تنگ نظری و سپردن کارها به اهل آن را برای پر کردن شکاف بین هنرمندان و ارشاد ضروری دانست و پیشنهاد داد: سیستم فرهنگ و ارشاد استان باید بدون نگاه ایدئولوژیک و سیاسی به همه هنرمندان و اهالی فرهنگ، به ویژه پیشکسوتان این عرصه توجه داشته باشد و به نیازهای معیشتی، خانوادگی و بیمه ای آنان رسیدگی کند.

صادقی با اشاره به این که ارشاد استان باید بر مدار توسعه فرهنگی و شعارهای دولت کنونی حرکت کند و فضای امنی برای هنرمندان و رسانه ها ایجاد کند، تصریح کرد: ایجاد فضای امن و اعتمادسازی باید با فرونشاندن و کاهش فضای بسته  در یک مجموعه فرهنگی باشد و جلوی دخالت های بی مورد در امور جاری گرفته شود.

وی دیوار بی اعتمادی بین هنرمندان و ارشاد را بلند دانست و گفت: آشتی با فرهنگ مندان، نویسنده ها، شاعران، بزرگان هنر و...باید در اولویت قرار گیرد و هنرمندان فقط برای گرفتن مجوز و رفع مشکلات اداری به ارشاد نیایند، چرا که این جا خانه دوم اهالی فرهنگ و هنر است.

سردبیر مازندنومه آسیب شناسی برخی جشنواره ها و حذف برنامه های پرانتقاد و ضعیف را خواستار شد و افزود: برنامه های ارشاد به سالم سازی، بازاحیا و تعمیرات نیاز دارد.

وی در پایان طراحی و تصمیم سازی کلان فرهنگی را در مجموعه ارشاد استان خواستار شد و تصریح کرد: برای پایه ریزی فرهنگی و تحول آفرینی، بخشی از کارهای سیستم ارشاد باید در میان خانواده ها، مهد کودک ها و مدارس اجرا شود تا در بلند مدت پاسخ مناسب بگیریم.