دوشنبه 22 اسفند 1384-0:0

نوروز سلطون آمده

با محمد رضا اسحاقي،نوروز خوان و آخرين بازمانده از نسل خنياگران موسيقي مقامي مازندران.


 محمدرضا اسحاقی نوازنده موسیقی مازندرانی گفت: نوروزخوان های مازندرانی در شب های آخر زمستان به خانه آشنایان و به خصوص افرادی که اهل ذوق و هنر هستند می روند و در آن جا فضایی شاد را با اجرای نوروزخوانی ها که غالبا تم مذهبی دارند به وجود می آورند.

"محمدرضا اسحاقی" -آخرين بازمانده ازخنياگران موسيقي مقامي مازندران-  ضمن بیان این مطلب افزود: نوروزخوانی در مازندران از 20 روز مانده به نوروز آغاز می شود و تا شب تحویل سال نو ادامه دارد. بیشتر اشعار نوروزخوانی ها را نعت ائمه اطهار و همچنین اشعاری با محتوای بهار و مژده عید تشکیل می دهند. این آهنگ ها از زمان باربد در ایران وجود داشته اند که محتوای آنها را فقط بهاریه ها تشکیل می داده است، پس از آمدن اسلام به ایران به محتوای آنها ، تم مذهبی هم افزوده شده است.

وی در مورد مراسم سنتی نوروز خوانی در مازندران گفت: نوروزخوان های مازندرانی در شب های مختلف به خانه آشنایان و به خصوص افرادی که اهل ذوق و هنر هستند می روند و در آنجا فضایی شاد را با اجرای دو خوانی هایشان به وجود می آورند. نوروزخوانی ها در مناطق مازندران بیشتر بدون ساز اجرا می شوند و دو خواننده به صورت هماهنگ با هم به اجرای اشعار می پردازند.

اسحاقی خاطر نشان کرد: نوروزخوانان مازندرانی در حین اجرای اشعار نوروزی نام اهالی خانه ای را که در آن به اجرای قطعه می پردازند را تکرار می کنند و این موضوع به نوعی باعث مشارکت اهالی خانه در موسیقی می شود. نوروزخوان باید حافظه بسیار قوی داشته باشد تا در حین اجرای قطعه موسیقی، تمام اسامی اهالی خانه را هم یادش بماند و در میان قطعات از نام انها استفاده کند.

وی ادامه داد: نوروزخوانی در تمامی مناطق مازندران رواج دارد و این افراد به صورت فعال در آخرین روزهای زمستان با اجرای موسیقی به پیشواز بهار می روند. مردم هم با این نوروزخوانان همکاری زیادی دارند و منتظرند تا بهار بیاید و نوروزخوانان به اجرای آثار بپردازند.

اسحاقی خاطر نشان کرد: اگرچه نوروزخوانان در شهرها فعالیت شان کم تر شده است، اما در روستاها به شکل مستمر فعالیت می کنند. تقریبا در تمام محله های مازندران نوروزخوان وجود دارد، اما به طور حرفه ای تنها چند گروه هستند که فعالیت می کنند. این چند گروه هم به همت چند تن از پژوهشگران نواحی به تهران و جشنواره های موسیقی آمده اند.(mehrnews)