چهارشنبه 6 خرداد 1394-9:21

بازدید رایگان 15 تا 29 ساله ها از موزه های مازندران

الطافی: پای مازندرانی ها به موزه ها باز می شود

مسوول امور موزه های استان مازندران: به مناسبت هفته جوانان، بازدید از موزه ها برای جوانان 15 تا 29 سال رایگان است/سه موزه خصوصی در استان داریم/ تور موزه گردی را از سال قبل پیگیری کرده ام و امسال اجرا خواهد شد.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مینا محسن پور: مریم الطافی-مسوول موزه های استان- دکترای ایران شناسی دارد و به تازگی به عنوان مسوول برتر موزه ها ی استانی در کشور معرفی شده است.

در سال جاری نیز برای انتخاب موزه های برتر، سه موزه استان مازندران -موزه "تاریخ شهر ساری"(عمارت کلبادی) با شاخص معرفی، موزه خصوصی "بانو مکرمه قنبری" با شاخص نگهداری وخانه موزه "نیما یوشیج" با شاخص گردآوری به سازمان ایکوم -سازمان بین المللی موزه ها- معرفی شد که هر سه قدردانی شدند و در نهایت خانه موزه نیما یوشیج جایزه ایکوم را به عنوان موزه برتر کسب کرد. به همین بهانه با دکتر الطافی گفت و گو کردیم.

* از قرار در هفته جوان که از شنبه آینده آغاز می شود، میراث فرهنگی و بخش موزه ها برنامه هایی برای جوانان دارد؟

بله، از تاریخ 7 تا 13 خرداد ماه به مناسبت هفته جوانان، بازدید از موزه ها برای جوانان 15 تا 29 سال رایگان است.

*درمازندران چه موزه هایی وجود دارد؟

موزه تاریخ آمل، موزه تاریخ ساری، خانه موزه نیما، موزه آلاشت، موزه مردم شناسی برسه که در منطقه دوهزار شهر تنکابن قرار دارد، موزه تاریخ بابل و همچنین مجموعه های تاریخی و سایت موزه ها مثل مجموعه تاریخی فرح آباد، مجموعه تاریخی عباس آباد، سایت موزه گوهر تپه و موزه های شهدا.

*تقسیم بندی موزه ها در استان مازندران بر چه مبنایی است؟

یک سری از موزه ها دولتی و زیر نظر میراث فرهنگی است و سری دیگر مشارکتی است، مثلا موزه شهدای بهشهر با بنیاد شهید به شکل مشارکتی اداره می شود، همچنین سه موزه خصوصی داریم، شامل موزه "شمال" که در حیاط کاخ موزه رامسر واقع شده، موزه بانو مکرمه قنبری و موزه کندلوس که قدیمی ترین موزه استان نیز به شمار می رود.

*نرخ ورودی و ساعت بازدید موزه های استان را بفرمایید.

ساعت بازدید از موزه ها همه روزه 8 صبح تا 6 عصر و نرخ ورودی موزه ها 1000 تومان در نظر گرفته شده است که البته برای دانش آموزان و دانشجویان 50 درصد تخفیف دارد.

*چرا ساری موزه ندارد؟

یک خبر خوب دارم، قرار بود سال های قبل، یک موزه منطقه ای در ساری راه اندازی شود که به دلیل نبود مکان مناسب عملی نشد. بعد از قبول این مسوولیت در میراث فرهنگی استان، تصمیم گرفتیم از فضاهای موجود مانند عمارت نظری و حمام وزیری که در کنار عمارت کلبادی واقع شده اند استفاده کنیم، در این خصوص در حال تهیه طرح مطالعاتی برای تهیه یک موزه استاندارد در رده ملی هستیم که بخش پژوهشی، کتابخانه، مرکز اسناد و آزمایشگاه تخصصی مرمت را دارا باشد. با اعتبار سال 93 این طرح مطالعاتی تا پایان تیر ماه 94 آماده خواهد شد و در واقع برای موزه تاریخ ساری این برنامه در نظر گرفته شده تا بتوانیم آن را نزدیک به یک موزه استاندارد کنیم.

* برای شناساندن موزه ها و ترغیب مردم به دیدار از میراث فرهنگی چه اقداماتی انجام داده اید؟

پروژه تور موزه گردی را از سال قبل پیگیری کرده ام و امسال اجرا خواهد شد.در این پروژه قرار است که خودمان از مقاطع مختلف آموزشی، از مهدکودک تا دانشگاه را دعوت و به شکل مدون هدایت کنیم که از موزه ها بازدید کنند و البته این تورها قابل تعمیم به سایر اقشار جامعه مانند خبرنگاران و یا کارمندان نیز می باشد. همچنین هماهنگی با آژانس های خدمات گردشگری برای راه اندازی تورهای موزه گردی مخصوص مهمانان داخلی و خارجی است، در حوزه کودک، برپایی جشنواره ها، مسابقات و نمایشگاه های مخصوص کودکان در عمارت کلبادی و یا سایر موزه ها، حمایت از پایان نامه هایی که موضوع آن ها مربوط به موزه است، تهیه بروشور و کتاب های دوزبانه، تهیه المان های موزه های مختلف به شکل زیور آلات برای فروش در فروشگاه های موزه ها، هماهنگی با صدا و سیما برای تهیه برنامه در ساختمان موزه ها برای آشنایی بیشتر مردم، برگزاری جشنواره های موسیقی و همایش های علمی در ساختمان موزه، برگزاری مسابقات ورزشی با حمایت موزه و میراث فرهنگی و برگزاری مراسم آئینی در موزه ها از دیگر اقدامات میراث فرهنگی برای باز شدن پای مردم به موزه ها است.

*مطلب مرتبط

نوکنده: ساری موزه دارد، اما در شان مرکز استان نیست